Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Konačnom prijedlogu zakona o provedbi Uredbe (EU) 2021/23 o okviru za oporavak i sanaciju središnjih drugih ugovornih stranaka, drugo čitanje, P.Z.E. br. 273

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 55. sjednici održanoj 15. rujna 2022. godine o Konačnom prijedlogu zakona o provedbi Uredbe (EU) 2021/23 o okviru za oporavak i sanaciju središnjih drugih ugovornih stranaka, drugo čitanje, P.Z.E. br. 273, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 28. srpnja 2022.  godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora,  raspravljao je o predmetnom zakonu kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnici predlagatelja istaknuli su da je razlog donošenja zakona osiguravanje pretpostavki za provedbu Uredbe (EU) 2021/23  o okviru za oporavak i sanaciju središnjih drugih ugovornih strana. Stupila je na snagu 11. veljače 2021. godine i primjenjuje se od 12. kolovoza 2022. godine uz izuzeće nekoliko članaka koji se primjenjuju ranije. Svrha Uredbe (EU) 2021/23 jest utvrditi pravila i postupke za oporavak i sanaciju središnjih drugih ugovornih strana  s ciljem kako bi se osiguralo da središnje druge ugovorne strane imaju mjere za oporavak od financijskih poteškoća ili da mogu nastaviti sa svojim glavnim zadaćama ako propadaju, ili je vjerojatno da će propasti, uz likvidaciju ostalih aktivnosti u okviru redovnog postupka u slučaju nesolventnosti. Dakle opći cilj Uredbe (EU) 2021/23 je očuvati financijsku stabilnost i na najmanju moguću mjeru svesti troškove koje će porezni obveznici snositi zbog propadanja središnje druge ugovorne strane. CCP (eng. Central counterparties - CCP) tj. središnje druge ugovorne strane obavljaju ulogu posrednika između sudionika na način da su kupac svakom prodavatelju i prodavatelj svakom kupcu. CCP obavlja centraliziranu obradu transakcija i pozicija članova te ispunjavaju obveze koje proizlaze iz transakcija time preuzimajući na sebe rizike povezane s transakcijama (prvenstveno rizik druge ugovorne strane tj. rizik da bi druga ugovorna strana u transakciji mogla doći u status neispunjavanja obveza prije konačne namire novčanih tokova transakcije). Neovisno o postojanju adekvatnog zakonskog okvira, nije moguće spriječiti nastanak ozbiljnih financijskih poteškoća ili mogućnost propasti CCP-ja pa kako bi se spriječile negativne posljedice redovnog postupka u slučaju insolventnosti, na razini Europske unije pristupilo se izradi posebnog okvira za oporavak i sanaciju CCP-ja koji se temelji na istim načelima kao i okvir za oporavak i sanaciju banaka, ali uz prilagodbu specifičnostima poslovanja CCP-ja u odnosu na banke.

Predmetnim Zakonom osiguravaju se pretpostavke za provedbu Uredbe (EU) 2021/23 o okviru za oporavak i sanaciju središnjih drugih ugovornih strana na način da se Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: HANFA) određuje nadležnim tijelom u postupku oporavka CCP-ja sa sjedištem u Republici Hrvatskoj i nju se imenuje sanacijskim tijelom CCP-ja sa sjedištem u Republici Hrvatskoj. Ministarstvo financija  je utvrđeno kao ministarstvo koje je odgovorno za izvršavanje funkcija povjerenih nadležnom ministarstvu na temelju Uredbe (EU) 2021/23 u Republici Hrvatskoj, a osigurana je i pojašnjena nacionalna provedba drugih odredbi Uredbe (EU) 2021/23. Posebno su propisane postupovne odredbe, uključujući nadzorne mjere te pravila vezana za sudske postupke odnosno tužbe na izrečene mjere HANFA-e te se na kraju propisuju i prekršajne odredbe za kršenja odredbi Uredbe (EU) 2021/23.

U raspravi na Odboru navedeno je da je Upravno vijeće HANFA-e 29. listopada 2021. godine društvu SKDD-CCP Smart Clear d.d., Zagreb izdalo odobrenje za pružanje usluga središnje druge ugovorne strane, a s 3. siječnja 2022. godine SKDD-CCP Smart Clear d.d., Zagreb je započeo s operativnim radom, tj. počeo je pružati usluge poravnanja transakcija na financijskom tržištu Republike Hrvatske, u skladu s EMIR regulativom. SKDD-CCP Smart Clear d.d. Zagreb time postaje, uz SKDD i ZSE, dio infrastrukture hrvatskog tržišta kapitala povezujući trgovanje s namirom u ulozi središnje druge ugovorne strane.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (9 glasova „ZA“ i 1 glas „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje

Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2021/23 o okviru za oporavak i sanaciju središnjih drugih ugovornih stranaka

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl.oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl.oec.