Odbor za ravnopravnost spolova

Izvješće Odbora za ravnopravnost spolova o Prijedlogu zakona o ravnopravnosti spolova, s Konačnim prijedlogom zakona, P. Z. E. br. 136

Odbor za ravnopravnost spolova Hrvatskog sabora na 9. sjednici održanoj 9. srpnja 2008. godine, raspravljao je o Prijedlogu zakona o ravnopravnosti spolova, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z.E. br. 136, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 2. srpnja 2008. godine.

Odbor je navedeni Prijedlog zakona raspravio sukladno članku 100. Poslovnika Hrvatskog sabora, kao matično radno tijelo.

Na početku je predstavnik predlagatelja obrazložio Prijedlog zakona.

Ovim se zakonskim prijedlogom zakonodavstvo Republike Hrvatske usklađuje sa zakonodavstvom Europske unije.

U srpnju 2003. Hrvatski sabor donio je Zakon o ravnopravnosti spolova, na temelju tog zakona osnovana su i tijela za njegovu provedbu.
Međutim, Ustavni sud Republike Hrvatske 16. siječnja 2008. godine ukinuo je ovaj zakon, jer je ocijenjeno da postupak njegova donošenja nije bio u suglasnosti s Ustavom.

Prema riječima predlagatelja, ovim se zakonom razrađuju Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode i utvrđuju opće osnove za zaštitu i promicanje ravnopravnosti spolova kao temeljne vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske, te definira i uređuje način zaštite od diskriminacije na temelju spola i stvaranje jednakih mogućnosti za žene i muškarce.

U raspravi koja je uslijedila, članovi i članice Odbora iznijeli su svoje primjedbe. Naglašeno je da je bilo nedovoljno vremena za širu javnu raspravu o Prijedlogu zakona. Iznesena je primjedba da je u Prijedlogu zakona izostalo uvrštavanje rodnih identiteta, a što je bilo sadržano u Nacrtu upućenom javnoj raspravi. Izneseno je i mišljenje da je članak kojim se određuju obveze političkih stranaka nejasan, te bi bilo potrebno definirati paritet kao željeno stanje. Upitnom je ocijenjena učinkovitost predviđenih novčanih kazni za političke stranke koje ne vode računa o uravnoteženoj zastupljenosti spolova pri predlaganju izbornih lista. Primjedba je upućena i na dio zakona posvećen obrazovanju, odnosno iznesena je sugestija da se kao sadržaj vezan za pitanja ravnopravnosti spolova treba izrijekom spomenuti udžbenik.

Izneseno je i mišljenje da zakon donosi veliki iskorak u smislu uvođenja kvota, premda se razdoblje od 3 izborna ciklusa smatra predugim.

Također je izraženo zadovoljstvo što su Prijedlogom zakona ojačani institucionalni mehanizmi, posebno koordinatori/ce za ravnopravnost spolova u nadležnim tijelima.

Članovi/ce Odbora jednoglasno su odlučili podnijeti sljedeće amandmane na Konačni prijedlog zakona o ravnopravnosti spolova:

Amandman 1.
U članku 15. stavak 2. – iza riječi neuravnotežena dodaju se riječi:
„sukladno čl. 12. st. 3., ovog Zakona“

Obrazloženje
Članak 12. stavak 3. određuje što se smatra osjetno neuravnoteženom zastupljenošću muškaraca i žena.

Amandman 2.
U članku 29. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„Uvjeti i sredstva za rad gradskih i općinskih povjerenstava za ravnopravnost spolova, osiguravaju se u proračunima jedinica lokalne samouprave.“

Obrazloženje
U stavku 1. ovog članka određuje se osiguravanje sredstava za rad Ureda za ravnopravnost spolova, pravobranitelja/ice za ravnopravnost spolova, županijskih povjerenstava, te povjerenstva za ravnopravnost spolova Grada Zagreba. Budući da je člankom 28. stavak 3., određeno da jedinice lokalne samouprave (sukladno Nacionalnoj politici za promicanje ravnopravnosti spolova) mogu osnivati gradska i općinska povjerenstva za ravnopravnost spolova, trebalo bi dodati stavak koji bi odredio osiguravanje sredstava za njihov rad.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskom saboru da donese

Zakon o ravnopravnosti spolova
s navedenim amandmanima Odbora.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskog sabora, Odbor je odredio Gordanu Sobol, predsjednicu Odbora.

Predsjednica Odbora
Gordana Sobol