Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 24. sjednici, održanoj 23. travnja 2025. godine, Prijedlog zakona o Centru za restrukturiranje i prodaju, prvo čitanje, P.Z. br. 145, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 16. travnja 2025. godine.
Odbor je o predmetnom Prijedlogu zakona raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Odbor je o predmetnom aktu raspravljao objedinjeno s Prijedlogom zakona o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, prvo čitanje, P.Z. br. 144.
Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da je 30. prosinca 2023. godine na snagu stupio Zakon o upravljanju nekretninama i pokretninama u vlasništvu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 155/23.), čime su prestale važiti odredbe Zakona o upravljanju državnom imovinom (»Narodne novine«, br. 52/18.) koje se odnose na nekretnine i pokretnine u vlasništvu Republike Hrvatske, dok će se ovim Zakonom o Centru za restrukturiranje i prodaju (CERP) i istovremenim donošenjem Zakona o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske urediti područje upravljanja dionicama i poslovnim udjelima čiji je vlasnik, odnosno imatelj Republika Hrvatska, čime će u cijelosti prestati važiti Zakon o upravljanju državnom imovinom (»Narodne novine«, br. 52/18. i 155/23). Prijedlogom Zakona o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske predviđen je novi okvir izvršavanja članskih prava Republike Hrvatske u pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, kao i uvođenje novih zahtjeva u pogledu ustroja, korporativnog upravljanja i načina rada pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske, među koje se ubraja i CERP, u skladu sa smjernicama i preporukama Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD). S obzirom na to da se Zakon o upravljanju državnom imovinom planira u cijelosti staviti van snage, a time bi se sve navedene djelatnosti i javne ovlasti Centra prestale obavljati, potrebno je posebnim zakonom urediti ustroj, djelatnosti i javne ovlasti Centra, i to radi osiguranja kontinuiteta njihovog obavljanja u skladu novim zakonodavnim okvirom za pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske.
U raspravi na Odboru je postavljeno pitanje o povratnim informacijama OECD-a o usklađenosti ovih akata s njihovim standardima, a imajući u vidu kandidaturu Republike Hrvatske za članstvo u toj organizaciji. Donošenje ovih zakona pozdravljeno je i od strane vanjskih članova Odbora te je iskazano uvjerenje da će ciljevi ovih zakona omogućiti suvremenije i djelotvornije upravljanje imovinom, pri čemu je posebno pohvaljena namjera postupnog izlaska države iz vlasništva onih društava koja su navedena kao „ostala“, aktivacija imovine za daljnji razvoj, kao i transparentniji izbor članova uprava i nadzornih odbora.
Odgovarajući na pitanja i komentare članova Odbora, u odnosu na standarde OECD-a, predstavnici predlagatelja pojasnili su da je od strane te organizacije istaknuta važnost i dana uputa u odnosu na standarde izvještavanja, standarde korporativnog upravljanja, izostanak izravnog političkog utjecaja kroz nadzorni odbor i uprave i dr., te je, kako je rečeno, uspostavljena usklađenost s načelima OECD-a.
Nakon kraće rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (8 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeće zaključke:
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o Centru za restrukturiranje i prodaju.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr. sc. Boris Lalovac, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
mr. sc. Boris Lalovac