Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenoj reviziji Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2017. godinu

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 53. sjednici održanoj  20. rujna 2018. godine, Izvješće o obavljenoj reviziji Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2017. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskog sabora, u skladu s odredbom članka 6. stavka 3. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“, broj 80/11.), dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 30. svibnja 2018. godine.

Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Odbor je raspolagao mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 5. srpnja 2018. godine, KLASA: 022-03/18-12/58; URBROJ: 50301-25/16-18-4, u kojem Vlada Republike Hrvatske ističe da nema primjedbi na predmetno Izvješće.
 
U uvodnom izlaganju, predstavnica Državnog ureda za reviziju, pomoćnica glavnog državnog revizora, istaknula je da je revizija planirana i obavljena u cilju pružanja uvjerenja u razumnoj mjeri da je Godišnji izvještaj o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2017. godinu sastavljen u skladu s propisanim okvirom izvještavanja. Za Godišnji izvještaj o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2017. godinu izraženo je uvjetno mišljenje. Revizijom je, između ostalog, utvrđeno: - Pravilnik o utvrđivanju proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnoga proračuna i proračunskih i izvanproračunskih korisnika proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te o načinu vođenja Registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika, u dijelu koji određuje pravne osobe koje su izvanproračunski korisnici, nije usklađen s odredbama Zakona o proračunu.

Nadalje, Uputom o računovodstvenim načelima koja se primjenjuju u sastavljanju izvještaja o izvršenju državnog proračuna i financijskih planova izvanproračunskih korisnika državnog proračuna, određeno je da se za sastavljanje navedenih izvještaja primjenjuje novčano računovodstveno načelo, ali ne i koji se poslovni događaji izuzimaju od primjene novčanog računovodstvenog načela. U Godišnjem izvještaju za 2017. novčano računovodstveno načelo nije primijenjeno na priljeve sredstava od pomoći institucija i tijela EU, koji su iskazani na način kako propisuje Pravilnik o proračunskom računovodstvu i Računskom planu; novčano računovodstveno načelo nije primijenjeno na prihode od premija i rashode za diskont na izdane obveznice te primitke i izdatke u vezi s izdanim trezorskim zapisima, a postupanje u vezi s tim poslovnim događajima nije uređeno navedenim propisima.

Također, u Glavnoj knjizi državnoga proračuna nisu pravilno evidentirani poslovni događaji koji se odnose na zajmove dane društvima Hrvatske autoceste d.o.o., Autocesta Rijeka Zagreb d.d. i Hrvatske ceste d.o.o., što je utjecalo na podatke iskazane u Godišnjem izvještaju za 2017.

Isto tako, u Godišnji izvještaj za 2017. nisu uključeni podaci o naplati potraživanja prijebojem međusobnih potraživanja i obveza Ministarstva financija i pravne osobe, te su iskazani rashodi, odnosno prihodi i primici manji za 21.531.845,00 kn. Poslovni događaj koji se odnosi na davanje i povrat kratkoročne pozajmice u kunskoj protuvrijednosti 18.800.000 EUR, iskazan je u okviru Godišnjeg izvještaja za 2017. u Računu financiranja, što nije u skladu s propisima o proračunskom računovodstvu; dani zajmovi su u Računu financiranja iskazani u većem iznosu za 141.665.424,00 kn, a primici od povrata glavnice danih zajmova za 141.785.050,00 kn.

Nadalje, ministarstva i druga državna tijela na razini razdjela organizacijske klasifikacije izvještavaju Ministarstvo financija o provedbi strateških planova - u pojedinim slučajevima proračunski korisnici planiraju sredstva za financiranje određenih aktivnosti, a povezanost sa strateškim planom nije vidljiva.

Također, obrazloženje financijskog plana Ministarstva zdravstva ne sadrži pokazatelje na kojima se temelji izračun sredstava koja se prema odredbama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju planiraju za transfer Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje.

Istaknuto je i da način financiranja Centra za restrukturiranje i prodaju propisan godišnjim zakonima o izvršavanja državnog proračuna nije usklađen sa Zakonom o upravljanju i raspolaganju imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske, kao i da godišnje izvješće o državnim potporama nije dostavljeno Vladi Republike Hrvatske u propisanom roku; Ministarstvo financija je s davateljima državnih potpora usuglašavalo podatke nakon što je dostavilo godišnje izvješće o državnim potporama Europskoj komisiji, te podaci dostavljeni Europskoj komisiji nisu istovjetni podacima u godišnjem izvješću dostavljenom Vladi Republike Hrvatske.

Posebno je napomenuto da je Državni ured za reviziju skrenuo pozornost na to da sredstva odobrena iz europskih strukturnih i investicijskih fondova za financijsko razdoblje 2014. - 2020., do konca 2017. nisu korištena planiranom dinamikom, kao i da, zbog neriješenih poteškoća zdravstvenog sustava, nelikvidnosti i stalnog rasta dospjelih obveza bolničkih zdravstvenih ustanova, postoji rizik da navedene poteškoće utječu na buduće rashode državnog proračuna.

Osim izvještaja o izvršenju državnog proračuna, za državni proračun sastavljaju se financijski izvještaji za koje nije propisana obveza objavljivanja.
 
Pojedini podaci iz financijskih izvještaja razlikuju se od podataka iz izvještaja o izvršenju državnoga proračuna, jer se prema propisima za njihovo sastavljanje primjenjuje drukčija metodologija.

Informacijski sustav koji se koristi za vođenje Glavne knjige državnoga proračuna nije prilagođen potrebama financijskog izvještavanja. Utvrđeno je da u financijskim izvještajima postoje određeni pogrešni iskazi.

Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste, Državni ured za reviziju dao je naloge i preporuke, čija bi provedba pridonijela povećanju transparentnosti korištenja proračunskih sredstava.

U raspravi na Odboru istaknuto je da Državni ured za reviziju predlaže, u cilju veće transparentnosti i otvorenosti državnog proračuna, u Prijedlog državnog proračuna uključiti informacije o poreznim rashodima, odnosno procijenjenoj visini izgubljenih prihoda za proračunsku godinu, uz obrazloženje osnovnih ciljeva pojedinog poreznog rashoda.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je  jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru da donese sljedeći zaključak

Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2017. godinu.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.