Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o kreditnim institucijama, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. E. br. 152

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 15. sjednici održanoj 16. rujna 2008. godine, Prijedlog zakona o kreditnim institucijama, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 28. kolovoza 2008. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo da se ovim zakonskim prijedlogom usklađuje zakonodavstvo Republike Hrvatske sa zakonodavstvom Europske unije. Budući da je Europska unija usvajanjem Direktive 2006/48/EZ usvojila okvir za prihvaćanje Basel II standarda za sve kreditne institucije i Republika Hrvatska predloženim Zakonom o kreditnim institucijama stvara zakonski okvir za provedbu ovog najvišeg supervizorskog standarda. Cilj donošenja ovoga Zakona je da, po suvremenim načelima koje unosi Basel II standard, kreditnim institucijama u Republici Hrvatskoj omogući slobodno poslovanje, sukladno tržišnim uvjetima i suvremenim pravilima bankarske struke. Ujedno se predmetnim Zakonom dodatno preciziraju ovlasti Hrvatske narodne banke u svezi spriječavanja i riješavanja, evnentualnih kriza nastalih u poslovanju kreditnih institucija. Osim navedenog, postupci koji se odnose na likvidaciju i stečaj banaka sadržani u Zakonu o bankama, Stečajnom zakonu i Zakonu o trgovačkim društvima, ugrađeni su u predloženi Zakon o kreditnim institucijama sukladno odredbama Direktive 2001/24/EZ.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora podržao je prijedlog Vlade Republike Hrvatske da se, sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora, ovaj Zakon donese po hitnom postupku budući se njime usklađuje hrvatsko zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije.

U raspravi na Odboru iznijete su načelne primjedbe i predloženi amandmani na odredbe predmetnog Zakona, koje je Hrvatska udruga banaka uputila Odboru u pisanom obliku. Naime, prema stajalištu Hrvatske udruge banaka rok za stupanje na snagu ovoga Zakona je prekratak (1. siječnja 2009. godine) jer je prilagodba Zakonu o kreditnim institucijama i njegovim podzakonskim propisima izuzetno zahtjevna za banke, te bi trebalo razmotriti mogučnost da se taj rok prolongira bar na 1.07. 2009. godine. Predložen je amandman na članak 52. Konačnog prijedloga zakona kojim se predlaže brisanje odredbe stavka (4) kojom je regulirano da Nadzorni odbor kreditne institucije mora imati najmanje jednog neovisnog člana, uz obrazloženje da nema nikakvog razloga nametati takvu zakonsku obvezu, već bi to trebala biti slobodna odluka vlasnika. U svezi odredbe članka 43. Konačnog prijedloga zakona predložen je amandman kojim se briše odredba da prokurist mora zastupati kreditnu instituciju zajedno s jednim članom uprave. Naime, ta odredba je nepotrebna i suvišna jer je već cijela Uprava kreditne institucije odabrala pojedinog prokuristu. Također je predložen amandman na članak 219. Konačnog prijedloga zakona kojim se predlaže da odredbe članaka 219. i 220 ovoga Zakona stupe na snagu danom uvođenja eura za novčanu jedinicu Republike Hrvatske, uz obrazloženje da je nepotrebno naplaćivati usluge supervizije HNB-u dokle god je supervizija banaka pod nadležnošću Hrvatske narodne banke. Tek uvođenjem eura bitno se mijenja područje dijelovanja središnje banke, tako da se uvođenje naknade za superviziju HNB-u veže za taj rok. U raspravi na Odboru iznijeta su i stajališta Hrvatske gospodarske komore posebno u svezi odredbe članka 173. stavak 1. Konačnog prijedloga zakona kojom se propisuje da Hrvatska narodna banka može propisati kontni plan za kreditne institucije. Predloženo je da zbog konzistentnosti i usporedivosti podataka kreditnih institucija u Republici Hrvatskoj, Hrvatska narodna banka bi trebala propisivati ( znači treba izbrisati riječ „može“ u stavku 1. članka 173) kontni plan za kreditne institucije. U svezi odredbe članka 369. stavak 4. predloženo je da se rok usklađivanja općih akata kreditnih institucija s odredbama ovoga Zakona prolongira s predloženih šest mjeseci na godinu dana, uz obrazloženje da najveći dio općih akata nije ovisan samo o odredbama ovoga Zakona nego i njegovim podzakonskim aktima, koje će HNB donijeti u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, stoga se traži produženje roka za usklađivanje bankama na godinu dana.

U raspravi na Odboru predstavnik Vlade Republike Hrvatske očitovao se na iznijete primjedbe i predložene amandmane, te je izvjestio članove Odbora da Vlada Republike Hrvatske ima već  pripremljen određen broj amandmana, kojima će poboljšati pojedine odredbe Konačnog prijedloga zakona o kreditnim institucijama, pa će još jednom razmotriti navedene prijedloge amandmana iznijete  u raspravi na Odboru za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, te ih eventualno preuzeti kao svoje amandmane.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru donoše

ZAKONA O KREDITNIM INSTITUCIJAMA

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik dr.sc. Goran Marić, predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK  ODBORA

dr. sc. Goran Marić