Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenoj financijskoj reviziji vatrogasnih organizacija

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 29. sjednici, održanoj 5. listopada 2017. godine, Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji vatrogasnih organizacija, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s člankom 9. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio glavni državni revizor, aktom od 4. srpnja 2017. godine.

Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 022-03/17-12/50, URBROJ: 50301-29/23-17-7, od 14. rujna 2017. godine, u kojem se predlaže Hrvatskom saboru da prihvati predmetno Izvješće. 

Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju, pomoćnica glavnog državnog revizora, istaknula da je Ured obavio financijsku reviziju 89 vatrogasnih organizacija i to: Hrvatske vatrogasne zajednice, 35 javnih vatrogasnih postrojbi, 32 vatrogasne zajednice i 21 dobrovoljnog vatrogasnog društva, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2015. Kriteriji za odabir subjekata revizije su bili financijska značajnost subjekta, rezultati prošlih revizija, procjena rizika te druge informacije koje je Ured prikupio. Prema podacima FINA-e, financijske izvještaje za 2015. dostavilo je 969 vatrogasnih organizacija, čiji su ukupni prihodi iznosili 802,9 mil. kuna, a revizijom su obuhvaćeni prihodi u iznosu 483,6 mil. kuna (60,2% ukupnih prihoda). Ukupna vrijednost imovine revizijom obuhvaćenih vatrogasnih organizacija iznosila je 291,5 mil. kuna. O financijskim izvještajima i poslovanju vatrogasnih organizacija za 2015. izraženo je 39 bezuvjetnih, 48 uvjetnih, jedno nepovoljno (Dobrovoljno vatrogasno društvo Predavac) i jedno suzdržano mišljenje (Dobrovoljno vatrogasno društvo Slunj). Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koji su utjecali na izražavanje mišljenja odnose se na izvršenje naloga i preporuka iz prošlih revizija, gdje je se može vidjeti veliki pomak, budući da je čak 78, 9% (što je iznad prosjeka u odnosu na druge subjekte revizije) prethodno danih naloga i preporuka izvršeno. Daljnje utvrđene nepravilnosti odnose se na djelokrug i unutarnje ustrojstvo, sustav unutarnjih kontrola, a kod najvećeg broja vatrogasnih organizacija nepravilnosti su se odnosile na planiranje i računovodstveno poslovanje. Kod manjeg broja subjekata utvrđene su nepravilnosti koje se odnose na prihode i primitke, rashode i izdatke, imovinu, obveze, javnu nabavu i Program rada. Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u poslovanju vatrogasnih organizacija, Ured je dao naloge i preporuke, čija bi provedba pridonijela povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te povećanju učinkovitosti korištenja sredstava. Subjektima su dostavljena izvješća na koja su se isti očitovali i u pravilu prihvatili sve dane naloge i preporuke, a dostavljen im je i prijedlog plana postupanja po danim nalozima i preporukama, u kojem oni sami određuju aktivnosti, rokove i osobe nadležne za postupanje. U vezi s ostvarenjem ciljeva utvrđenih statutima i godišnjim programima rada, Ured je ocijenio da su vatrogasne organizacije s obzirom na planirane i provedene aktivnosti i zadaće iz svoje nadležnosti, bile efikasne. Također, ocijenio je da su vatrogasne organizacije najvećim dijelom bile učinkovite u trošenju sredstava, jer su sredstva korištena za ostvarenje postavljenih ciljeva i zadaća. Istaknuto je da su sve vatrogasne organizacije donijele financijski plan i program rada te ostvarile predviđene zadaće i aktivnosti predviđene tim Programom, koje su se odnosile na veliki broj intervencija, izobrazbu, stjecanje vještina te nabavu zaštitne opreme potrebnu za obavljanje vatrogasne djelatnosti. Također, na temelju utvrđenih činjenica, Ured smatra da je potrebno promijeniti i neke zakonske odredbe. Naime, Ured je mišljenja da je potrebno dopuniti članak 46. Zakona o vatrogastvu, na način da se utvrde rokovi u kojima su društva za osiguranje obvezna uplaćivati izdvojena sredstva na račune vatrogasnih zajednica te podatke o naplaćenim premijama osiguranja od požara dostavljati Hrvatskoj vatrogasnoj zajednici i vatrogasnim zajednicama na području na kojem se nalazi osigurana imovina, kako bi se osigurali preduvjeti za poduzimanje aktivnosti za pravodobnu naplatu prihoda, odnosno iskazivanje potraživanja za nenaplaćene prihode s te osnove, budući da u tom dijelu ne postoji nadzor. Osim toga, s obzirom na to da je utvrđeno da vatrogasne organizacije koriste autoceste bez plaćanja cestarine, neovisno o tome jesu li vozila na intervenciji, a da Zakonom o cestama ni drugim propisima to nije uređeno, te da u poslovnim knjigama ne iskazuju prihode ni rashode u vezi s korištenjem autocesta, a Hrvatske autoceste iskazuju i prihode i rashode, Ured je mišljenja da je to potrebno urediti.

Predstavnik Vlade Republike Hrvatske, pomoćnik ministra unutarnjih poslova, istaknuo je da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće, osim da je uzorak trebao biti reprezentativniji radi boljeg i kvalitetnijeg izvješća. Predstavnik Državne uprave za zaštitu i spašavanje izrazio je zadovoljstvo rezultatom Državnog ureda, spomenuvši probleme s kojima se vatrogastvo susreće u svom radu.

U raspravi na Odboru izneseno je mišljenje da obuhvat subjekata ovisi o kriterijima Državnog ureda za reviziju, budući da je u određenom razdoblju nemoguće obuhvatiti sve organizacije. Kako je pojašnjeno, prema podacima, postoji više od 1800 vatrogasnih organizacija, a samo nešto više od 900 ih je dostavilo financijske izvještaje, od kojih je za neke moguće da i ne postoji ta obveza. Nastavno na to, ukazano je da po Zakonu o udrugama svi moraju objavljivati financijske izvještaje, stoga takvih problema ne bi trebalo biti ubuduće. U daljnjoj raspravi, članovi Odbora osvrnuli su se na sustav vatrogastva, koji uključuje i proračunske korisnike, ali i one koji nemaju osigurana financijska sredstva u proračunu za svoje financiranje te je s tim u vezi ocijenjeno da je to mogući razlog za većinu danih uvjetnih mišljenja.

Nakon provedene rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (7 glasova „ZA“), predložiti Hrvatskom saboru sljedeći zaključak:

Prihvaća se Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji vatrogasnih organizacija

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA  ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.