Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 23. sjednici održanoj 20. studenog 2025. godine razmotrio Godišnje izvješće o radu Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave za 2024. godinu (u daljnjem tekstu: Izvješće), koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, sukladno odredbi članka 18. Zakona o Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave („Narodne novine“, broj 18/13, 127/13, 74/14, 98/19 i 41/21), dostavila Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (u daljnjem tekstu: DKOM), aktom od 25. lipnja 2025. godine.
Odbor za gospodarstvo je na temelju članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio predloženi akt u svojstvu matičnoga radnog tijela.
Odbor je raspolagao mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, Klasa: 022-03/25-12/52, Urbroj: 50301-05/31-25-19 od 24. listopada 2025. godine.
U uvodnom izlaganju predsjednica DKOM-a je istaknula da je DKOM neovisno državno tijelo nadležno za rješavanje o žalbama u vezi s postupcima javne nabave, postupcima davanja koncesija i postupcima odabira privatnog partnera u projektima javno-privatnog partnerstva te da su obvezni jednom godišnje podnijeti Hrvatskome saboru izvješće o svome radu.
Osim podataka i analiza koji se odnose na žalbene predmete sastavni dio izvješća je i općenita ocjena stanja u javnoj nabavi, ali i ocjena stanja u pravnoj zaštiti. U izvješću se dodatno iznosi analiza žalbenih predmeta koji se odnose na postupke javne nabave financirane iz fondova EU, kao i na predmete vezane uz obnovu zgrada oštećenih potresom.
Što se tiče financijskih pokazatelja rada, oni su detaljno prikazani u izvješću, a ono što je predsjednica DKOM-a posebno naglasila je činjenica da je u 2024. godini s osnova naknada za pokretanje žalbenog postupka u Državni proračun Republike Hrvatske uplaćeno 1.970.733,67 eura više sredstava od sredstava planiranih za rad DKOM-a za 2024. godinu.
U pogledu statističkih pokazatelja rada DKOM-a, istaknuto je da je tijekom 2024. godine došlo do blagog povećanja broja izjavljenih žalbi za 2,66 % u odnosu na prethodnu godinu.
Od ukupno 734 zaprimljene žalbe najveći broj odnosio se na fazu odluke o odabiru (gotovo 85%), a na dokumentaciju o nabavi svega 10 %, što je nastavak negativnog trenda i smanjenje u odnosu na 2023. godinu kada ih je bilo 13,71%.. I dalje je održan trend visokog postotka usvojenih žalbi (50%), gotovo svaka druga žalba je osnovana.
Ono što možda sve dionike sustava najviše zanima je brzina rješavanja i razina pravne sigurnosti u sustavu. Tijekom 2024. godine prosječno vrijeme rješavanja predmeta od kompletiranja do donošenja odluke, iznosilo je 22 dana te je prosječno vrijeme od urednosti žalbe do donošenja odluke iznosilo 35 dana.
Brzina rješavanja, kao ni u posljenjih nekoliko godina nije išla na uštrub kvaliteti donesenih odluka. To je ponovno vidljivo iz zanemarivog broja odluka DKOM-a koje su poništene od strane Visokog upravnog suda Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: VUS). Naime, od ukupnog broja odluka koje je DKOM donio 2024. godine, svega 5 odluka (cca. 0,68% od ukupnog broja odluka) je poništeno od strane VUS-a. Ovaj podatak je iznimno važan, jer zapravo pokazuje visoku razinu postignute pravne sigurnosti u sustavu javne nabave.
Sukladno Akcijskom planom donesenom uz Strategiju sprječavanja korupcije Izvješće sadrži i analizu korupcijskih rizika u javnoj nabavi. U tom dijelu DKOM osobito ukazuje:
• na smanjenje udjela kontroliranih postupaka javne nabave,
• nedovoljnu kontrolu nad izvršenjem ugovora o javnoj nabavi (potrebno je svakako reorganizirati pristup kontroli u sustavima javne nabave; navedena problematika prisutna je u svim državama članicama EU)
• potrebu za povećanje transparentnosti u postupcima jednostavne nabave (npr. u 2023. godini postupci jednostavne nabave obuhvaćali su cca 1,8 mlrd. eura, a što je značajan financijski iznos ugovoren/nabavljen izvan sustavnih kontrola).
Također, DKOM u Izvješću, osim navođenja podataka o predmetima koji su rješavani, ima dužnost sukladno zakonu iznijeti svoje viđenje stanja u javnoj nabavi općenito kao i stanja u pravnoj zaštiti. U tom dijelu izvješća DKOM ukazuje na potrebu strateškog pristupa razvoju sustava javne nabave u Republici Hrvatskoj, potrebu za daljnjim jačanjem kapaciteta tijela državne uprave nadležnog za politiku javne nabave kao i jačanja upravnog nadzora te na potrebu za povećanjem razine transparentnosti u postupcima jednostavne nabave.
U pogledu ocjene stanja u pravnoj zaštiti u Izvješću se naglašava visoka razina učinkovitosti i pravne sigurnosti u sustavu pravne zaštite i ukazuje na mogućnost daljnjeg unaprjeđenja zakonskog okvira pravne zaštite.
Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.
U raspravi su pohvaljeni izvrsni rezultati DKOM-a, koji su prije svega vidljivi iz brzine rješavanja predmeta, kvalitete njihovih odluka, postignute razine pravne sigurnosti kao i prihoda uplaćenih u Državni proračun Republike Hrvatske s osnova naknada za pokretanje žalbenog postupka.
Nadalje, završeno je javno savjetovanje o Nacrtu prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnoj nabavi te je upitano koliko bi predložene izmjene koje se odnose na povećanje pragova za primjenu Zakona o javnoj nabavi (a koje povećanje prati inflaciju) utjecale na rasterećenje naručitelja te koliko bi obveza objave jednostavne nabave u Elektroničkom oglasniku javne nabave Republike Hrvatske (EOJN RH) doprinijela naporima da se poveća transparentnost i prevenira korupcija.
Predsjednica DKOM-a je naglasila da je DKOM sudjelovao sa svojim prijedlozima prilikom izrade Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnoj nabavi te da je prihvaćeno niz sugestija među kojima je i potreba da se poveća transparentnost jednostavne nabave, koja će svakako biti ojačana obvezom objavljivanja jednostavne nabave koja prelazi određene pragove u EOJN RH.
Također predsjednica DKOM-a je pojasnila što se tiče povećanja pragova zbog inflacije, da je to slučaj i u drugim državama članicama EU te da je i Europska komisija nedavno podignula pragove, a i u direktivama se planira korigirati dio za vrijednosti europskih pragova.
U Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnoj nabavi je kao novina propisana i obveza naručitelja da sve izmjene ugovora objavljuje u EOJN RH, što bi također itekako podiglo razinu transparentnosti.
Isto tako u raspravi je spomenuto da bi kod javne nabave od strane javnih naručitelja bilo potrebno još snažnije naglasiti/ojačati obvezu ponuditeljima da jamče da će poštivati granske kolektivne ugovore koji su na snazi u Republici Hrvatskoj (posebno se to odnosi na one koji dolaze iz trećih zemalja), a sve u cilju zaštite radnika.
Predsjednica DKOM-a je istaknula da trenutno i u Direktivi (2014/24/EU) i u Zakonu o javnoj nabavi postoje mehanizmi kojima se može nametnuti ponuditeljima da poštuju, i u fazi pregleda i ocjene ponude i u fazi izvršenja ugovora, obveze koje proizlaze iz kolektivnih ugovora, međunarodnih konvencija i sl.
U raspravi je također iskazano mišljenje da je prilikom javne nabave od strane javnih naručitelja potrebno voditi računa o zaštiti standarda Republike Hrvatske glede roba, radova i usluga, zaštiti radnika, domaćih proizvođača i tvrtki.
Nakon provedene rasprave Odbor je sa 7 (sedam) glasova ”ZA” i 1 (jedan) glas „SUZDRŽAN“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći
ZAKLJUČAK
Prihvaća se Godišnje izvješće o radu Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave za 2024. godinu
PREDSJEDNIK ODBORA
Ivica Mesić