Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopuni Zakona o prisilnoj likvidaciji kreditnih institucija, drugo čitanje, P.Z. br. 574

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 97. sjednici, održanoj 1. veljače 2024. godine, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o prisilnoj likvidaciji kreditnih institucija, drugo čitanje, P.Z. br. 574, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 25. siječnja 2024. godine.

Rasprava je provedena objedinjeno s Konačnim prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava, drugo čitanje, P.Z.E. 575.

Odbor je o predmetnom aktu raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da se ove izmjene i dopuna predlažu prvenstveno kako bi se odredbe važećeg Zakona o prisilnoj likvidaciji kreditnih institucija uskladile s uvođenjem eura kao službene valute Republike Hrvatske. Ujedno su predložena i određena unapređenja važećeg Zakona. Među ostalim, zbog postojanja dvojbi u praksi, precizira se da se nad kreditnom institucijom ne može provesti stečajni postupak prema zakonu kojim se uređuje stečaj te da se nad kreditnom unijom ne može provesti postupak prisilne likvidacije sukladno ovome Zakonu, već se provodi stečajni postupak sukladno zakonu kojim se uređuje stečajni postupak. Izvršena su određena usklađenja s nastalim tehničkim promjenama u platno-prometnoj infrastrukturi u okviru TARGET sustava, a koje promjene su uvjetovane uvođenjem eura kao nacionalne valute od 1. siječnja 2023. godine.

Također, precizirano je da sve tražbine koje dioničar ima prema kreditnoj instituciji s obzirom na njegov status dioničara (a ne bez obzira po kojoj osnovi) namiruju se s osnove njegova položaja kao dioničara, odnosno tek nakon namirenja svih ostalih tražbina vjerovnika kreditne institucije u postupku prisilne likvidacije i namirenja svih troškova postupka prisilne likvidacije. Navedenom izmjenom omogućeno je da u slučaju kada je dioničar istodobno i fizička osoba koja je radnik kreditne institucije svoju tražbinu iz radnog odnosa ipak može namiriti prije namirenja tražbina koje ima s osnove statusa dioničara.

Bez rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova „ZA“, 1 „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru da donese

Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o prisilnoj likvidaciji kreditnih institucija.  

Također, Odbor je jednoglasno (8 glasova „ZA“) donio i sljedeći zaključak: 
„Na temelju članka 247. stavka 3. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se Hrvatskome saboru da se o točkama dnevnog reda Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o prisilnoj likvidaciji kreditnih institucija, drugo čitanje, P.Z. br. 574 i Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava, drugo čitanje, P.Z.E. br. 575 provede objedinjena rasprava.“

Obrazloženje: S obzirom na to da su navedeni zakonski prijedlozi uzajamno povezani uzročno-posljedičnim načelima, ciljevima i svrhom, predlaže se provedba objedinjene rasprave.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.