Odbor za gospodarstvo

Izvješće Odbora za gospodarstvo s rasprave o Godišnjem izvješću o radu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja za 2020. godinu

Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 22. sjednici održanoj 16. rujna 2021.  godine razmotrio Godišnje izvješće o radu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja za 2020. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: AZTN) aktom od 29. lipnja 2021. godine.

Odbor za gospodarstvo je na temelju članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio predloženi akt u svojstvu matičnoga radnog tijela. 

Odbor je raspolagao mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, Klasa: 022-03/21-12/69, Urbroj: 50301-05/14-21/9 od 26. kolovoza 2021 godine.

U uvodnom izlaganju predstavnica predlagatelja je istaknula da je AZTN javna i neovisna institucija te da u svojem djelovanju primjenjuje nacionalno i europsko pravo.
U 2020. godini imao je ukupno 729 riješenih predmeta iz područja tržišnog natjecanja i nepoštenih trgovačkih praksi, od toga 638 predmeta iz područja tržišnog natjecanja (42 upravna predmeta i 596 neupravnih predmeta) i 91 predmet iz područja nepoštenih trgovačkih praksi (10 upravnih predmeta i 81 neupravni predmet). 
Za utvrđene povrede Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (Narodne novine, broj 79/09, 80/13, 41/21), (u daljnjem tekstu: ZZTN) i Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom (Narodne novine broj 117/17, 52/21), (u daljnjem tekstu: ZNTP) tijekom 2020. godine izrečene su upravno-kaznene mjere u ukupnom iznosu od 1.630.000,00 kuna, dok naplaćene upravno-kaznene mjere iznose 726.748,18 kuna. Naime, prekršitelji su obvezni platiti kaznu nakon pravomoćnosti rješenja AZTN-a s pripadajućim zakonskim zateznim kamatama. Također, s osnova upravnih pristojbi naplaćeno je 224.059,93 kuna.
Na dan 31. prosinca 2020. godine, AZTN je imao ukupno 28 upravnih predmeta u tijeku, od toga broja devet upravnih predmeta iz područja tržišnog natjecanja i 19 upravnih predmeta iz područja nepoštenih trgovačkih praksi. Riječ je o upravnim (ispitnim) postupcima pokrenutim u pravilu u drugoj polovici 2019. ili tijekom 2020. godine, u kojima se postupak kontinuirano i aktivno vodi, ali se do kraja 2020. godine još nisu stekli zakonski uvjeti za donošenje rješenja. 
AZTN je u većem dijelu 2020. godine imao 51 zaposlenih, a u taj broj se uključuju i svi članovi Vijeća. Planirana sredstva za obavljanje poslova iz djelokruga AZTN-a u Državnom proračunu za 2020. godinu iznosila su 13.776.638 kuna, dok je izvršenje rashoda  iznosilo 13.630.936 kuna, što predstavlja izvršenje od 98,94 % u odnosu na plan. Uspoređujući ukupno izvršenje rashoda AZTN-a za 2020. godinu u odnosu na izvršenje 2019. godine, vidljivo je smanjenje ukupnih rashoda za 663.344 kuna, odnosno za 4,64 %.
AZTN je u konkretnim postupcima iz područja tržišnog natjecanja tijekom 2020. godine proveo analizu 44 mjerodavna tržišta kako bi utvrdio postoje li indicije za pokretanje postupka po službenoj dužnosti. U području utvrđivanja zabranjenih sporazuma AZTN je u 2020. godini ukupno riješio 32 predmeta (16 upravnih i 16 neupravnih predmeta) te 26 predmeta iz područja zlouporabe vladajućeg položaja (14 upravnih i 12 neupravnih predmeta). 
U području ocjene dopuštenosti koncentracija od 16 predmeta u radu u 2020. godini, riječ je o deset predmeta ocjene dopuštenosti namjere provedbe koncentracija poduzetnika, jednom predmetu praćenja mjera i uvjeta u za to predviđenim rokovima kod prethodno ocijenjene uvjetno dopuštene koncentracije poduzetnika i o pet predmeta u kojima je AZTN davao odgovore na upite trećih, vezano uz moguće prijave koncentracije tijekom 2020. godine. AZTN je u 2020. godini od Europske komisije zaprimio 405 notifikacija koncentracija poduzetnika.
U ostale značajne aktivnosti AZTN-a, svakako spadaju sektorska istraživanja tržišta, koja se provode u cilju boljeg razumijevanja strukture i odnosa na pojedinim tržištima, a AZTN ih je u 2020. godini proveo četiri. Riječ je o tržištu trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo, tržištu osiguranja, tržištu tiska te istraživanju tržišta pružanja usluga online rezervacija smještaja u RH. 
Značajne aktivnosti AZTN-a u ovoj izvještajnoj godini bile su usmjerene na promicanje prava i politike tržišnog natjecanja. U ovom bitnom segmentu svog djelovanja, AZTN je riješio 75 predmeta, od tog broja 22 su stručna mišljenja i 53 očitovanja. 
Ono što je posebno obilježilo 2020. godinu je značajna i intenzivna suradnja AZTN-a s Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja, s kojim se u okviru radne skupine intenzivno radilo na izradi Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja, kojim se u nacionalno zakonodavstvo preuzima Direktiva ECN+. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja Hrvatski sabor je usvojio 9. travnja 2021. godine, a stupio je na snagu 24. travnja 2021. godine. 
U području utvrđivanja i zabrane nepoštenih trgovačkih praksi tijekom 2020. godine, AZTN je riješio ukupno 91 predmet, od toga deset upravnih predmeta i 81 neupravni predmet. AZTN je za utvrđene povrede ZNTP-a u 2020. godini prekršiteljima izrekao upravno-kaznene mjere u ukupnom iznosu od 1.600.000,00 kuna.
U području provedbe ZNTP-a, veliki dio aktivnosti predstavnika AZTN-a odnosio se i na prijenos odredbi Direktive (EU) br. 2019/633 u nacionalno zakonodavstvo u okviru Povjerenstva koje je osnovalo Ministarstvo poljoprivrede. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom stupio je na snagu 1. rujna 2021. godine.
Još jedan bitan segment poslovanja AZTN-a bila je međunarodna suradnja. U protekloj su godini nastavljene redovne aktivnosti AZTN-a u okviru OECD-ovog Odbora za tržišno natjecanje, u kojem AZTN ostvaruje status sudionika već šestu godinu za redom. AZTN je protekle godine također redovno sudjelovao i u aktivnostima Međunarodne mreže za tržišno natjecanje (ICN). 
AZTN kroz različite komunikacijske kanale osobitu pozornost posvećuje javnosti i transparentnosti svoga rada. Aktivno promicanje prava i politike tržišnog natjecanja provodi se putem edukacija poduzetnika i potrošača te kroz transparentnu i otvorenu komunikaciju s javnosti. 

Vezano uz sudsku zaštitu, protiv odluka AZTN-a u području tržišnog natjecanja nije dopuštena žalba, ali nezadovoljna stranka može tužbom pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: VUSRH). U ovoj izvještajnoj godini, VUSRH je donio šest odluka kojima je odbio sve tužbene zahtjeve tužitelja i u cijelosti potvrdio odluke AZTN-a. Također VUSRH je nekoliko tužbenih zahtjeva protiv odluka AZTN-a donesenih u 2020. godini odbio već početkom 2021. godine pri čemu su u cijelosti potvrđene odluke AZTN-a. 
U području utvrđivanja nepoštenih trgovačkih praksi protiv rješenja AZTN-a nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom. U drugom stupnju nadležan je VUSRH. Do danas su svi podneseni tužbeni zahtjevi tužitelja protiv rješenja AZTN-a odbijeni u prvom stupnju pred mjesno nadležnim upravnim sudovima (u Rijeci, Zagrebu i Osijeku) u primjerenim rokovima, u pravilu godinu dana nakon podnošenja tužbe. Do kraja 2020. godine nije donesena niti jedna presuda u drugom stupnju od nadležnog VUSRH.
AZTN ne koristi odvjetničke usluge, već se u svim postupcima samostalno zastupaju.
Posebno je istaknuto da je Vrhovni sud, po uloženom izvanrednom pravnom lijeku AZTN-a, vezano za predmet zabranjenog sporazuma (kartel) iz 2014. godine, donio odluku kojom potvrđuje rješenje AZTN-a.
 
Predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula je da Vlada Republike Hrvatske podržava Izvješće te da nema primjedbi.

U raspravi je istaknuto kako nisu rijetki slučajevi da pojedini naši proizvođači prilikom obnavljanja ugovora s trgovačkim lancima budu dovedeni od strane trgovca u nepovoljniji položaj od prethodnog, ili su već u samom startu “ucijenjeni”, u smislu traženja smanjenja cijene proizvoda ili veće količine za istu cijenu, a da isti pritom ne pokreću  postupke, kako ne bi izgubili “kakav- takav” plasman svojih proizvoda.
Također je spomenuto da bi AZTN trebao imati preventivno-instruktivni, a manje represivno-sankcionirajući pristup.

Predstavnica AZTN-a je pojasnila da se proizvođači/dobavljači u svim suspektnim situacijama mogu obratiti i anonimno, budući AZTN svaku anonimnu prijavu pomno razmotri i u skladu s utvrđenim pokreće postupak.
Što se tiče preventivnog djelovanja, pojasnila je da AZTN veliku pažnju posvećuje transparentnosti i edukaciji, kako objavom svojih odluka, tako i odgovorima na pitanja, posebice prilikom donošenja novih propisa. Isto tako do određene faze postupka, stranka može preuzeti obvezu i tada nema povrede i kazne.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno, sa 10 (deset) glasova „ZA“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći

                                      ZAKLJUČAK

Prihvaća se Godišnje  izvješće o radu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja za 2020. godinu


                                 PREDSJEDNIK ODBORA 
                                 
  Žarko Tušek