Odbor za poljoprivredu

Izvješće Odbora za poljoprivredu o Prijedlogu zakona o poljoprivredi, prvo čitanje, P.Z.E. br. 416

Odbor za poljoprivredu Hrvatskoga sabora raspravio je na 50. sjednici održanoj 26. rujna 2018. godine, Prijedlog zakona o poljoprivredi, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 2. kolovoza 2018. godine.

Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo kako se izradi novog normativnog rješenja pristupilo zbog poteškoća u implementaciji i provedbi važećeg Zakona o poljoprivredi. Prijedlogom zakona definiraju se mjere i ciljevi poljoprivredne politike i izvori financiranja. Prijedlogom se uređuje provedba dvanaest uredbi Europske unije koje nisu bile objedinjene važećim Zakonom. Definira se zakonski temelj za donošenje Plana za sprječavanje i smanjenje nastajanja otpada od hrane, uvode se međunarodni standardi za hranu, smjernice i kodovi dobre prakse, a Ministarstvo poljoprivrede imenuje se za nacionalno nadležno središnje i koordinacijsko tijelo za poslove vezane uz Codex Alimentarius. Pojednostavljuju se postupci registracije i zaštite naziva poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda,  jasnije se određuje postupak prilikom registracije oznake na razini EU i skraćuje rok za donošenje zaštite i rok za prigovor kod nacionalnih postupaka zaštite

U raspravi su istaknute slijedeće primjedbe i prijedlozi:

- u članku 4. stavku (1)  točki a) kojom su obuhvaćeni organizacijski oblici koji obavljaju poljoprivrednu djelatnost, potrebno dodati izraz „proizvođačka organizacija“, uzimajući u obzir da su Prijedlogom zakona obuhvaćene i odredbe koje se odnose na proizvođačke organizacije;
- U članku 8.  Prijedloga zakona kojim se predlažu mjere poljoprivredne politike potrebno je dodati i „mjere zemljišne politike“, te jasno odrediti tko predlaže, tko donosi i u kojem vremenskom roku Strategiju razvoja poljoprivrede i ruralnih područja;
- Vezano uz postupke propisane člankom 15. Prijedloga zakona u stavku (3) potrebno je jasno propisati način dostave odluka koje za korisnike mjera iz ovog Zakona i propisa donesenih na temelju ovog Zakona donosi Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju i odrediti radi li se o dostavi elektroničkim putem ili putem pošte. Upozoreno je i na prosječnu starost nositelja poljoprivrednih gospodarstava, te probleme koji bi se, vezano uz slabu informatičku pismenost nositelja mogli pojaviti u slučaju propisanom stavkom (5) istog članka koji propisuje kako se dostava odluke smatra obavljenom u trenutku kada je pismeno zabilježeno na poslužitelju za dostavu takvih poruka;
- Člankom 16. stavkom (1) Prijedloga zakona predlaže se da Povjerenstvo za prigovore imenuje ministar, te je u raspravi upozoreno na potrebu propisivanja sastava Povjerenstva za prigovore. U stavku (3) istog članka potrebno je odrediti rok za produljenje roka za rješavanje prigovora u slučaju kada su za rješavanje prigovora potrebni kompletiranje dokumentacije ili konzultacije s drugim tijelima. Stavkom (4) istog članka potrebno je propisati rok za donošenje Poslovnika o radu Povjerenstva za prigovore;
- Zakonom je potrebno jasno propisati koji su iznimno osjetljivi sektori u poljoprivredi;
- Vezano uz kriterije održavanja poljoprivrednih površina u stanju pogodnom za ispašu ili uzgoj koji se predlažu člankom 27. upozoreno je na odredbe članka 4. stavka 1. točke c) podtočke (ii) Uredbe (EU) br. 1307/2013 kojom je donošenje navedenih kriterija dano u nadležnost  država članica na temelju okvira koji je utvrdila Komisija. Slijedom navedenog predloženo je propisivanje minimalnih kriterija u tekstu Prijedloga zakona ili propisivanje njihova donošenja podzakonskom aktom;
- U članku 28. stavku (6) predloženo je tekst „iz stavka 2. ovoga članka“ zamijeniti tekstom „iz stavka 5. ovog članka“ ukoliko je predlagatelj kao prioritetne korisnike nacionalne rezerve odredio mlade poljoprivrednike i poljoprivrednike koji započinju poljoprivrednu djelatnost sukladno članku 30. stavku 6. Uredbe (EU) br. 1307/2013;
- U predloženi tekst članka 98. Stavku (1) Prijedloga zakona je uz suradnju Ministarstva poljoprivrede s različitim javnim službama potrebno uključiti i znanstvene institucije;
- U članku 99. stavku (6) potrebno je jasnije propisati temeljem kojih kriterija privatna tijela mogu obavljati savjetovanje korisnika;
- Upozoreno je na moguću nenadležnost Ministra nadležnog za poslove poljoprivrede u donošenju pravilnika o minimalnim tehničkim uvjetima kojima moraju udovoljavati građevine namijenjene poljoprivrednoj proizvodnji – propisano člankom 100. stavkom (4);
- Zbog praćenja stanja u poljoprivredi člankom 124. potrebno je propisati obvezu dostavljanja Godišnjeg izvješća o stanju poljoprivrede u prethodnoj kalendarskoj godini (Zeleno izvješće) Vladi Republike Hrvatske na utvrđivanje i dostavljanje Zelenog izvješća na prihvaćanje Hrvatskom saboru;
- U prijelaznim i završnim odredbama Prijedloga zakona potrebno je propisati obvezu donošenja pravilnika iz članka 33. stavka (4) i članka 34. stavka (3).

U nastavku rasprave istaknuta je potreba poticanja povezivanja/udruživanja malih poljoprivrednih proizvođača, čime bi se utjecalo na njihovu konkurentnost, te je predloženo normativno propisivanje obveze njihovog udruživanja u proizvodnim procesima i distribuciji proizvoda ili na druge načine kroz mjere i pravila vezane uz zajedničku organizaciju tržišta poljoprivrednih proizvoda. Naglašena je i važnost uključivanja jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u ustrojavanje agrocentara ili agroinkubatora i upozoreno na važnost jasnog određivanja potreba proizvođača i strateškog planiranja ovih aktivnosti.

Prinosi po jedinici površine u hrvatskoj poljoprivrednoj proizvodnji nisu u europskom prosjeku, isto utječe na konkurentnost naše poljoprivrede, a razloge treba tražiti i u neangažiranju agronoma i veterinara u primarnoj proizvodnji. S druge strane zadnjih godina primjetan je negativan trend broja studenata koji upisuju fakultete poljoprivrede (agronomije) i veterinarske medicine. Zbog navedenog predloženo je propisivanje obveze zapošljavanja agronoma/veterinara na poljoprivrednim gospodarstvima kroz odredbe Zakona i sugerirana mogućnost vezivanje iste obveze uz određenu vrijednost standardnog ekonomskog rezultata poljoprivrednog gospodarstva. Upozoreno je i na važnost pravovremenog donošenja provedbenih propisa, kao i razmatranje mogućnosti za osiguravanje korištenja podataka iz upisnika/registara koji proizlaze iz odredbi ovog Prijedloga zakona sektorskim strukovnim udruženjima i komorama.

Predstavnik predlagatelja je odgovarajući na pitanja istaknuo kako je sa Svjetskom bankom potpisan ugovor, pristupilo se izradi Strategije razvoja poljoprivrede i ruralnih područja, a Strategiju će usvojiti Vlada Republike Hrvatske. Osjetljivi sektori financirat će se kroz de minimis potporu. Ministarstvo poljoprivrede je drugostupanjsko tijelo kojemu se, sukladno odredbama Zakona o upravnom postupku podnose prigovori na odluke. Kroz mjere zajedničke organizacije tržišta preciznije će se pokušati odrediti pravila udruživanja i zajedničkog nastupa malih poljoprivrednih proizvođača. Potreba zapošljavanja agronoma prepoznata je kod zaštite bilja, a ustrojavanjem Hrvatske agronomske komore i provedbom Zakona o Hrvatskoj poljoprivrednoj komori dodatno će se ojačati položaj agronoma. Ministarstvo aktivno radi na mjerama potpore proizvođačkim organizacijama.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (8 glasova „za“ i 1 glas „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru sljedeće

Z A K LJ U Č K E

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o poljoprivredi.
2. Primjedbe i prijedlozi iznijeti u raspravi upućuju se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona o poljoprivredi.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Tomislava Panenića, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Tomislav Panenić