Odbor za zakonodavstvo

Izvješće Odbora za zakonodavstvo o Konačnom prijedlogu zakona o koncesijama, P. Z. E. br. 129

1.Odbor za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora na nastavku 32. sjednice, održane 15. listopada 2008. godine, raspravljao je o Konačnom prijedlogu zakona o koncesijama, P. Z. E. br. 129, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 30. rujna 2008. godine. 
  
2. Odbor za zakonodavstvo podupire donošenje ovoga Zakona, a na tekst Konačnog prijedloga Odbor podnosi sljedeće

AMANDMANE

I. Na članak 4. 
  
U članku 4. stavak 3. mijenja se i glasi: 
„(3) Uvjeti, postupak, način i druga pitanja od značaja za davanje koncesija za pojedino područje ili djelatnost iz stavka 1. ovoga članka uređuju se posebnim zakonom“.

Obrazloženje:

Razvidno je da se neće donositi dvadeset zakona (prema stavku 1.), samo za uređenje pitanja davanja koncesije za svako područje ili djelatnost. Naime, u okviru reguliranja pojedinih područja ili djelatnosti uredit će se i pitanje davanja koncesija. Radi toga se pravno i nomotehnički dorađuje izričaj.

II. Na članak 5.

U članku 5. stavku 2. iza riječi: „mora“ dodaju se riječi: „prije početka postupka davanja koncesije“.

Obrazloženje:

Razvidna je namjera da se navedena obavijest dostavlja Europskoj komisiji prije početka postupka davanja koncesije u slučajevima iz stavka 1. točke 2. i 3.  ovoga članka.

III. Na članak 6.

U članku 6. stavku 2. u uvodnoj rečenici, te točki 1. i 2. riječi: „ili odobrenja, odnosno licenci“ brišu se. 
Stavak 4. mijenja se i glasi: 
„(4) Postupak davanja koncesije, propisan Glavom III. ovoga Zakona ne primjenjuje se na davanje koncesije za javne usluge i gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra i to: 
-na poljoprivrednom zemljištu, 
-u području igara na sreću.“ 

Obrazloženje:

Sukladno stavku 1. ovoga članka uređuje se izričaj i usuglašavaju rješenja glede javnih radova s preostalim odredbama ovoga Zakona i načela javne nabave utvrđena odredbama Zakona o javnoj nabavi koji je istodobno u postupku donošenja.

IV. Na članak 7.

U članku 7. stavku 1. i 2. riječ: „koncesije“ zamjenjuje se riječima: “za koju se namjerava dati koncesija“. 
U stavku 2. i 3. riječi: „kao stranka“ brišu se.

Obrazloženje:

Pravno i nomotehnički se uređuje izričaj.

V. Na članak 12.

U članku 12. stavku 2. riječ: „osnivanju“ zamjenjuje se riječima: „namjeri osnivanja“.

Obrazloženje:

Imajući u vidu odredbu stavka 3., razvidno je da navedena obavijest treba prethoditi odluci o osnivanju toga povjerenstva, odnosno odluci o imenovanju njegovih članova.

VI. Na članak 14.

U članku 14. stavku 12. iza riječi: „sva“ dodaje se riječ: „ostala“, a riječi: „nadmetanje za“ zamjenjuju se riječima: „nadmetanje u slučaju davanja“.

Obrazloženje:

Na razvidan način dopunjuje se odredba kako bi bilo jasno da se u slučaju javnih radova pored odredbi ovoga članka primjenjuje Zakon o javnoj nabavi i propisi doneseni na temelju njega.

VII. Na članak 17. 
  
Članak 17. mijenja se i glasi: 
„Prilikom provođenja postupka davanja koncesija davatelji koncesija obvezni su, u odnosu na sve pravne i fizičke osobe, poštovati načelo slobode kretanja robe, načelo slobode poslovnog nastana i načelo slobode pružanja usluga, načelo učinkovitosti, kao i ostala temeljna načela iz Ustava Republike Hrvatske, te Ugovora o osnivanju Europske zajednice, kao što su načelo tržišnog natjecanja, načelo jednakog tretmana, načelo zabrane diskriminacije, načelo uzajamnog priznavanja, načelo razmjernosti i načelo transparentnosti. „

Obrazloženje:

Pravno i nomotehnički se uređuje izričaj, jer je ocijenjeno da su i za ove odnose od značenja temeljno načelo Ustava Republike Hrvatske, a pored toga načelo učinkovitosti nije sadržano u Ugovoru o Europskoj zajednici. Istodobno, ocjenjuje se da ova načela nisu samo obvezatna za provođenje postupka davanja koncesija prema ovome Zakonu, već i za sve postupke davanja koncesija prema posebnim zakonima.

VIII. Na članak 29.

U članku 29. stavku 5. iza riječi: „koncesija“ dodaju se riječi: „za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra“.

Obrazloženje:

Na razvidan način se određuje ograničenje produljenja roka trajanja koncesije tako da bi se odnosilo samo na koncesije za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra, s ciljem da ne dođe do narušavanja tržišnog natjecanja i utvrđenih načela kod davanja koncesija za javne usluge i javne radove.

IX. Na članak 40.

U članku 40. stavku 3. iza riječi: „nadzor“ dodaju se riječi: „nad provedbom“.

Obrazloženje: 
    
Pravno i nomotehnički se dorađuje izričaj.

X. Na članak 41.

U članku 41. stavku 4. riječi: „založno pravo“ zamjenjuju se riječima: „u zalog“. 

Obrazloženje:

Pravno i nomotehnički se dorađuje izričaj.

XI. Na članak 48.

U članku 48. stavci 2., 3. i 4. brišu se. 
Stavak 5. i 6. postaju stavci 2. i 3. 
U stavku 6. koji je postao stavak 3. riječi: „stavka 5.“ zamjenjuju se riječima: „stavka 2.“.

Obrazloženje:  
Iz ustavnopravnih razloga nije moguća opstojnost odredbi stavka 2., 3. i 4. Naime, nije  moguće da Hrvatski sabor kao zakonodavac sam sebe kroz odredbe jednog, ovoga Zakona obveže se na donošenje određenog broja zakona kojima se treba na određeni način uskladiti, dakle izmijeniti uvjeti i postupak davanja koncesije u pojedinom upravnom području, odnosno za određene djelatnosti. S tim u svezi Hrvatski sabor ne može biti na donošenje takovih zakona obvezan nikakvim Popisom zakona, pa makar takav popis i bio objavljen u „Narodnim novinama“, a još manje uvjetovan navedenim rokom.

XII. Na članak 49.

U članku 49. riječi: „danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji“ zamjenjuju se riječima: „na dan prijama Republike Hrvatske u Europsku uniju“.

Obrazloženje:

Pravno i nomotehnički dorađuje se izričaj. 

4. Pored utvrđenih amandmana Odbor daje primjedbe i prijedloge na pojedine odredbe kako bi ih predlagatelj razmotrio i svojim amandmanima otklonio manjkavosti na koje se ukazuje, a odnose se na:

-na članak 4. – imajući u vidu naslov iznad ovoga članka, razvidno je da bi u sadržaju stavka 1. i 3. ovoga članka, ali i narednih, izričaj trebalo doraditi na način da se koristi pojam predmet koncesije ili navoditi određeno uporabno područje ili djelatnost. Istodobno, nije razvidno da li  predmetom koncesije mogu biti samo navedena područja, odnosno djelatnosti jer se u stavku 1. koristi pojam naročito. 
-na članak 12. – odredbu je nužno doraditi, jer nije razvidno koje i kakove posljedice mogu ili bi mogle nastupiti ako se krši zabrana utvrđena u trećoj rečenici stavka 1. 
-na članak 44. – predlaže se preispitati mogućnost da se na razvidan način uredi pitanje osiguranja dostupnosti podacima iz registra koncesija.
         
5. Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Emila Tomljanovića, predsjednika Odbora za zakonodavstvo.

 

 PREDSJEDNIK
 ODBORA ZA ZAKONODAVSTVO

                Emil Tomljanović, dipl.pravnik