Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o radu Državnog ureda za reviziju za 2020.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 18. (elektroničkoj) sjednici, održanoj 31. svibnja 2021. godine, Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2020., koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članka 24. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“, broj 25/19), dostavio glavni državni revizor, aktom od 29. ožujka 2021. godine. 

Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, od  13. svibnja 2021. godine (KLASA:022-03/21-12/27, URBROJ:50301-05/31-21-14), u kojem se Hrvatskome saboru predlaže da prihvati predmetno Izvješće.  

Uvodno je predstavnik Državnog ureda za reviziju ukratko predstavio Izvješće. Hrvatskom saboru dostavljeno je 185 izvješća o obavljenoj reviziji, od kojih se 160 odnosi na financijsku reviziju, a 25 na reviziju učinkovitosti kako bi informirali Hrvatski sabor o pravilnosti i učinkovitosti poslovanja subjekata revizije u upravljanju javnim sredstvima. U  tijeku je ili završeno u 2021. obavljanje 56 financijskih revizija (pet korisnika državnog proračuna, jedne lokalne jedinice, dva trgovačka društva u državnom vlasništvu, sedam trgovačkih društava u vlasništvu lokalnih jedinica, 40 turističkih zajednica i jedne druge neprofitne organizacije), 22 revizije učinkovitosti (20 revizija upravljanje komunalnom infrastrukturom u jedinicama lokalne samouprave i dvije revizije gospodarenje komunalnim otpadom) te tri revizije usklađenosti (financijske institucije i dva trgovačka društva u državnom vlasništvu). Za 160 subjekata obuhvaćenih financijskom revizijom izraženo je o financijskim izvještajima 78 bezuvjetnih i 82 uvjetna mišljenja, a o usklađenosti poslovanja 83 bezuvjetna i 75 uvjetnih mišljenja (za dva subjekta izražena su samo mišljenja o financijskim izvještajima). Ovim subjektima revizije dano je 1.359 naloga i preporuka. Također, utvrđeno je da je od ukupno 954 naloga i preporuka danih ovim subjektima u prošlim revizijama, 611 ili 64,0 % provedeno, 80 ili 8,4 % je djelomično provedeno, 72 ili 7,5 % je u postupku provedbe, a 137 ili 14,4 % nije provedeno, dok nije primjenjivo 54 ili 5,7 % naloga i preporuka. U 25 revizija učinkovitosti obuhvaćeno je 30 subjekata revizije, od kojih je 12 dobilo ocjenu učinkovito, pri čemu su potrebna određena poboljšanja, a 16 djelomično učinkovito. U reviziji Spremnost Republike Hrvatske za implementaciju ciljeva održivog razvoja iz Programa održivog razvoja do 2030., kojom su obuhvaćena tri subjekta, dana je (jedna) ocjena učinkovitosti, pri čemu su potreba određena poboljšanja. Ovim subjektima dano je 270 preporuka. Za područja koja nisu ili nisu dovoljno normativno uređena ili propisi nisu usklađeni te subjekti revizije različito postupaju, Državni ured za reviziju predložio je da se ta područja normativno urede. To se, između ostalog, odnosi na propise o proračunskom računovodstvu. U tim slučajevima, Ured dostavlja obavijesti o obavljenim revizijama tijelima nadležnim za provedbu normativnog uređenja tih područja. Sva konačna izvješća o obavljenoj reviziji dostavljena su Hrvatskom saboru. Saborski odbori raspravljali su na svojim sjednicama o Izvješću o radu Ureda za 2019. i o deset objedinjenih izvješća o obavljenoj reviziji, a na plenarnoj sjednici raspravljano je o Izvješću o radu Ureda za 2019. Ured je surađivao s Državnim odvjetništvom Republike Hrvatske, kojem su dostavljena sva izvješća o obavljenoj reviziji te obavijesti za 19 subjekata koji nisu Uredu u propisanom roku dostavili plan provedbe naloga i preporuka, za 22 subjekta koja nisu provela naloge i preporuke u rokovima navedenim u planu provedbe naloga i preporuka, kao i za 30 političkih stranaka i tri nezavisna zastupnika kod kojih su utvrđene povrede Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma. Također, na zahtjev odvjetništava, dostavljena su izvješća, dokumentacija i dodatna pojašnjenja za 104 subjekta revizije. Osim toga, Ured je surađivao i s Ministarstvom unutarnjih poslova, kojem su na zahtjev dostavljena izvješća, dokumentacija i dodatna pojašnjenja za 14 subjekata, Ministarstvu financija za sedam subjekata i sudovima za dva subjekta revizije. Zapošljavanjem i izobrazbom jačani su kapaciteti, kako bi se osigurali preduvjeti za profesionalan i etičan te odgovoran i transparentan rad Ureda. Tako je putem premještaja zaposleno devet zaposlenika, dvoje zaposlenika steklo je visoku stručnu spremu i jedna zaposlenica višu stručnu spremu, a ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora položilo je sedam pomoćnih revizora. Osim toga, tijekom 2020. ostvareno je ukupno 419 sati izobrazbe zaposlenika Ureda. Izrađen je novi Etički kodeks i Etički okvir te Popis potrebnih kompetencija zaposlenika Ureda. Usklađen je Priručnik za reviziju učinkovitosti s Okvirom profesionalnih načela, standarda i smjernica Međunarodne organizacije vrhovnih revizijskih institucija (INTOSAI), a u tijeku je i usklađenje Priručnika za obavljanje financijske revizije s navedenim Okvirom. Donesen je Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o unutarnjem redu Ureda, Pravilnik o stručnom usavršavanju i izobrazbi te novi Program za polaganje ispita za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora i novi Pravilnik o napredovanju ovlaštenih državnih revizora. Državni ured za reviziju sudjelovao je u međunarodnim aktivnostima koje su pridonijele ujednačavanju metodologije rada s međunarodnim standardima, ostvarivanju strateških ciljeva strukovnih međunarodnih organizacija, čiji je Državni ured za reviziju član, praćenju razvoja revizijske profesije u svijetu, razvoju revizijske profesije na temelju vlastitih znanja i iskustava te razmjeni znanja i iskustva vrhovnih revizijskih institucija. Nastavljeno je sudjelovanje u radu EUROSAI Radne skupine za reviziju i etiku te Radne skupine za reviziju općina, a obavljena je paralelna revizija s vrhovnim revizijskim institucijama Bugarske, Latvije, Mađarske i Slovačke te paralelna revizija s vrhovnim revizijskim institucijama Albanije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Italije i Slovenije, kojom Ured ujedno i koordinira. Odgovoreno je na 94 upita pravnih i fizičkih osoba te predstavnika medija, a održana je i konferencija za medije, na kojoj su predstavnici medija upoznati s informacijama o obavljenim revizijama i utvrđenim nepravilnostima, u cilju upoznavanja javnosti s radom Državnog ureda za reviziju, ali i s poslovanjem subjekata revizije. O Državnom uredu za reviziju objavljene su u medijima 494 objave, od kojih je 96,0 % pozitivno. Unaprijeđen je sustav administrativne informacijske podrške (e-pisarnica) te sustav financijsko-računovodstvenog poslovanja (povezani su programi za računovodstveno poslovanje s e-računima, e-pisarnicom i integracija s državnom riznicom). Također, unaprijeđen je informatički program za praćenje tijeka revizije s novim modulima (modul izvješćivanje i modul kontrola kvalitete) te je moderniziran IT sustav nabavom opreme i informatičkog programa za potrebe revizije. Redizajnirane su mrežne stranice Ureda.


Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak


Prihvaća se Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2020. 


Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.


PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.