Odbor za obitelj, mlade i sport

Izvješće Odbora za obitelj, mlade i sport o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopuni Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z. br. 145

Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 6. sjednici održanoj 7. lipnja 2017. godine razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je Hrvatskom saboru dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 18. svibnja 2017. godine.

Odbor je navedeni Prijedlog raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Predstavnica predlagatelja je u uvodnom izlaganju istaknula kako  se ovim Prijedlogom zakona predlaže se povećanje maksimalnog iznosa naknade plaće koja se isplaćuje za vrijeme korištenja roditeljskog dopusta za zaposlene i samozaposlene roditelje, sa 80% proračunske osnovice mjesečno (dosadašnjeg limita od 2.660,80 kuna) na 120% proračunske osnovice (3.991,20 kuna) za prvih 6 mjeseci ako to pravo koristi jedan roditelj, ili prvih 8 mjeseci ako to pravo koriste oba roditelja. Istovremeno, povećanjem će se obuhvatiti i zaposleni i samozaposleni roditelji koji koriste pravo na roditeljski dopust za rođene blizance, treće i svako sljedeće dijete, koji pravo na roditeljski dopust mogu koristiti u trajanju od 30 mjeseci (od 6. mjeseca odnosno 8. mjeseca roditeljskog dopusta tj. u preostalom dijelu roditeljskog dopusta do 30 mjeseci) kojim će se limit novčane naknade povećati s 50% na 70% proračunske osnovice.

U skladu s povećanjem maksimalnog iznosa naknade plaće koja se isplaćuje za vrijeme korištenja roditeljskog dopusta za zaposlene i samozaposlene roditelje, istovremeno se uređuje i visine novčanih potpora roditelja koji ostvaruje drugi dohodak, roditelja poljoprivrednika i nezaposlenog roditelja te majke izvan sustava rada, majki izvan sustava rada i posvojitelja. Na odgovarajući način regulirane su i visine preostalih novčanih potpora (korištenje prava na  roditeljski dopust u polovici punog radnog vremena zaposlenog ili samozaposlenog roditelja iz članka 15. stavka 4. važećeg Zakona, korištenje prava na roditeljski dopust za slučaj smrti djeteta zaposlene ili samozaposlene majke iz članka 17. važećeg Zakona, korištenje prava na rodiljnu i roditeljsku poštedu od rada za slučaj smrti djeteta roditelja koji ostvaruje drugi dohodak, roditelja poljoprivrednika i nezaposlenog roditelja iz članka 30. stavka 2. važećeg Zakona, korištenje prava s osnove rodiljne i roditeljske brige o novorođenom djetetu majke izvan sustava rada za slučaj smrti djeteta iz članka 33. stavak 3. važećeg Zakona, novčane naknade zaposlenog roditelja (osobe na stručnom osposobljavanju bez zasnivanja radnog odnosa; roditelja njegovatelja i osobe koja pruža njegu i pomoć hrvatskom ratnom vojnom invalidu iz Domovinskog rata koji po toj osnovi imaju priznat status osiguranika iz obveznog zdravstvenog i mirovinskog osiguranja) za vrijeme korištenja prava na rodiljni dopust ili roditeljski dopust ili rada s polovicom punog radnog vremena ili dopusta za slučaj smrti djeteta, povećava se novčana naknada zaposlenom ili samozaposlenom roditelju propisana člankom 24. stavkom 7. važećeg Zakona, koji ne ispunjava zakonom propisani uvjet staža osiguranja u trajanju od najmanje 12 mjeseci neprekidno ili 18 mjeseci s prekidima u posljednje dvije godine (prethodno osiguranje), povećava se visina novčane naknade zaposlenog ili samozaposlenog roditelja za rad s polovicom punog radnog vremena radi pojačane njege djeteta.

Primjena ovoga Zakona iziskivati dodatna financijska sredstva u iznosu od 156.600.000,00 kuna u 2017. godini; 313.200.000,00 kuna u 2018. godini te 346.500.000,00 kuna u 2019. godini, koja su osigurana u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2017. godinu i projekcijama za 2018. i 2019. godinu, na razdjelu Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.

Predlagatelji ocjenjuju da će predložena normativna rješenja proizvesti značajan pozitivan socijalni učinak, kojim se očekuje poboljšanje statusa budućih korisnika rodiljnih i roditeljskih potpora koji će to pravo moći ostvariti (djeca, obitelji, korisnici prava iz Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama).
Nadalje, istaknuto je kako je ovo šesta izmjena ovog zakona, te da je sada razvidno kako postoji potreba za sveobuhvatnom izmjenom koja će ravnomjernije ujednačiti sve potpore koje zakon ovaj predviđa za roditelje.

U raspravi koja je uslijedila, izneseno je mišljenje kako su mjere koje se uređuju ovim zakonskim rješenjem dobrodošle, jer zasigurno povećavaju socioekonomski status mladih obitelji u drugom dijelu porodiljnog dopusta. U svakom su slučaju pozitivan iskorak u odnosu na postojeće stanje i dobra podloga za najavljeno sveobuhvatno uređivanje rodiljnih i roditeljskih potpora.

Vezano uz demografski učinak predviđenih mjera, istaknuto je kako niti jedna mjera sama po sebi neće imati većeg učinka. Naprotiv, potreban je cijeli niz mjera, od kojih veći dio uopće nije financijske prirode.

Nakon provedene rasprave, članovi Odbora su jednoglasno (8 glasova za) odlučili predložiti Hrvatskom saboru donošenje sljedećeg zaključka:
Predlaže se Hrvatskome saboru da donese Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je Nada Turina-Đurić, predsjednica Odbora.