Odbor za rad, socijalnu politiku i zdravstvo

Izvješće Odbora za rad, socijalnu politiku i zdrasvtvo o Prijedlogu zakona o hrani, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. E. 638

Odbor za rad, socijalnu politiku i zdravstvo na 71. sjednici Odbora, održanoj 27. ožujka 2007. godine, raspravio je Prijedlog zakona o hrani, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 21. veljače 2007. godine.
Odbor je Zakon raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno članku 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno obrazloženje podnio je predstavnik predlagatelja.
Članovi Odbora su većinom glasova prihvatili hitni postupak u donošenju ovog Zakona.
Tijekom opširne rasprave istaknuto je da je zdravstvena ispravnost hrane prvenstveno pitanje javnog zdravlja. Osiguranje zdravstvene ispravnosti bitno je radi sprječavanja bolesti koja se prenosi hranom, te stoga ima veliki javno zdravstveni značaj.
Međutim, upozoreno je na činjenicu da se sustav kontrole hrane desetljećima provodi u okviru zdravstvenog sustava, a ovim Zakonom su ovlasti i dio poslova Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi prenijeti u nadležnost Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodnog gospodarstva. Tako Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi nema utjecaja u zakonodavnoj proceduri, akreditacija laboratorija se utvrđuje bez mišljenja Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi, a izostao je i nadzor i kontrola u Hrvatskoj agenciji za hranu.
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodnog gospodarstva, mišljenje je članova Odbora, treba imati ključnu ulogu u komunikaciji s EU institucijama nadležnim za ovo područje kao i kontroli funkcioniranja cjelokupnog sustava. Međutim, u provedbi Zakona i daljnjoj podjeli nadležnosti i odgovornosti mora biti jače naglašena uloga Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi.

Nakon opširne rasprave, članovi Odbora su većinom glasova, uz 2 glasa „suzdržana“ odlučili predložiti Hrvatskom saboru na usvajanje

ZAKON O HRANI
uz slijedeće amandmane:

A m a n d m a n  I.
Na članak 28.

Članak 28. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Upravno vijeće čine dva predstavnika nadležnog tijela, dva predstavnika ministarstva nadležnog za zdravstvo, dva predstavnika institucija iz članka 25. stavka 6. ovoga Zakona i tri predstavnika udruga potrošača i drugih zainteresiranih strana u lancu prehrane.“

O b r a z l o ž e nj e

I jedno i drugo tijelo moraju biti ravnopravno zastupljena u upravnom vijeću Agencije. Nedopustivo je da jedno tijelo ima 3 predstavnika, dok drugo tijelo koje je također odgovorno za zdravstvenu ispravnost hrane ima samo jednog predstavnika.

A m a n d m a n  II.
Na članak 31.

Članak 31. stavka 2. mijenja se glasi:
“(2) Savjetodavno vijeće ima trinaest članova i to: dva predstavnika nadležnog tijela, dva predstavnika ministarstva nadležnog za zdravstvo, jednog predstavnika ministarstva nadležnog za zaštitu okoliša i jednog predstavnika ministarstva nadležnog za zaštitu  prirode, te šest članova iz institucija iz članka 25. stavka 6.ovoga Zakona i jednog predstavnika iz udruga potrošača.“

O b r a z l o ž e nj e

I jedno i drugo tijelo moraju biti ravnopravno zastupljena u upravnom vijeću Agencije. U cilju postizanja ravnopravnosti pri odlučivanju nije podesno da jedno tijelo ima 3 predstavnika, dok drugo tijelo koje je također odgovorno za zdravstvenu ispravnost hrane ima samo jednog predstavnika.

A m a n d m a n  III.
Na članak 52.

U članku 52. stavak 3. i 4. mijenjaju se i glase:
„(3) Objekti koji podliježu odobravanju utvrđuju se provedbenim propisom koji zajednički donose čelnik nadležnog tijela i ministar nadležan za zdravstvo“
„(4) Subjekti u poslovanju s hranom moraju osigurati da objekti iz stavka 3. ovog članka, budu odobreni od strane nadležnog tijela odnosno ministarstva nadležnog za zdravstvo, nakon najmanje jednog pregleda objekta na licu mjesta, i ne mogu započeti obavljanje djelatnosti ako čelnik nadležnog tijela odnosno ministar nadležan za zdravstvo sukladno podijeli nadležnosti iz članka 86. stavka 1. podstavka (a), (b) i (c) ovoga Zakona:
 - nije izdalo odobrenje za rad nakon obavljenog pregleda objekata; ili
 - nije objektu izdalo uvjetno odobrenje za rad.“  

O b r a z l o ž e nj e

Ministarstvo nadležno za zdravstvo također treba davati ovlast za obavljanje djelatnosti jer ako isto ne daje određene ovlasti za obavljanje djelatnosti isto je onda u suprotnosti s člankom 86. ovoga Zakona kojim je određena podjela nadležnosti.

A m a n d m a n  IV.
Na članak 53.

Članak 53. stavak  4.  mijenja se glasi:
 „(4) Oblik, sadržaj i način vođenja Upisnika registriranih objekata iz stavka 1. ovoga članka  i središnje evidencije iz stavka 2. ovoga članka te postupak registracije objekata propisuju provedbenim propisom zajedno čelnik nadležnog tijela i ministar nadležan za zdravstvo“.

O b r a z l o ž e nj e
 
Ministarstvo nadležno za zdravstvo s obzirom da u okviru svoje nadležnosti registriraju objekte, trebaju donijeti propis kako taj postupak provoditi. Osim toga ministarstvo je već započelo sa registracijom objekata koja je zbog velikog broja objekata u nadležnosti vrlo zahtjevan posao, a donošenje novog Pravilnika koji nije u skladu sa sadašnjim postupkom stvara dodatno nepotreban posao. Svjesni smo da taj postupak mora biti usklađen sa evidencijom koju provodi nadležno tijelo i da se mora poštivati jedinstveni pristup stoga je zajedničko donošenje propisa neophodno.

A m a n d m a n  V.
Na članak 54.

U članku 54. stavak  1.  mijenja se i glasi:
 „(1) Objekti koji podliježu odobravanju upisuju se na temelju rješenja o odobravanju koje donosi nadležno tijelo odnosno ministarstvo nadležno za zdravstvo u Upisnik odobrenih objekata koji vodi nadležno tijelo odnosno ministarstvo nadležno za zdravstvo“.
Iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Središnju evidenciju odobrenih objekata iz stavka 1. ovog članka vodi nadležno tijelo. Ministarstvo nadležno za zdravstvo dužno je nadležnom tijelu dostavljati podatke o odobrenim objektima iz njegove nadležnosti sukladno ovome Zakonu“.
Stavak 2. postaje stavak 3.
Stavak 3. koji postaje stavak 4. mijenja se i glasi:
„(4) Oblik, sadržaj i način vođenja Upisnika odobrenih objekata iz stavka 1. ovoga članka i središnje evidencije iz stavka 2. ovoga članka te postupak odobravanja objekata propisuju provedbenim propisom zajedno čelnik nadležnog tijela i ministar nadležan za zdravstvo.“

O b r a z l o ž e nj e

Ministarstvo nadležno za zdravstvo također treba davati ovlast za obavljanje djelatnosti jer ako isto ne daje određene ovlasti za obavljanje djelatnosti isto je onda u suprotnosti s člankom 86. ovoga Zakona kojim je određena podjela nadležnosti.

A m a n d m a n  VI.
Na članak 56.

Članak 56. mijenja se i glasi:
„(1) Čelnik nadležnog tijela i ministar nadležan za zdravstvo zajedno, provedbenim propisima uređuju:
- opća pravila o higijeni hrane za subjekte u poslovanju s hranom,
- posebne uvjete za higijenu hrane u odnosu na osoblje, evidencije, prostorije i opremu u bilo kojoj fazi proizvodnje, prerade i  distribucije,
- mikrobiološke i druge kriterije za stavljanje hrane na tržište,
(2) Čelnik nadležnog tijela provedbenim propisima uređuje:
- posebna pravila o higijeni hrane životinjskog podrijetla za subjekte u poslovanju s hranom,
- posebna pravila o higijeni hrane životinjskog podrijetla za određene vrste proizvoda,
- posebna pravila o zdravlju životinja  i javnom zdravstvu vezana uz promet hrane životinjskog podrijetla,
- posebna pravila o zdravlju životinja za proizvodnju, preradu, distribuciju i unošenje hrane životinjskog podrijetla,
- posebna pravila za stavljanje na tržište hrane životinjskog podrijetla,
-posebna pravila za postupanje s nusproizvodima životinjskog podrijetla.“

O b r a z l o ž e nj e

U pregovorima koji su se vodili za poglavlje 12. Sigurnost hrane, fitosanitarni i veterinarski nadzor jasno je dano do znanja kako propis mora biti, za gore navedena područja za koja zahtijevamo zajedničko donošenje propisa, jedinstven. To znači da se isti princip mora poštivati bez obzira na vrstu objekta, hrane i inspekcije koja provodi nadzor. Smatramo da je donošenje jedinstvenog propisa koji je adekvatno primjenjiv na sva područja jedino moguće ako ga donose dva nadležna ministarstva. Isto tako nigdje nije  eksplicite navedeno da propis mora donijeti jedno tijelo, nego se stalno naglašava da je biti u jedinstvenom provođenju navedenih propisa. Također, već odavno je poznato kako mikrobiološki kriteriji imaju izravan učinak na zdravlje ljudi. MZSS ima dugogodišnje iskustvo u izradi propisa o mikrobiološkim standardima hrane.

A m a n d m a n  VII.
Na članak 81.

Članak 81. mijenja se i glasi:
„(1) Čelnik nadležnog tijela ovlašćuje službene laboratorije za obavljanje analiza uzoraka uzetih provođenjem službenih kontrola
(2) Službene laboratorije iz stavka 1. ovog članka u kojima se obavlja analiza uzoraka uzetih od strane sanitarne inspekcije u provođenju službenih kontrola ovlašćuje čelnik nadležnog tijela samo na prijedlog ministra nadležnog za zdravstvo.
(3) Službeni laboratoriji moraju biti akreditirani u skladu s hrvatskim normama.
(4) Postupak i način ovlašćivanja te uvjete kojima moraju udovoljavati laboratoriji iz stavka 1. ovoga članka kao i obveze laboratorija propisuju zajedno čelnik nadležnog tijela i ministar nadležan za zdravstvo provedbenim propisom.
(5) Popis laboratorija iz stavka 1. ovoga članka objavljuje se u „Narodnim novinama“.“

O b r a z l o ž e nj e

Kako službene kontrole obavlja više inspekcija, koje same osiguravaju sredstva, mišljenja smo da trebaju i sudjelovati u odabiru laboratorija za službene kontrole. Osim toga, poznato je kako su laboratoriji u sustavu zdravstva tradicionalno obavljali službene kontrole uzoraka koje su uzorkovali sanitarni inspektori, te da do današnjeg dana nije izbila niti jedna veća epidemija uzrokovana hranom koju su ljudi konzumirali.

A m a n d m a n  VIII.
Na članak 82.

Članak 82. stavak 4. mijenja se i glasi:
“(4) Područja za koje je potrebno ovlastiti referentne laboratorije, način ovlašćivanja i obveze referentnih laboratorija, propisuju zajedno čelnik nadležnog tijela i ministar nadležan za zdravstvo  provedbenim propisom.

O b r a z l o ž e nj e

Kako službene kontrole obavlja više inspekcija, koje same osiguravaju sredstva, mišljenja smo da trebaju i sudjelovati u odabiru laboratorija za službene kontrole. Osim toga, poznato je kako su laboratoriji u sustava  zdravstva tradicionalno obavljali službene kontrole uzoraka koje su uzorkovali sanitarni inspektori, te da do današnjeg dana nije izbila niti jedna veća epidemija uzrokovana hranom koju su ljudi konzumirali.

  
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio prof.dr.sc. Marka Turića, predsjednika Odbora.

 

        PREDSJEDNIK ODBORA

                    Prof.dr.sc. Marko Turić