Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 34. sjednici, održanoj 23. rujna 2025. godine, Izvješće o obavljenoj reviziji Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2024. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članaka 19. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“, br. 25/19), dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 13. lipnja 2025. godine.
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 022-03/25-12/46, URBROJ: 50301-05/16-25-4, od 24. srpnja 2025. godine, u kojem se Hrvatskome saboru predlaže da prihvati predmetno Izvješće.
Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju obrazložila Izvješće. Revizijom su obuhvaćeni poslovni procesi koji su u okviru Ministarstva financija organizirani u Državnoj riznici i drugim ustrojstvenim jedinicama Ministarstva financija, a koji se odnose na pripremu i izvršavanje državnog proračuna, računovodstveni okvir i izvještavanje, ostvarenje prihoda i izvršenje rashoda, zaduživanje i izdavanje jamstava te odobravanje sredstava iz proračunske zalihe. Za Godišnji izvještaj o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2024. godinu, izraženo je uvjetno mišljenje.
Nepravilnosti koje su, među ostalima, utjecale na izražavanje mišljenja su utvrđene u vezi s: prijenosom sredstava iz prethodne godine (donos) i prijenosom sredstava u sljedeću godinu (odnos); raspoređivanjem pojedinih prihoda i primitaka od zaduživanja u nepripadajuće izvore financiranja; dio prihoda od dobiti trgovačkih društava nije uplaćen u Državni proračun za 2024. (budući da je mjerodavna odluka Vlade Republike Hrvatske donesena nakon što su trgovačka društva, koja su obveznici uplate u državni proračun, već donijela odluke o rasporedu dobiti ostvarene 2023.).
Državni ured za reviziju je skrenuo pozornost i na uočene činjenice i propuste koji nisu utjecali na izražavanje mišljenja te su dane preporuke kako bi se oni ispravili. Primjerice, preporučeno je prije izrade izmjena i dopuna državnog proračuna dodatnim uputama ukazati proračunskim korisnicima na koji način planirati međusobne prijenose sredstava kako se ne bi uvećavali iznosi planiranih i iskazanih ukupnih prihoda i rashoda državnog proračuna koji se kod konsolidacije financijskih izvještaja trebaju eliminirati, zatim, propisima o proračunskom računovodstvu detaljnije urediti način evidentiranja stjecanja financijske imovine (udjeli u glavnici) te izdavanja vrijednosnih papira – trezorskih zapisa. Nadalje, s obzirom na to da vrijednost šuma i šumskog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske nije evidentirana u poslovnim knjigama ni iskazana u financijskim izvještajima nadležnog ministarstva te da propisima nisu regulirani obveznik i način evidentiranja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske u poslovnim knjigama i knjigovodstvenim evidencijama, što utječe na cjelovitost i točnost podataka o vrijednosti imovine u vlasništvu Republike Hrvatske u konsolidiranoj bilanci države, preporučeno je Ministarstvu financija poduzeti aktivnosti u suradnji s Ministarstvom poljoprivrede, šumarstva i ribarstva te drugim tijelima državne uprave kako bi se normativno uredili obveznici i način evidentiranja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske u poslovnim knjigama i knjigovodstvenim evidencijama.
Također, preporučeno je Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i ribarstva da u financijskim izvještajima iskaže vrijednost šuma i šumskog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske, a sve s ciljem iskazivanja navedene imovine u financijskim izvještajima državnih tijela te u konsolidiranoj bilanci države, kao i učinkovitog upravljanja i raspolaganja državnom imovinom. Isto tako, s obzirom na to da su potencijalne obveze po osnovi sudskih sporova koncem 2024. veće nego prethodne godine te i nadalje predstavljaju značajni fiskalni rizik za državni proračun, preporučeno je Ministarstvu financija zajedno s nadležnim tijelima nastaviti sa započetim aktivnostima u cilju povećanja odgovornosti i preventivnog djelovanja na smanjenju broja sudskih sporova, a time i manjih rashoda državnog proračuna. Nadalje, ponovno je skrenuta je pozornost i na rashode za transfer sredstava Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje za podmirenje obveza bolničkih zdravstvenih ustanova te na poteškoće zdravstvenog sustava i visinu dospjelih obveza bolničkih zdravstvenih ustanova, koje su veće nego godinu ranije, a koje mogu utjecati na buduće rashode državnog proračuna. Također, Državni ured za reviziju i ovu godinu skrenuo je pozornost i na činjenice u vezi s obvezama na ime naknade štete po pravorijeku u arbitražnom postupku pred Međunarodnim centrom za rješavanje investicijskih sporova, koji je društvo MOL pokrenulo protiv Republike Hrvatske 2013. i na činjenicu da se zatezne kamate obračunavaju od 1. travnja 2014. do dana isplate.
Isto tako, ukazano je i na visinu potencijalnih obveza državnog proračuna s osnova danih državnih jamstava, na značajan iznos protestiranih i plaćenih jamstava društvu HŽ Infrastruktura d.o.o., kao i na činjenice u vezi s namjenskim korištenjem sredstava iz kredita odobrenih uz državna jamstva koja su se u određenim slučajevima privremeno koristila za rješavanje problema tekuće likvidnosti društva.
Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste Državni ured za reviziju dao je 12 naloga i preporuka, čija bi provedba pridonijela točnosti iskazivanja podataka u Godišnjem izvještaju o izvršenju Državnog proračuna te učinkovitijem upravljanju proračunskim sredstvima. Također, revizijom za 2024. provjereno je je li Ministarstvo financija postupilo prema nalozima i preporukama danim u prošlim revizijama te je utvrđeno da je od 27 danih naloga i preporuka provedeno gotovo 41% (11), od čega je jedna preporuka provedena nakon roka, djelomično je provedeno 26% (7), dok je u postupku provedbe 33% (9) danih naloga i preporuka.
U raspravi na Odboru iznesen je komentar o financijskoj (ne)održivosti zdravstvenog sustava te je ukazano da Državni ured za reviziju stalno upozorava na obveze zdravstvenih ustanova i poteškoće u zdravstvenom sustavu. Zatraženo je pojašnjenje o evidenciji, odnosno procjeni vrijednosti šuma i šumskog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske koje su dostavile Hrvatske šume d.o.o. te podacima koje je dostavio Fakultet šumarstva i drvne tehnologije Sveučilišta u Zagrebu. Također, iznesen je komentar o oportunosti ulaganja prihoda države od prodaja dionica u neperspektivna društva, a ukazano je i na višestruko veći iznos deficita u usporedbi s 2023. godinom te na visoki iznos duga s jamstvima.
Nakon rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (10 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak:
Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnoga proračuna Republike Hrvatske za 2024. godinu
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr. sc. Boris Lalovac, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
mr. sc. Boris Lalovac