Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 214

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 18. sjednici održanoj 30. studenoga 2021. godine, raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 214, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 11. studenoga 2021. godine.
Odbor je predmetni akt raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Odbor je raspolagao pisanim primjedbama Hrvatske nacionalne udruge za e-mobilnost „Strujni krug“, na navedeni akt.
Uvodno je predstavnica Ministarstva unutarnjih poslova istaknula da je povećana prisutnost električnih romobila i monocikala te segwaya u cestovnom prometu, nametnula potrebu zakonskog reguliranja uvjeta njihovog sudjelovanja u prometu na cestama. Stoga se predlaže definirati ovu zasebnu kategorija vozila i detaljno propisati pravila upravljanja. Također će se urediti pravo i način korištenja površina po kojima se mogu kretati te uvjeti koje moraju ispunjavati predmetna vozila, kao i vozači navedenih vozila kada sudjeluju u prometu.
Uvodi se novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, kako bi se u praksi mogla prepoznati razlika u odnosu na vozila koja imaju ugrađene sustave za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozilo) te se propisuju sankcije za vozače koji nepropisno koriste vozila s djelomično automatiziranim sustavima. Uvode se i novi pojmovi, kao što su zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni, osobna prijevozna sredstva, pomoćna pješačka sredstva i jahač.  
    Propisuje se obveza liječnicima za izdavanjem upozorenja vozaču o privremenoj nesposobnosti za upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja, na određeni rok, a najduže šest mjeseci te dostava obavijesti nadležnoj policijskoj upravi ili postaji. 
    Propisuje se sankcioniranje nesavjesnih vozača koji parkiraju vozila na mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila, ukidanje registarskih pločica s crvenim i zelenim brojkama i slovima, definira se koridor za prolazak vozila hitnih službi prilikom nastanka incidentne situacije, ujednačuju se sankcije prema svim vozačima jednako, bez obzira na državu izdavanja vozačke dozvole te se povećava novčana kazna za prekršaj neprilagođene brzine kretanja. 
U raspravi su članovi Odbora podržali Prijedlog zakona, smatrajući da će se reguliranjem upravljanja električnim romobilima i sličnim vozilima, doprinijeti sigurnosti prometa na cestama, naročito u turističkim destinacijama. 
U očitovanju na pisane primjedbe koje je Odbor zaprimio od Hrvatske nacionalne udruge za e-mobilnost „Strujni krug“, predlagatelj je istaknuo da se zbog prakse ostavljanja električnih romobila i sličnih vozila (osobito unajmljenih), bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, pristupilo predloženom zakonskom rješenju. Nadalje je raspravljano o monitoringu te je rečeno da će nadzor nad prekoračenjem brzine ovih vozila biti isti kao i za sva druga vozila, s ograničenjem brzine na ravnoj cesti od 25 km/h, dok će se ona koja razvijaju veće brzine morati homologírati i registrirati. 

Nakon provedene rasprave, Odbor je jednoglasno (7 glasova ”ZA”) odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeće zaključke:

1.    Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
2.    Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja, iznijeta u raspravi uputit će se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora.

       

PREDSJEDNIK ODBORA 

                                                         Pero Ćosić