Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav

Izvješće Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 199

Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 23. sjednici održanoj 4. studenoga 2021. godine raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 21. listopada 2021. godine. 

Odbor je navedeni Prijedlog raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 60. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo. 

Predstavnik predlagatelja naveo je kako su u važeći Zakon o pravu na pristup informacijama ugrađene odredbe Direktive 2003/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 17. studenoga 2003. o ponovnoj uporabi informacija javnog sektora i Direktive 2013/37/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. o izmjeni Direktive 2003/98/EZ o ponovnoj uporabi informacija javnog sektora, kojima je osigurana transparentnost i slobodan pristup informacijama tijela javne vlasti. Direktivom (EU) 2019/1024 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. godine, o otvorenim podacima i ponovnoj uporabi informacija javnog sektora (preinaka), navedena Direktiva je promijenjena te se stoga Zakon o pravu na pristup informacijama usklađuje s istom. Prijedlogom zakona također se predlaže izmjena i dopuna pojedinih odredbi navedenog Zakona, radi uklanjanja uočenih nedostataka u primjeni.

Tijekom rasprave istaknuto je kako je potrebno drugačije urediti odredbu članka 20. Prijedloga kojom je dodan članak 38.a jer nije prihvatljivo da radno tijelo Hrvatskoga sabora  odlukom određuje zamjenika čelnika neovisnog državnog tijela. Predlaže se odrediti zamjenika Povjereniku za informiranje na način kako je npr. određen zamjenik u postupku izbora zamjenika pučkog pravobranitelja ili propisati ovlast Povjereniku za informiranje da samostalno odredi osobu koja će ga zamjenjivati u slučajevima iz članka 38.a. 

Nadalje, navedeno je kako je potrebno preispitati odredbu članka 6. stavka 2. Prijedloga kojom je u članku 16. izmijenjen stavak 3. s obzirom na to da je navedeno kako će određene informacije biti dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak ili se može ograničiti temeljem članka 15. ovoga Zakona. Istaknuto je mišljenje kako se ovakvim zakonskim rješenjem uvijek mora provoditi test razmjernosti i javnog interesa te da se kada je u pitanju trošenje javnih, odnosno sredstava poreznih obveznika, javni interes podrazumijeva i nema potrebe za provođenjem testa razmjernosti i javnog interesa. 

Navedeno je kako je potrebno u odredbi članka 19. Prijedloga (kojom je u članku 35. izmijenjen stavak 3. podstavak 8.) propisati i Povjereniku za informiranje ovlast za podnošenje izvješća Hrvatskome saboru kada smatra da je to potrebno.

Ukazano je na odredbu članka 49. stavka 1. Jedinstvenih metodološko-nomotehnička pravila za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor (Narodne novine broj 74/15.), a u odnosu na odredbu članka 20. Prijedloga s obzirom na to da ista predstavlja određenu dopunu Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Odbor većinom glasova (6 glasova “ZA” i 2 glasa “SUZDRŽAN”) podupire donošenje ovoga Zakona. 

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Dražena Bošnjakovića, predsjednika Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA
Dražen Bošnjaković