Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenoj financijskoj reviziji lučkih uprava za 2017.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 103. (elektroničkoj) sjednici, održanoj 18. svibnja 2020. godine, Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji lučkih uprava za 2017. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članaka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 20. prosinca 2019. godine. 

Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 12. ožujka 2020. godine, u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.  

Uvodno je predstavnik Državnog ureda za reviziju istaknuo da je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju obavio je financijsku reviziju 24 lučke uprave, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2017.

Ciljevi revizije bili su provjeriti istinitost i vjerodostojnost financijskih izvještaja, primjenu zakona i drugih propisa u vezi s organizacijom i financijsko računovodstvenim poslovanjem te pravilnost stjecanja prihoda i ostvarenja rashoda, odnosno provjeriti jesu li financijska sredstva korištena isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih programom rada i financijskim planom, provjeriti pravilnost izvršenja drugih transakcija i usklađenost provedenih aktivnosti s programom rada te ocijeniti efikasnost lučkih uprava u ostvarenju ciljeva utvrđenih godišnjim programom rada.

Prihodi lučkih uprava obuhvaćenih revizijom iznosili su 473.118.432,00 kuna, rashodi 387.077.245,00 kuna te je višak prihoda na koncu 2017. iznosio 86.041.187,00 kuna (21 lučka uprava iskazala je višak prihoda nad rashodima u iznosu 87.688.059,00 kuna, a tri manjak u iznosu 1.646.872,00 kuna).
O financijskim izvještajima lučkih uprava za 2017. izraženo je 16 bezuvjetnih i osam uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja 12 bezuvjetnih, jedanaest uvjetnih i jedno nepovoljno mišljenje (Županijska lučka uprava Opatija-Lovran-Mošćenička Draga). Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni i drugi propisi te unutarnji akti kojima je uređen okvir financijskog izvještavanja i poslovanje lučkih uprava.
Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koje su utjecale na izražavanje mišljenja odnose se na djelokrug i unutarnje ustrojstvo, sustav unutarnjih kontrola, financijske izvještaje, planiranje (program rada i financijski plan), računovodstveno poslovanje, prihode, rashode te javnu nabavu.
Revizijom je, između ostalog, utvrđeno da u dijelu koji se odnosi na djelokrug i unutarnje ustrojstvo, utvrđeno je da pojedine lučke uprave nisu ili su djelomično na svojim mrežnim stranicama objavile opće akte, izvješća o radu i druge odgovarajuće dokumente i informacije koji se odnose na područje rada lučke uprave. Utvrđeni su i određeni propusti u radu upravnog vijeća, kao i da odluke i zapisnici upravnog vijeća nisu točni, pouzdani ni usklađeni s drugim aktima lučke uprave.
Pojedine lučke uprave nisu uspostavile efikasan sustav unutarnjih kontrola s obzirom na utvrđene propuste i nepravilnosti u poslovanju (između ostalog, u području rada upravnog vijeća, planiranja i izvješćivanja o izvršenju planova, računovodstvenog poslovanja, obračuna i naplate prihoda, ostvarenja rashoda te javne nabave). Pojedine lučke uprave nisu u financijskim planovima realno planirale prihode i rashode, nisu donosile izmjene i dopune financijskog plana te financijski plan ne sadrži obrazloženje skupina prihoda i rashoda, ni obrazloženja programa, aktivnosti i projekata te poveznicu s programom rada i potrebnim sredstvima za njihovu provedbu. Godišnji programi rada (i razvoja luka) nisu doneseni pravodobno, lučke uprave nisu donosile njihove izmjene i dopune te se ne sastavljaju ili ne dostavljaju izvještaji o radu i izvršenju godišnjeg programa rada nadležnom ministarstvu. Također, ostvarenje rashoda nije praćeno po aktivnostima iz godišnjeg programa rada, niti su iskazani izvori financiranja potrebni za provođenje planiranih aktivnosti u godišnjem programu rada, što otežava praćenje trošenja financijskih sredstava za ostvarenje ciljeva predviđenih programom rada (i razvoja luka).
U okviru računovodstvenog poslovanja kod većine lučkih uprava, utvrđene su nepravilnosti i propusti u dijelu koji se odnosi na evidentiranje poslovnih događaja te popis imovine i obveza. Pojedini rashodi i imovina nisu u poslovnim knjigama evidentirani ni u financijskim izvještajima iskazani na propisanim računima računskog plana za neprofitne organizacije; pojedina imovina, obveze, prihodi i rashodi nisu u poslovnim knjigama evidentirani i u financijskim izvještajima iskazani u točnim i istinitim iznosima (nego u većim/manjim iznosima). Za usluge održavanja, radovi i usluge su plaćeni na temelju ispostavljenih računa bez ovjere da su navedeni poslovi obavljeni i priložene vjerodostojne dokumentacija iz koje bi se moglo potvrditi da je poslovni događaj stvarno nastao. Također, utvrđeni su i propusti kod korištenja službenih vozila (vođenje putnih radnih listova i evidencije o korištenju vozila).
Kod obavljanja popisa imovine i obveza, utvrđeno je da pojedine lučke uprave nisu obavile cjelovit popis; obveze i potraživanja popisana su u ukupnoj vrijednosti prema glavnog knjizi, bez iskazivanja potraživanja po pojedinim kupcima i obveza po dobavljačima te vrstama i rokovima dospjelosti plaćanja; vrijednost popisom obuhvaćene proizvedene dugotrajne imovine nije istovjetna vrijednosti evidentiranoj u poslovnim knjigama i iskazanoj u financijskim izvještajima; te nije obavljeno usklađenje knjigovodstvenog stanja sa stanjem utvrđenim popisom.
Ulaganja u lučku podgradnju i nadgradnju, lučke uprave su evidentirale u poslovnim knjigama i iskazale u financijskim izvještajima, ali ne i izvanbilančno (u poslovnim knjigama i u financijskim izvještajima) vrijednost imovine koja se odnosi na objekte podgradnje i nadgradnje nad kojima su stekle pravo upotrebe i korištenja.
U vezi koncesijskih naknada, između ostalog, utvrđeno je da pojedine lučke uprave nisu donijele godišnji plan davanja koncesija, iako je dana koncesija za gospodarsko korištenje lučkog područja i zaključeni su ugovori o koncesiji; koncesije su dodijeljene na zahtjev, bez prethodno donesene odluke upravnog vijeća; nije obavljan nadzor rada i izvršavanja plana i programa ovlaštenika koncesije ni o tome podneseno izvješće upravnom vijeću, niti je obavljano praćenje izvršenja obveza koncesionara za obavljanje gospodarskih djelatnosti dizanja i spuštanja u more jahti i brodica; jedna lučka uprava nije pratila izvršenje obveze prema zaključenom ugovoru o koncesiji za ulaganja u tekuće i investicijsko održavanje.
U vezi lučkih pristojbi, utvrđeno je da jedna lučka uprava nije kategorizirala luke te njihovi dijelovi nisu razvrstani u zone kako bi se za svaku zonu odredila lučka pristojba; nije ustrojila evidencije o vezovima po brojevima, zonama i korisnicima u pojedinim lukama i privezištima te nema podatka o ukupnom broju vezova, kao i broju iskorištenih i slobodnih vezova; za usluge korištenja vezova u komunalnim dijelovima luka, računi su ispostavljeni i korisnicima s kojima nisu zaključeni ugovori o vezu te im je naplaćivana godišnja pristojba za vez prema dužini plovila, umjesto pristojbe za plovila zatečena na prostoru za stalni vez koji nemaju važeći ugovor; teritorijalno nadležnom gradu nije uplaćen pripadajući dio sredstava od pristojbi za vez na nautičkom dijelu luke.
Revizijom su utvrđene nepravilnosti u vezi s ostvarenjem rashoda pojedinih lučkih uprava, i to: isplate stimulacija zaposlenicima nisu obavljane u skladu s donesenim mjerilima, naknade troškova prijevoza na posao i s posla nisu isplaćivane na temelju vjerodostojnih isprava o stvarnim izdacima kojima se utvrđuju cijene mjesečne, odnosno pojedinačne prijevozne karte nego u paušalnom iznosu mjesečno po zaposleniku, usluge održavanja zelenih površina u prostoru luke nisu obavljane po cijenama utvrđenim troškovnikom, a zaposlenici lučke uprave nisu potpisom preuzeli mobilne telefone te se ne može utvrditi koji je zaposlenik zadužen za koji korisnički broj mobilnog telefona niti se može pratiti ostvarenje mjesečnih troškova po zaposleniku (u okviru usluga telefona, pošte i prijevoza).
Pojedine lučke uprave nisu objavile unutarnje akte kojima su uređena pravila, uvjeti i postupci jednostavne nabave te popis gospodarskih subjekata s kojima je predstavnik naručitelja ili s njime povezane osobe u sukobu interesa ili obavijesti da takvi subjekti ne postoje; nisu izradile statističko izvješće o javnoj nabavi za prethodnu godinu; ugovor o izvođenju građevinskih radova zaključen je 45 dana nakon izvršnosti odluke o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja (umjesto u roku 15 dana); nakon dovršetka radova nisu sastavljani zapisnici o primopredaji; za pojedine nabave roba i radova nije proveden propisani postupak nabave (nego su nabave provedene izravno, bez narudžbenica i ugovora); pojedine nabave radova i usluga nisu planirane planom nabave (izmjene plana nisu donesene); a godišnje izvješće o javnoj nabavi ne sadrži podatke o nabavi roba i usluga do 200.000,00 kn, odnosno radova do 500.000,00 kn.
Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u poslovanju lučkih uprava, Državni ured za reviziju dao je naloge i preporuke, čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju sredstava, izvora sredstava te prihoda i rashoda u financijskim izvještajima kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima i učinkovitosti korištenja sredstava.
Osim provjere financijskih izvještaja i usklađenosti poslovanja, cilj revizije bio je i ocijeniti efikasnost lučkih uprava u ostvarenju ciljeva utvrđenih godišnjim programom rada (i razvoja luka) te je Državni ured za reviziju ocijenio da su lučke uprave provodile planirane aktivnosti i zadaće te djelomično ostvarile planirane ciljeve (između ostalog, zbog nedostatka financijskih sredstava nije završena izgradnja infrastrukture u lučkom području te nije ostvareno financiranje u objekte i opremu sredstvima lučkih uprava; nisu realizirane planirane investicije; izvedeni su pomorski radovi i radovi na kanalizaciji i uređen je okoliš, a daljnje faze provedbe projekta ovise o osiguranim sredstvima za pojedinu proračunsku godinu; zbog postupka izdavanja građevinskih dozvola koji je u tijeku, nisu ostvarena planirana ulaganja u luke).
Državni ured za reviziju je mišljenja da bi područje obveza i naplate prihoda od lučkih pristojbi i naknada te naknada od koncesija, s obzirom na izrazitu složenost propisa, trebalo jasnije i preciznije urediti, kako bi se jasnije utvrdile i razdvojile obveze koncesionara te obveze lučkih uprava. Lučke naknade plaćaju korisnici luke za usluge koje su im pružene u lukama otvorenim za javni promet te su one prihod lučke uprave, a ne koncesionara u dijelu luke obuhvaćenom koncesijom (koncesionar uz naplatu lučkih naknada ne može naplaćivati i lučke pristojbe za nautički vez). Nadalje, s obzirom na različita mišljenja i postupanja lučkih uprava u vezi članka 22. Pravilnika o kriterijima za određivanje namjene pojedinog dijela luke otvorene za javni promet županijskog i lokalnog značaja, načina plaćanja veza, uvjeta korištenja te određivanja maksimalne visine naknade i raspodjele prihoda (prihodi ostvareni naplatom naknade za vez na nautičkom dijelu luke otvorene za javni promet dijele se na način da lučka uprava 30,0 % neto tih prihoda uplaćuje teritorijalno nadležnom gradu koji ih namjenjuju sukladno odredbama Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama) te da se u propisima koji reguliraju naplatu određenog iznosa za vez na plovila na nautičkom dijelu luke koriste dva izraza (pristojba i naknada), Državni ured za reviziju je također mišljenja, da bi propise koji uređuju navedeno područje trebalo jasnije definirati te dopuniti kriterijima za dodjelu veza.
Također, s obzirom da se prema odredbama članka 3. Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, poslovanje neprofitne organizacije treba temeljiti na načelu dobrog financijskog upravljanja i kontrola te načelu javnosti i transparentnosti, pozornost treba posvetiti i dospjelosti potraživanja za prihode od lučkih pristojbi i prihode od koncesijskih naknada, kako bi se izbjegla njihova zastara.


Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno  predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak


Prihvaća se Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji lučkih uprava za 2017. 


Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

 PREDSJEDNICA  ODBORA
    Grozdana Perić, dipl. oec., v.r.