Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješćima o obavljenoj financijskoj reviziji domova zdravlja za 2023. godinu

27.06.2025.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 29. sjednici, održanoj 27. lipnja 2025. godine, Izvješća o obavljenoj financijskoj reviziji domova zdravlja za 2023. godinu, koja je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članka 16. i 21. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“, broj 25/19.), dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 31. ožujka 2025. godine. 
Odbor je o predmetnim Izvješćima raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 12. lipnja 2025. godine, KLASA: 022-03/25-12/19, URBROJ: 50301-04/31-25-5), u kojem Vlada Republike Hrvatske predlaže Hrvatskome saboru da prihvati predmetna Izvješća. 
 
Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju predstavila Izvješća. Državni ured za reviziju je tijekom 2024. i početkom 2025. obavio financijsku reviziju 17 domova zdravlja, korisnika županijskih proračuna. Predmet revizije bili su financijski izvještaji i poslovanje za 2023. Obavljene su financijske revizije bolničkih zdravstvenih ustanova za 2022., njih 56, te su ove revizije zdravstvenih ustanova nastavak toga, i to svih zavoda za javno zdravstvo te 17 domova zdravlja. Kako su tijekom 2024. pojedine županije i Grad Zagreb imali više domova zdravlja na svom području te pokrenuli aktivnosti osnivanja po jednog doma zdravlja, ti domovi zdravlja nisu obuhvaćeni revizijom. Prema financijskim izvještajima domova zdravlja za 2023., ukupni prihodi i primici iznosili su 232,2 milijuna eura, ukupni rashodi i izdaci 239,3 milijuna eura te je ukupni manjak prihoda iznosio 7,1 milijun eura. Ukupni manjak prihoda za pokriće u sljedećem razdoblju (kumulirani manjak) iskazan je u iznosu od 13,3 milijuna eura i čini 5,7 % ukupnih prihoda i primitaka za 2023. Ukupne obveze koncem 2023. iskazane su u iznosu od 33,8 milijuna eura. Ciljevi financijske revizije bili su provjeriti istinitost i vjerodostojnost financijskih izvještaja, provjeriti ostvarenje prihoda i primitaka te rashoda i izdataka u skladu s planiranim aktivnostima i namjenama, provjeriti usklađenost poslovanja sa zakonima i drugim propisima koji imaju značajan utjecaj na financijsko poslovanje, provjeriti provedbu naloga i preporuka iz prošle revizije te provjeriti druge aktivnosti u vezi s poslovanjem.

O financijskim revizijama sastavljeno je 17 pojedinačnih izvješća za svaki subjekt revizije te Objedinjeno izvješće, a izraženo je pet bezuvjetnih i 12 uvjetnih mišljenja, kao i o usklađenosti poslovanja. Uvjetna mišljenja o financijskim izvještajima izražena su zbog utvrđenih nepravilnosti u području računovodstvenog poslovanja i financijskog izvještavanja. Nepravilnosti su utvrđene i u poslovanju, zbog čega su za pojedine domove zdravlja izražena uvjetna mišljenja o usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te unutarnjim aktima. Najučestalije nepravilnosti i propusti utvrđeni su u području računovodstvenog poslovanja i financijskog izvještavanja, javne nabave, rashoda, planiranja i izvršenja plana, sustava unutarnjih kontrola, prihoda, potraživanja i imovine te obveza i manjka prihoda. Revizijom su, između ostalih, utvrđene sljedeće nepravilnosti i propusti: veći broj domova zdravlja nije donio program i plan razvoja niti plan ulaganja u objekte i opremu kao ni plan tekućeg i investicijskog održavanja objekata, opreme i postrojenja; kod pojedinih domova zdravlja podaci o potraživanjima od HZZO-a evidentirani u poslovnim knjigama nisu usklađeni s podacima utvrđenim zapisnicima o usklađenju (s HZZO-om); u većini domova zdravlja ne vodi se analitička knjigovodstvena evidencija za medicinski potrošni materijal i lijekove po vrsti, količini i vrijednosti u ordinacijama i koncem godine nije obavljen popis zaliha te najveći broj domova zdravlja ne raspolaže informacijama o stanju zaliha, odnosno nije uspostavljen sustav praćenja zaliha, zbog čega podaci o rashodima za medicinski potrošni materijal i lijekove nisu realno iskazani, jer su rashodi evidentirani u trenutku nabave, a trebali su biti evidentirani u trenutku stvarnog utroška; u većini domova zdravlja određeni broj zaposlenika ostvario je više od zakonom i mjerodavnim Kolektivnim ugovorom propisanih 180 prekovremenih sati godišnje; u vezi javne nabave utvrđeno je da veći broj domova zdravlja za nabave roba i usluga nije proveo propisane postupke javne nabave ili postupke jednostavne nabave, propisane unutarnjim aktima; registri ugovora o javnoj nabavi i okvirnih sporazuma ne sadrže pojedine predmete nabave ili ne sadrže propisane podatke po pojedinim predmetima nabave, i dr. Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste domovima zdravlja je dano 327 naloga i preporuka, čija bi provedba pridonijela točnijem i realnijem iskazivanju podataka u financijskim izvještajima, kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te učinkovitosti korištenja sredstava.

Predstavnik Vlade Republike Hrvatske očitovao se o Izvješćima. Ministarstvo zdravstva smatra da je izvješće vrlo iscrpno, kvalitetno i korisno te je izraženo uvjerenje da će se domovi zdravlja pridržavati danih naloga i preporuka kako bi se unaprijedio sustav poslovanja.  
U raspravi na Odboru postavljeno je pitanje radi li se u izvješću o novoutvrđenim nepravilnostima ili se one ponavljaju, odnosno jesu li ranije dane preporuke usvojene. Također, naglašeno je da su osnivači domova zdravlja županije, kao i da je potrebno odvojiti dio koji se odnosi na poslovanje, kojem je na razini cijele države potrebno dati podršku, od glavnog, zdravstvenog, dijela. Kako je pojašnjeno, domovi zdravlja nisu revidirani duže vremena i može se reći da je  stanje bolje nego u bolničkim ustanovama. Najveći problemi su u sferi računovodstvenog poslovanja, javne nabave, a utvrđeno je i da je koordinacija između domova zdravlja loša. S druge strane, projekti Europske unije za specijalizacije provode se vrlo uspješno, budući da, uz primarnu zdravstvenu zaštitu, domovi zdravlja pružaju i specijalističko-konzilijarnu zaštitu koju stalno dopunjuju. Također, broj zdravstvenih djelatnika porastao je u odnosu na ranije, ali je pao broj administrativnog osoblja koje nije ni na razini na kojoj bi trebalo biti. Predstavnik Vlade dodao je da je u domovima zdravlja ostvaren napredak, a Ministarstvo je i uvjerenja da će povećanje plaća u javnom sektoru biti poticaj za privlačenje što većeg broja stručnih ljudi.

Nakon rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (9 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak:

Prihvaćaju se Izvješća o obavljenoj financijskoj reviziji domova zdravlja 
za 2023. godinu

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr. sc. Boris Lalovac, predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK  ODBORA
mr. sc. Boris Lalovac