Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Konačnom prijedlogu zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, drugo čitanje, P.Z.E. br. 84

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 11. sjednici održanoj 09. srpnja 2008. godine, Konačni prijedlog zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 02. srpnja 2008. godine. 

Odbor je ovaj zakon razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

Obzirom na svoj djelokrug Odbor je u raspravi posebnu pozornost posvetio onim dijelovima Konačnog prijedloga zakona koji se tiču ostvarivanja prava na odgoj i obrazovanje u osnovnoj i srednjoj školi, i u okviru toga ostvarivanju prava nacionalnih manjina na odgoj i obrazovanje na manjinskom jeziku i pismu,  te ostvarivanju prava na obrazovanje učenika s teškoćama.

Naglašeno je da će u praksi provođenja Zakona biti iznimno bitno dosljedno poštivanje jednog od temeljnih načela Zakona da se odgoj i obrazovanje u osnovnoj i srednjoj školi temelji na jednakosti obrazovnih šansi za sve učenike prema njihovim sposobnostima, kao i odgajanje i obrazovanje učenike u skladu s općim kulturnim i civilizacijskim vrijednostima, ljudskim pravima i pravima djece, i njihovo osposobljavanje za življenje u multikulturalnom svijetu, za poštivanje različitosti i tolerancije, i za aktivno i odgovorno sudjelovanje u demokratskom razvoju društva, kako je to definirano člankom 4. Konačnog prijedloga zakona.
Istaknuto je da je u pripremi Konačnog prijedloga zakona predlagatelj prihvatio više prijedloga i primjedbi značajnih za primjenu Konvencije o pravima djeteta, osobito one koje se odnose na svrhovitost pedagoških mjera, prijevoz učenika, pravo na primjerene kadrovske uvjete obrazovanja učenika (posebno djece s teškoćama) i pravo učenika na participaciju.
Konstatirano je da je Konačnim prijedlogom zakona predviđeno da će se dosta značajnih pitanja za provedbu zakona urediti podzakonskim aktima. Preporučeno je predlagatelju, bez obzira što to formalno nije njegova obveza, da u pripremi provedbenih akata konzultira radna tijela Hrvatskoga sabora zainteresirana za problematiku odgoja i obrazovanja djece, uključujući i ovaj Odbor. 
Kada je u pitanju odgoj i obrazovanje na jeziku i pismu nacionalnih manjina, ukazano je na potrebu da se doradi odredba članka 72. stavak 7. koja uređuje ocjenjivanje učenika iz nastavnog predmeta materinskog jezika i kulture nacionalnih manjina, obzirom da je u tekstu Konačnog prijedloga zakona nejasno definirana, te  na potrebu da se dopuni članak 119. odredbom koja bi uređivala sastav školskih odbora u školama u kojima se nastava odvija na jeziku i pismu nacionalnih manjina, obzirom da nereguliranost tog pitanja u praksi stvara probleme.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese


ZAKON O ODGOJU I OBRAZOVANJU U OSNOVNOJ I SREDNJOJ ŠKOLI


uz slijedeće amandmane na tekst Konačnog prijedloga zakona:

I. AMANDMAN

U članku 72. stavak 7. mijenja se i glasi:
„U školi koja izvodi nastavu po nastavnom planu i programu jezika i kulture za pripadnike nacionalne manjine (Model C), a u skladu sa Zakonom o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina, učenik se ocjenjuje i iz nastavnog predmeta materinjeg jezika i kulture nacionalne manjine brojčanom ocjenom na način utvrđen u stavku 3. ovog članka, i ta ocjena se upisuje u razrednu svjedodžbu“.

Obrazloženje:
Amandmanom se odredba stavka 7. članka 72. Konačnog prijedloga zakona preciznije definira, kako bi bilo razvidno da se ona odnosi na ocjenjivanje učenika koji pravo na odgoj i obrazovanje na jeziku i pismu nacionalnih manjina ostvaruju po Modelu C, kao i to da se u tom ocjenjivanju primjenjuje odredba stavka 3. ovog članka (brojčana ocjena) kao i za sve druge nastavne predmete.

II. AMANDMAN

U članku 119. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„Kod imenovanja članova školskog odbora u školama u kojima se nastava odvija na jeziku i pismu nacionalnih manjina, mora se osigurati razmjerna zastupljenost pripadnika nacionalnih manjina i to prema proporcionalnom (razmjernom) udjelu učenika iz redova nacionalnih manjina u ukupnom broju učenika te škole.“.

Obrazloženje: 

Predloženim amandmanom precizira se sastav školskih odbora u školama u kojima se nastava odvija na jeziku i pismu nacionalnih manjina, na način da sastav školskih odbora bude u funkciji ostvarivanja prava nacionalnih manjina na odgoj i obrazovanje na svom jeziku i pismu.
 

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.
                                   

                                                     
                                                                                         PREDSJEDNIK ODBORA

                                                                                                 dr. sc. Furio Radin