Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopuni Zakona o potrošačkom kreditiranju, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 392

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 57. sjednici održanoj 7. listopada 2022.  godine o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopuni Zakona o potrošačkom kreditiranju, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 392, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 29. rujna 2022.  godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnom zakonu kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja istaknuo je  da je Zakon o potrošačkom kreditiranju, od svog donošenja 2009. godine mijenjan  i dopunjavan više puta radi povećanja razine zaštite potrošača te s ciljem učinkovitog funkcioniranja i stabilnosti financijskog tržišta. Ovaj Prijedlog zakona izrađen je zbog planiranog uvođenja eura kao službene valute i zakonskog sredstva plaćanja u Republici Hrvatskoj.
Prilikom ugovaranja promjenjive kamatne stope kao parametar koji se može koristiti je jedna od sljedećih varijabli: EURIBOR , SARON, SOFR, varijabla određena kao zamjenska za neku od varijabli ili druga varijabla u skladu sa zahtjevima iz Uredbe (EU) 2016/1011 Europskog parlamenta i Vijeća od 8. lipnja 2016. o indeksima koji se upotrebljavaju kao referentne vrijednosti u financijskim instrumentima i financijskim ugovorima ili za mjerenje uspješnosti investicijskih fondova i o izmjeni direktiva 2008/48/EZ i 2014/17/EU te Uredbe (EU) br. 596/2014. Kao parametar promjenjivosti kamatnih stopa kod svih kredita u domaćoj valuti s promjenjivom kamatnom stopom, a koji će se ugovarati nakon uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, predlaže se koristiti samo EURIBOR  jer najtočnije odražava trošak financiranja bankovnog sustava u europodručju, a time se istovremeno potrošačima omogućuje jednostavnija usporedba cijene kredita domaćih banaka s cijenom koju nude banke u ostatku europodručja. NRS za euro i prinos na trezorske zapise Ministarstva financija u euru više se neće koristiti.

Za utvrđivanje aprecijacije tečaja ugovorene strane valute, nakon uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, tečaj ugovorene strane valute prema kuni primijenjen na dan prvog korištenja kredita preračunava se u tečaj strane valute prema euru korištenjem fiksnog tečaja konverzije kune u euro – dakle, za CHF kredite koji nisu konvertirani i dalje ostaje „zaštićena“ kamatna stopa 3,23%.
Nacionalni iznosi/pragovi u Prijedlogu zakona su preračunati uz primjenu fiksnog tečaja konverzije i sukladno pravilima za preračunavanje i zaokruživanje ili su preuzeti izvorni iznosi iz pravne stečevine.
U raspravi na Odboru upozoreno je na rast kamatnih stopa te potrebitost odabira fiksnih kamatnih stopa kod potrošačkih kredita.
Nakon  provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru donošenje

Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o potrošačkom kreditiranju


Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl.oec., predsjednica Odbora.

                                  PREDSJEDNICA  ODBORA
                                       Grozdana Perić, dipl.oec.