Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo

Izvješće Odbora za prostorno uređenje i graditeljstvo o Konačnom prijedlogu zakona o arhitektonskim i inženjerskim poslovima i djelatnostima u prostornom uređenju i gradnji, P. Z. E. br. 167

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora raspravio je, na 11. sjednici održanoj 10. prosinca 2008. godine, Konačni prijedlog zakona o arhitektonskim i inženjerskim poslovima i djelatnostima u prostornom uređenju i gradnji, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 27. studenoga 2008. godine.   

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo, na temelju članka 83. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi zakon kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da se predloženim Zakonom pitanje  arhitektonskih i inženjerskih poslova i djelatnosti u prostornom uređenju i gradnji uređuje jednim zakonom za razliku od važeće regulative kojom je ova problematika obuhvaćena odredbama tri zakona. Uz naznaku osnovnih pitanja koja se uređuju ovim Zakonom istaknute su razlike između rješenja predloženih Konačnim prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona. Posebno je istaknuto jasnije određenje pojedinih pojmova, uređenje pitanja vezanih uz inozemne subjekte u zasebnoj glavi Zakona, usklađenje ovoga Zakona s prijedlogom Zakona o priznavanju inozemnih stručnih kvalifikacija, omogućavanje zadrugama registriranim za građenje dobivanje suglasnosti za započinjanje obavljanja te djelatnosti te jasnije reguliranje djelatnosti upravljanja projektom gradnje. Značajnim je, sa stajališta osiguranja multidisciplinarnosti i kvalitete, istaknuta propisana obveza osiguranja različitih struka u postupku izrade prostornih planova. Ujedno su kao mogući suradnici u izradi dokumenata prostornog uređenja uključeni biotehnička, šumarska i agronomska struka te krajobrazni arhitekti. Istaknuto je da temeljem odredbi predloženog Zakona Ministarstvo komori, odnosno osobi koja obavlja posao ili djelatnost uređenu ovim Zakonom rješenjem naređuje otklanjanje nezakonitosti utvrđenih u provedbi nadzora. Ujedno su propisani novi prekršaji.

U raspravi na Odboru podržano je donošenje ovoga Zakona kojim se na zakonodavnoj razini završava reforma hrvatskoga sustava prostornog uređenja i gradnje koja je započela donošenjem Zakona o prostornom uređenju i gradnji u 2007. godini.

Vezano uz Odboru pristigle primjedbe na predloženi Zakon, podržano je stajalište o potrebi povećanja broja članova upravnog odbora komore sa 4 člana + predsjednik komore na 8 članova + predsjednik komore. Upravni odbor komore izvršno je tijelo komore koje vodi poslovanje, brine za izvršenje programa rada komore i donesenih odluka te bi se predloženim povećanjem broja članova osigurala regionalna zastupljenost u upravnom odboru komore. 

Vezano uz članak 60. kojim su definirane zadaće strojarske struke u obavljanju poslova projektiranja i kontrole projekata članovi Odbora predložili su amandman na drugi postavak u stavku 1. Ukazano je na potrebu dorade izričaja navedenog podstavka sukladno poslovima koje strojarska struka obavlja.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno (8 glasova „za“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O ARHITEKTONSKIM I INŽENJERSKIM POSLOVIMA I DJELATNOSTIMA U PROSTORNOM UREĐENJU I GRADNJI

zajedno sa sljedećim amandmanima:

Amandman I.

U članku 60. stavku 1. drugi podstavak mijenja se i glasi: „- izrada strojarskog projekta strojarskih instalacija, opreme i postrojenja u svim građevinama koji uključuje prateće sustave, pomoćne uređaje, instalacije i pripadajuće dijelove nosive strojarske konstrukcije strojarske opreme te izrada projekta vodovoda i kanalizacije,“.

Obrazloženje:

Predloženim amandmanom kojim su definirane zadaće strojarske struke u obavljanju poslova projektiranja i kontrole projekata dorađuje se izričaj u podstavku drugom. Predloženom izmjenom nedvojbeno se uređuje da je zadaća strojarske struke izrada projekta nosive strojarske konstrukcije isključivo u funkciji strojarskih instalacija i opreme. Ujedno se predlaže izmjena drugog podstavka na način da strojarska struka može izrađivati projekte vodovoda i kanalizacije. Iskustva u praksi pokazuju angažman ovlaštenih inženjera strojarstva na projektiranju magistralnih vodovoda, kanalizacije i sl. 

Amandman II.

U članku 92. stavku 1. brojka: „4“ zamjenjuje se brojkom: „8“.

Obrazloženje:

Navedenim amandmanom predlaže se povećanje broja članova upravnog odbora komore koji predstavlja izvršno tijelo komore koje vodi poslovanje, brine za izvršenje programa rada komore i donesenih odluka sa 4 člana + predsjednik komore na 8 članova + predsjednik komore. Navedenim bi se osigurala regionalna zastupljenost u upravnom odboru komore, a koja je bitan kvalitativni element rada sadašnje HKAIG. 

Amadman III.

U članku 104. stavku 2. riječ: „stručni“ zamjenjuje se riječju: „strukovni“, a riječ: „stručnog“ zamjenjuje se riječju: „strukovnog“.

Obrazloženje:

Poradi usklađenosti terminologije u Zakonu dorađuje se izričaj.

Amandman IV.

U članku 113. stavku 2. brojka: „99“ zamjenjuje se brojkom: „112“.

U stavku 3. brojka: 99“ zamjenjuje se brojkom: „112“.

Obrazloženje:

Nomotehnički se uređuje izričaj.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Jerka Rošina, predsjednika Odbora. 

PREDSJEDNIK ODBORA

Jerko Rošin