Odbor za zdravstvo i socijalnu skrb

Izvješće Odbora za zdravstvo i socijalnu skrb o Prijedlogu zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 173

Odbor za zdravstvo i socijalnu  skrb na 12. sjednici  Odbora,  održanoj    15. listopada 2008. godine, raspravio je Prijedlog zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 30. rujna 2008. godine.
Odbor je Zakon raspravio kao matično radno tijelo, sukladno članku 76. a Poslovnika Hrvatskoga sabora.
U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja istaknuo je da je Republika Hrvatska potvrdila Okvirnu konvenciju Svjetske zdravstvene organizacije o nadzoru nad duhanom. Time je Republika Hrvatska, imajući u vidu da je pušenje i izlaganje duhanskom dimu vodeći čimbenik rizika po zdravlje i promičući ciljeve Okvirne konvencije, potvrdila dosljednost svoje politike na području zaštite zdravlja, politike prevencije i suzbijanja uporabe duhana i duhanskih proizvoda.
U raspravi članovi Odbora podržali su ovaj Zakon, koji prvenstveno štiti zdravlje nepušača, preventivnim mjerama utječe na smanjenje broja novih pušača, te promiče stav da je svaki pojedinac odgovoran za svoje zdravlje. Međutim, bez obzira na restriktivnost i beskompromisnost Zakona, posebno je istaknuta važnost preventivnih mjera, prosvjećivanja i edukacije o štetnosti pušenja od najranije vrtićke dobi pa nadalje.Poseban problem je korištenje duhanskih proizvoda u vlastitim domovima, u okviru obitelji, gdje djeca upravo stječu prva saznanja o toj ovisnosti. U okviru prevencije, potrebno je u tom smislu educirati i roditelje za odgovorno roditeljstvo.
Kako kvalitetna i trajna prevencija iziskuje znatna sredstva, po mišljenju članova Odbora bilo bi korisno da se dio troškova skupih promidžbenih spotova i dr. pokrije kroz cijenu cigareta. Izraženo je također i mišljenje da bi se kroz ugovore sa liječnicima primarne zdravstvene zaštite moglo osigurati provođenje određenih preventivnih programa, kao npr. škola nepušenja, čime bi se doprinijelo podizanju društvene svijesti građana i smanjenju broja pušača.
Dio odredbi predloženog Zakona nalazi se i u postojećem Zakonu, međutim  u važećem Zakonu su istovremeno predviđene i određene iznimke (posebni prostori za pušače na radnom mjestu, odnosno u ugostiteljskom objektu), koje su dovodile do nepoštivanja propisa. Uz činjenicu da su nadzor nad provedbom Zakona provodili samo sanitarni inspektori, neke odredbe u praksi nisu saživjele do kraja, pa su i rezultati manji od očekivanih. Stoga, po mišljenju članova Odbora, kvalitetan pomak su odredbe koje su utvrdile da inspekcijski nadzor nad provedbom Zakona obavljaju, svaki u okviru svojeg djelokruga, sanitarni inspektori, zdravstveni inspektori, prosvjetni inspektori, inspektori rada i gospodarski inspektori Državnog inspektorata.
Tijekom rasprave izraženo je i mišljenje, da su predviđene novčane kazne možda prenisko utvrđene, osobito imajući u vodu izrazito visoke profite koje ostvaruje duhanska industrija.
 
Nakon rasprave, članovi Odbora su jednoglasno odlučili predložiti Hrvatskom saboru na usvajanje

ZAKON O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH PROIZVODA
uz sljedeće amandmane

AMANDMAN  I.

Na članak 3.
U članku 3. stavku 4. riječi: „duhanskih proizvoda“  na oba mjesta zamjenjuju se riječju“cigareta“.

Obrazloženje

Odredba se odnosi na obvezu dostave podataka za cigarete, a ne za sve vrste duhanskih proizvoda za koje nije ni moguće iskazivati tražene podatke.

AMANDMAN  II.

Na članak 5.
U članku 5. stavku 1. podstavku 2. riječi :“Pušenje ubija/pušenje može ubiti“ zamjenjuju se riječima:“Pušenje ubija“.

Obrazloženje

Direktiva 2001/37 o proizvodnji, oglašavanju i prodaji duhanskih proizvoda propisuje oba upozorenja: pušenje ubija/pušenje može ubiti, ali se od država članica Europske unije očekuje da preuzmu jednu od te dvije formulacije umjesto da koriste oba upozorenja.


AMANDMAN  III.

Na članak 11.
U članku 11. stavku 6. riječi:“(rizle i sl.)“ brišu se.

Obrazloženje

Rizla je robna marka zaštićena kod Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo, pa se taj naziv briše u odredbi kojom se zabranjuje prodaja maloljetnicima „biljnih pušilica“ i drugih proizvoda za pušenje koji mogu maloljetnike poticati na pušenje.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio prof.dr.sc. Andriju Hebranga, dr.med., predsjednika Odbora.
 

 

  PREDSJEDNIK ODBORA

  Prof.dr.sc. Andrija Hebrang, dr. med.