Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo

Izvješće Odbora za prostorno uređenje i graditeljstvo o Prijedlogu zakona o izmjenama Zakona o proglašenju zapadnog dijela Medvednice parkom prirode, prvo čitanje, P.Z.br. 140

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora raspravio je, na 4. sjednici održanoj 17. rujna 2008. godine, Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o proglašenju zapadnog dijela Medvednice parkom prirode, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 10. srpnja 2008. godine.   
Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo, na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao zainteresirano radno tijelo. 
Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da se navedenim Prijedlogom zakona predlaže smanjenje  ukupne površine parka prirode Medvednica s 22.826 ha na 17.938 ha čime bi se iz zaštićenog područja isključile intenzivno urbanizirane rubne zone s neoprimjerenom gradnjom. Ovaj Prijedlog zakona temelji se na „Stručnoj podlozi za izmjenu granice Parka prirode Medvednica“ koju je izradio Državni zavod za zaštitu prirode u srpnju 2005. godine te je u razdoblju od 7. rujna do 7. listopada 2005. godine proveden javni uvid u prijedlog izmjena granica Parka prirode Medvednica i stručnu podlogu s kartografskom dokumentacijom. Većina primjedbi iznesenih tijekom javnog uvida prihvaćena je te je definiranjem novih granica veći dio urbanizirane zone isključen iz parka prirode. Predstavnik predlagatelja istaknuo je kako će se promjenom granica parka prirode jasno  razgraničiti park prirode i Generalni urbanistički plan Grada Zagreba te time riješiti zona preklapanja parka prirode i GUP-a. Ujedno su obrazloženi razlozi odustajanja od eventualnog proširenja parka prirode na istočni (zelinski) dio Medvednice.
U raspravi na Odboru naglašen je značaj zaštite i očuvanja prirode proglašenjem zaštićenih područja kao i provođenja mjera zaštite, očuvanja, unaprjeđenja i korištenja proglašenih zaštićenih područja. U kontekstu važnosti upravljanja ovim zaštićenim područjem  istaknuta je uloga javne ustanove te ukazano na dug period koji je prošao od proglašenja Parka prirode Medvednica do osnivanja Javne ustanove "Park prirode Medvednica" za upravljanje ovim zaštićenim područjem. Upozoreno je i na izazove s kojima se ona danas suočava budući da je riječ o području na kojem prebiva preko 30.000 stanovnika, pojavu agresivne stambene izgradnje na rubovima parka prirode te potrebu usklađivanja turizma i drugih djelatnosti, interesa jedinica lokalnih samouprava i potreba stanovništva s režimom zaštite prirode u parku prirode.
Imajući u vidu sadašnje stanje medvedničkog prostora tj. pojavu intenzivno urbaniziranih rubnih zona s neprimjerenom gradnjom članovi Odbora podržali su njihovo isključivanje iz parka prirode. Ujedno  je  istaknuta važnost jasnog razgraničenja parka prirode i GUP-a Grada Zagreba te ukazano na pozitivne učinke rješavanja zone preklapanja parka prirode i GUP-a za lokalno stanovništvo.  
Tijekom rasprave kao jedan od glavnih instrumenata organizacije, načina korištenja, uređenja i zaštite prostora u parku prirode istaknut je prostorni plan te je ukazano na potrebu što skorijeg donošenja prostornog plana Parka prirode Medvednica. 
U raspravi na Odboru sudjelovali su predsjednik i član Savjeta prostornog uređenja Države te istaknuli kako je stajalište Savjeta da je zbog narušavanja temeljnih vrijednosti ovog zaštićenog prostora nužna navedena intervencija u rubnim dijelovima parka prirode Medvednica izdvajanjem dijela izgrađenih područja. Ujedno je ocijenjeno da je za izgrađena područja u „kontaktnoj zoni“ parka prirode potrebno propisati posebne uvjete zaštite i uređenja prostora temeljem zakona i raspoloživih planskih dokumenata (npr. Plan upravljanja) na način da se u tom krajobrazu uvjetuje infrastruktura, tipologija, gustoća i visina izgradnje. Radi poboljšanja kakvoće zaštite preporučuju se istraživanja osobito u kontaktnoj zoni.
U raspravi na Odboru podržano je navedeno stajalište o važnosti definiranja „kontaktne zone“ te uvjeta za izgradnju i uređenje tog prostora. Konstatirano je kako bi određivanjem standarda za ovaj prostor trebalo spriječiti gustu, neplansku gradnju i time spriječiti da ovaj prostor bude faktor ugrožavanja parka prirode. Istaknuto je da bi navedeni prostor trebao biti i u funkciji parka prirode jer je riječ o zoni u kojoj bi se, poštivajući definirane uvjete, mogli ponuditi i sadržaji vezani uz park prirode. Ujedno je ocijenjeno da je, uz definiranje „kontaktne zone“ i posebnih uvjeta zaštite i uređenja ovog prostora, nužno osigurati sve preduvjete za njihovu provedbu (posebno u dijelu nadzora provedbe).
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskome saboru sljedeći

zaključak

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o proglašenju zapadnog dijela Medvednice parkom prirode.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Jerka Rošina, predsjednika Odbora. 


       PREDSJEDNIK ODBORA

                              Jerko Rošin