Odbor za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo

Izvješće Odbora za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskim osiguravajućima društvima, prvo čitanje, P.Z.E. br. 219

13.11.2025.

Odbor za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo Hrvatskoga sabora na 17. sjednici
održanoj  13.studenoga 2025. godine, raspravljao je Prijedlog zakona o izmjenama  i 
dopunama  Zakona o mirovinskim  siguravajućima društvima, prvo čitanje, P.Z.E. br. 219, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike
 Hrvatske, aktom od 6.studenoga 2025.godine.

Odbor je navedeni akt raspravio sukladno čl. 83. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Odbor je proveo objedinjenu raspravu ovoga Zakona sa Prijedlogom zakona o izmjenama
i dopunama Zakona o dobrovoljnim  mirovinskim fondovima,prvo čitanje,P.Z.E. 218. 

U uvodnom izlaganju predstavnica predlagatelja istaknula je kako je u središtu ESAP projekta uspostava baze za centralizirano prikupljanje, pretraživanje i povlačenje/korištenje financijskih i nefinancijskih podataka te podataka u vezi održivosti koji su već javno dostupni na temelju odredbi brojnih drugih propisa EU.  

Kako bi ESAP zaživio, nužno je zakonskim izmjenama niza propisa omogućiti da se tzv. metapodaci prikupljaju i dostavljaju u točno određenom formatu kako bi bili strojno čitljivi  radi osiguranja ujednačenosti dostave i usporedivosti podataka. Također, potrebno je imenovati tijelo za prikupljanje informacija na razini države članice, koje će biti odgovorno za prikupljanje i prosljeđivanje informacija u ESAP. 

ESAP zakonodavni paket predviđa postupnu primjenu, tj. uključivanje propisa u ESAP bazu u tri faze. Prva faza će započeti u srpnju 2026., druga faza u siječnju 2028., a treća faza u siječnju 2030. godine.

Za potrebe funkcioniranja ESAP-a države članice trebaju imenovati barem jedno tijelo za prikupljanje informacija koje će biti odgovorno za prikupljanje i prosljeđivanje informacija u ESAP. Kako bi se osiguralo da ESAP pruža pravovremen pristup informacijama, subjekti bi svoje informacije trebali dostaviti tijelu za prikupljanje u istom trenutku kada objave te informacije, a tijela za prikupljanje trebala bi informacije staviti na raspolaganje ESAP-u na automatiziran način. 
Zakonskim izmjenama od 1. siječnja 2024. uvedena je mogućnost ponude isplate mirovine koja se ne usklađuje prema stopi promjene indeksa potrošačkih cijena. Navedenu je zakonsku odredbu potrebno dodatno precizirati na način da bude nesporno da je, u okviru mirovina koje se ne usklađuju prema stopi promjene indeksa potrošačkih cijena, dopuštena distribucija različitih mirovinskih programa, a koje, između ostalog, mogu obuhvaćati mirovinske programe kod kojih se iznos mirovine povećava na način i dinamikom koja se ugovara između Društva i korisnika mirovine u ugovoru o mirovini. Također, potrebno je izrijekom propisati i da je promjena mirovinskih programa unutar kategorija mirovina koje se ne usklađuju prema stopi promjene indeksa potrošačkih cijena dopuštena i moguća u svako doba bez pristanka Društva izmjenom ugovora o mirovini.  

Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskim osiguravajućim društvima predlaže se daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira s pravnom stečevinom Europske unije na način da se u Zakon prenesu odredbe Direktive (EU) 2023/2864 u dijelu u kojem ista mijenja IORP II Direktivu. 

Slijedom navedenoga, Nacrtom prijedloga zakona propisuje se obveza Društva, kada javno objavljuju određene informacije koje se odnose isključivo na dio poslovanja Društva koji se odnosi na isplatu mirovina u okviru dobrovoljnog mirovinskog osiguranja u skladu s mirovinskim programima Društva na temelju individualne kapitalizirane štednje člana zatvorenog dobrovoljnog mirovinskog fonda, iste dostaviti Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga kako bi bile dostupne na ESAP-u. Informacije koje se dostavljaju moraju ispunjavati određene tehničke zahtjeve, tj. moraju se dostaviti u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podaci, odnosno u strojno čitljivom formatu, ako je to predviđeno pravom Europske unije, te moraju sadržavati obvezne metapodatke, koji uključuju sve nazive subjekta, identifikacijsku oznaku subjekta, veličinu subjekta prema kategorijama, vrstu informacija i oznaku sadrže li informacije osobne podatke. 
Ovim Prijedlogom zakona u hrvatsko zakondavstvo preuzimaju se odredbe Direktive (EU) 2023/2864 u dijelu u kojem ista mijenja IORP II Direktivu.
Nadalje, Prijedlogom zakona propisuje se obveza mirovinskih društava, kada javno objavljuju određene informacije koje se odnose samo na dio poslovanja mirovinskog društva u dijelu upravljanja zatvorenim DMF-om koji je osnovan u svrhu osiguravanja mirovina u kontekstu strukovne djelatnosti, da iste dostave Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: Agencija), kao tijelu za prikupljanje, kako bi bile dostupne na ESAP-u. Informacije koje se dostavljaju moraju ispunjavati određene tehničke zahtjeve, odnosno moraju se dostaviti u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podaci  ili u strojno čitljivom formatu, ako je to predviđeno pravom EU te moraju sadržavati obvezne tzv. metapodatke, koji uključuju sve nazive mirovinskog društva, identifikacijsku oznaku mirovinskog društva, veličinu mirovinskog društva prema kategorijama, vrstu informacija i oznaku sadrže li informacije osobne podatke. 
Prijedlog zakona dopunjen je radi osiguranja transparentnog i sustavnog izvještavanja o svim troškovima i naknadama DMF-ova ključnog za zaštitu interesa članova i korisnika. 
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno (8 ”za”  ) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese sljedeći  zaključak

Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama  i dopunama Zakona o mirovinskim   osiguravajućima društvima, prvo čitanje,P.Z.E.br.219

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio predsjednika Odbora, Mišu Krstičevića.


                                                                                          PREDSJEDNIK ODBORA

                                                                                                     Mišo Krstičević