Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o uvjetima za pružanje usluga carinskog zastupanja, prvo čitanje, P.Z.E. br. 292

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 40. sjednici, održanoj 02. ožujka 2018. godine, Prijedlog zakona o uvjetima za pružanje usluga carinskog zastupanja, prvo čitanje, P.Z.E. br. 292, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 8. veljače 2018. godine.

Odbor je o predmetnom Prijedlogu zakona raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da se zakonom usklađuje zakonodavstvo Republike Hrvatske sa zakonodavstvom Europske unije, te je u prilogu dostavljena i Izjava o njegovoj usklađenosti s pravnom stečevinom Europske unije. Uvjeti obav¬lja¬nja poslova carinskog zastupanja uređeni su Zakonom o uvjetima za obavljanje poslova zastupanja u carinskom postupku (»Narodne novine«, broj 92/01). Člankom 18. Uredbe (EU) br. 952/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. listopada 2013. o Carinskom zakoniku Unije, kojim se uređuje pitanje carinskog zastupnika, propisano je da države članice mogu, u skladu s pravom EU, odrediti uvjete prema kojima carinski zastupnik može pružati usluge u državi članici u kojoj ima poslovni nastan. Zakon je nužno donijeti te cjelovito normativno urediti provedbu carinskog zakonodavstva donesenog na razini EU u dijelu koji se odnosi na pravo Republike Hrvatske da, kao država članica i u skladu s pravom Unije, nacionalnim zakonodavstvom uredi pitanje uvjeta prema kojima osoba s poslovnim nastanom u RH u okviru registrirane djelatnosti može pružati usluge carinskog zastupanja u Republici Hrvatskoj.

Ujedno se ovim Zakonom modernizira i znatno pojednostavljuje pravni režim pružanja usluga carinskog zastupanja. Trenutno u Republici Hrvatskoj posluje 612 ovlaštenih carinskih otpremnika (tj. pravnih osoba koje obavljaju poslove zastupanja) te oko 2500 ovlaštenih carinskih zastupnika (tj. fizičkih osoba koje kao zaposlenici carinskih otpremnika poduzimaju radnje carinskog zastupanja). U odnosu na postojeće uređenje propisana je obveza ishođenja tri vrste odobrenja za obavljanje poslova:
-  ovlaštenoga carinskog otpremnika za pravnu osobu koja obavlja poslove zastupanja kao djelatnost, ovlaštenoga carinskog otpremnika na graničnom prijelazu za pravnu osobu koja obavlja poslove zastupanja specifično na graničnom prijelazu, te ovlaštenoga carinskog zastupnika za fizičku osobu koja, kao zaposlenik ovlaštenog carinskog otpremnika, nastupa kao carinski zastupnik.

Jedan ovlašteni carinski zastupnik može provoditi radnje carinskog za samo jednog carinskog otpremnika. Odobrenje za poslove carinskog zastupanja mora imati fizička osoba koja, kao zaposlenik pravne osobe ili trgovca pojedinca, poduzima radnje i formalnosti koje se zahtijevaju prema carinskom zakonodavstvu u poslovanju s carinskim tijelima (npr. ako tvrtka u nastupa u carinskom postupku u svoje ime i za svoja račun, odnosno ne koristi usluge otpremnika kao carinskog zastupnika, ona tada svejedno mora imati zaposlenika koji ima odobrenje za poslove carinskog zastupanja).

Korištenje poslovnih prostora u vlasništvu Republike Hrvatske na lokaciji graničnih prijelaza uvjetovano je obvezom ishođenja odobrenja za obavljanje poslova ovlaštenoga carinskog otpremnika na graničnom prijelazu u skladu s posebnim procedurama koje nisu u skladu s pravnim režimom upravljanja i raspolaganja s imovinom u vlasništvu RH. Novim zakonom predviđa se obveza ishođenja samo jednog odobrenja, i to za pružanje usluga carinskog zastupanja, tj. odobrenja za carinskog otpremnika, te se uvodi pojam carinskog agenta, pri čemu se pojmovi definirani kako slijedi: carinski otpremnik je osoba koja kao carinski zastupnik u okviru registrirane djelatnosti pruža uslugu carinskog zastupanja i korisnik je odobrenja za obavljanje poslova carinskog zastupanja, izdanim sukladno odredbama ovoga Zakona i carinski agent je fizička osoba koja kao zaposlenik carinskog otpremnika poduzima radnje carinskog zastupanja. Jedna osoba može kao carinski agent provoditi radnje carinskog zastupanja za više carinskih otpremnika.

Ukida se obveza da odobrenje za poslove carinskog zastupanja (odnosno po novom režimi status carinskog agenta) mora imati fizička osoba koja kao zaposlenik pravne osobe ili trgovca pojedinca poduzima radnje i formalnosti koje se zahtijevaju prema carinskom zakonodavstvu u poslovanju s carinskim tijelima (tako sada tvrtke koje u carinskom postupku nastupaju u svoje ime i za svoja račun, odnosno ne koriste usluge otpremnika kao carinskog zastupnika, ne moraju imati zaposlenika koji ima status carinskog agenta). U skladu s propisima kojima se uređuje zakup i kupoprodaja poslovnog prostora u vlasništvu Republike Hrvatske, poslovni prostor u vlasništvu Republike Hrvatske na lokaciji graničnog prijelaza daje se carinskom otpremniku u zakup putem javnog natječaja. Navedeno predstavlja znatno pojednostavljenje administrativnih zahtjeva i procedure te je u interesu pravne sigurnosti.

U raspravi na Odboru iznesena  je primjedba na kaznene odredbe koje su izrazito visoke. Postavljeno je pitanje da li je moguće ugraditi u Zakon  predradnje prije kažnjavanja, te zašto država ne može ublažiti kazne za one koji se bave „ nadri„ poslom.

Nakon rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (7 „ZA“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak:

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o uvjetima pružanja usluga carinskog zastupanja.
2. Sve primjedbe, prijedlozi, mišljenja i stajališta iznesena u raspravi upućuju se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

 PREDSJEDNICA ODBORA
    Grozdana Perić, dipl. oec.