Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Prijedlogu zakona o strancima, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z. E. 701

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 61. sjednici održanoj 13. lipnja 2007. godine, Prijedlog zakona o strancima, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 31. svibnja 2007. godine uz prijedlog da se predloženi Zakon donese po hitnom postupku.
 
Odbor je Konačni prijedlog ovog zakona razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

Članovi Odbora izrazili su žaljenje što se o ovome prijedlogu zakona raspravlja po hitnom postupku, budući da je riječ o vrlo važnom zakonu iz područja ljudskih prava, s obzirom da je načelo poštivanja i zaštite ljudskih prava jedno od temeljnih načela migracijskih politika, osobita kada je riječ o integraciji stranaca u društveni život zemlje u koje dolaze.

U raspravi su članovi Odbora iznijeli sljedeće primjedbe i prijedloge:
- Budući da se u prijedlogu zakona koristi termin „maloljetnik“, istaknuta je potreba usklađivanja terminologije s Konvencijom UN-a o pravima djeteta na način da se koristi termin „dijete“ za osobe do 18 godina.
- U čl. 68. st.1. je navedeno da se privremeni boravak odobrava strancu i „iz drugih opravdanih razloga humanitarne prirode“. Ukazano je na potrebu preciznijeg uređivanja ove točke jer otvara mogućnost preširokog tumačenja, a nije utvrđeno ni tko će odlučivati o tome koji su to opravdani razlozi humanitarne prirode za odobravanje privremenog boravka.
- Postavljeno je pitanje zašto se stancima kojima je odobren privremeni boravak u svrhu studiranja, u vrijeme potrebno za odobrenje stalnog boravka računa samo polovica vremena provedenog na privremenom boravku u svrhu studiranja. Članovi Odbora su mišljenja da ukoliko Hrvatska želi biti zemlja znanja, onda mora zakonske okvire tako urediti da privuče mladu i obrazovanu populaciju i omogući im ostanak i zapošljavanje, pa nije racionalno uvođenje dodatnih restrikcija za tu populaciju, posebno kada su u pitanju zanimanja deficitarna na tržištu rada u Republici Hrvatskoj.
- Kako se člankom 70. st. 1. određuje da identifikaciju žrtve obavlja MUP u suradnji s organizacijama civilnog društva, izraženo je mišljenje da nije jasno o kojim organizacijama civilnog društva je riječ i tko određuje koje će organizacije sudjelovati u ovom postupku.
- U članku 95. st. 1. navodi se da je zabranjeno prisilno udaljiti stranca u državu gdje su njegov život ili sloboda ugroženi, između ostaloga, i zbog „pripadnosti posebnoj društvenoj skupini“. Izraženo je mišljenje da je potrebno precizirati o kakvim društvenim skupinama je riječ i koje tijelo odlučuje o takvom prisilnom udaljavanju odnosno o zabrani udaljavanja.
- Također je postavljeno pitanje usklađenosti čl. 118. kojim se uređuje donošenje odluka o godišnjim kvotama radnih dozvola s osnivačkim ugovorima EU u čijim temeljima je sloboda kretanja radne snage.
- Ukazano je i na potrebu usklađivanja čl. 56. do 58. Konačnog prijedloga zakona s člankom 21. Zakona o istospolnim zajednicama i člankom 6. st. 2. Zakona o ravnopravnosti spolova kako bi se izvršila harmonizacija s pozitivnim propisima za zaštitu od diskriminacije.


Nakon provedene rasprave Odbor je odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese


ZAKON O STRANCIMA


Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr. sc. Furia Radina, predsjednika Odbora. 


                                                                                                                                                              PREDSJEDNIK ODBORA
        
         dr. sc. Furio Radin