Odbor za poljoprivredu

Izvješće Odbora za poljoprivredu o Prijedlogu zakona o šumama, P.Z. br. 308

Odbor za poljoprivredu Hrvatskoga sabora raspravio je na 39. sjednici održanoj 14. ožujka 2018. godine, Prijedlog zakona o šumama, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 1. ožujka 2018. godine.

Odbor za poljoprivredu je, sukladno članku 99. Poslovnika Hrvatskoga sabora proveo raspravu o navedenom Prijedlogu zakona kao matično  radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju je predstavnik predlagatelja istaknuo kako se ovim zakonskim prijedlogom  uređuje sustav i način upravljanja šumom i šumskim zemljištem. Kao najznačajnije novine naveo je 90%tno smanjenje broja obveznika plaćanja naknade za općekorisne funkcije šuma, a čime će se smanjiti opterećenje gospodarstvenika. Uz navedeno provedba Zakona ubrzati će procedure izdvajanja šumskog zemljišta koje je u osnovi poljoprivredno,  a zbog ubrzavanja administrativnih postupaka uvodi se elektronski registar šumskog zemljišta. Prijedlogom je definiran pojam šumoposjednika sukladno veličini šume koju posjeduju, obveza obnove opožarenih područja u roku od dvije godine, te mogućnost prenamjene opožarenih područja tek nakon deset godina od opožarenja. Prijedlogom zakona uvodi se nova kategorija šuma – urbane šume na kojima će se, u skladu s prostornim planovima jedinica lokalne samouprave moći graditi kampovi, golf igrališta i drugi sportsko-rekreacijski projekti.

U raspravi su članovi Odbora izrazili nezadovoljstvo predloženim smanjenjem broja obveznika plaćanja naknade za općekorisne funkcije šuma i upozorili na potrebu senzibiliziranja javnosti o značaju i namijeni sredstava prikupljenih od navedene naknade, ali i potrebu zakonskog propisivanja namjene sredstava iz prikupljene naknade. Zatraženo je  iznalaženje novih izvora financiranja i upozoreno na povećanje drugih naknada koje opterećuju gospodarstvo, a što u konačnici, smanjenjem broja obveznika plaćanja naknade OKFŠ neće utjecati na rasterećenje gospodarstvenika. Izražen je i prijedlog uvođenja obveze plaćanja naknade za OKFŠ pravnim i fizičkim osobama koje obavljaju gospodarsku djelatnost nakon ostvarenja ukupnog prihoda većeg od 1.000.000,00 kn. Prijedlogom zakona nije obuhvaćena Strategija prilagodbe klimatskim promjenama, a trebalo je propisati i obvezu podizanja novih šuma u slučaju prenamjene šuma i šumskih zemljišta.  U daljnjoj raspravi je istaknuto kako  se kroz nekoliko zakonskih prijedloga, uključujući i Prijedlog zakona o šumama pokušavaju stvoriti uvjeti za mogućnost gradnje golf igrališta na šumama i šumskim područjima. Upozoreno je i na problem s kojim se svakodnevno susreću jedinice lokalne samouprave vezano uz zemljišta čiji posjednici su Hrvatske šume, nalaze se unutar šumsko-gospodarskog područja, a koja to u stvarnosti nisu i koriste se u druge svrhe. Predloženo je da se registar šumsko gospodarskog područja, zbog praćenja stanja i korištenja šuma ustroji na isti način kao što je ustrojen i ARKOD. Prijedlogom zakona trebalo je jasnije definirati područje i opseg urbanog šumarstva i omogućiti studentima urbanog šumarstva polaganje stručnog ispita istaknuto je u raspravi. Uz, u Prijedlogu zakona korišten izraz: „šumoposjednik“ upozoreno je kako je isti, u skladu sa korištenim izrazima na razini EU i nazivom udruženja privatnih vlasnika šuma u Republici Hrvatskoj, u cijelom tekstu Prijedloga zakona potrebno zamijeniti izrazom „šumovlasnik“. Istaknut je i stav kako je Prijedlogom zakona potrebno propisati obvezu statističkog izvještavanja i praćenja stanja u šumama i šumskim zemljištima, a uzimajući u obzir značajne razlike koje postoje u EUROSTAT-ovim izvješćima i izvješćima šumarske struke u Republici Hrvatskoj.

- Uz odredbu članka 2. stavka 1. Prijedloga zakona predloženo je pozivanje na odredbu članka 54. Ustava Republike Hrvatske.  
- Uz Interes Republike Hrvatske opisan člankom 2. stavkom 3. Prijedloga zakona u raspravi je upozoreno na nepotrebno navođenje načela upravljanja šumama i šumskim zemljištem, a koja načela su propisana ostalim odredbama Prijedloga zakona i upozoreno na potrebu uključivanja i/ili pozivanja na akte kojih je Republika Hrvatska potpisnik, kako na europskoj, tako  i na međunarodnoj razini u tekst Prijedloga zakona.
- uz člankom 8. točkom 13. predloženo značenje pojma „lugar“ istaknut je stav kako bi umjesto izraza „zadužena“ trebalo upotrijebiti izraz „ovlaštena“ uz obrazloženje kako lugar ima službenu značku i iskaznicu, pa je time ovlašten za obavljanje poslova.
- U odredbi članka 16. stavka 5.  kojim se  daje mogućnost povjeravanja provedbe Programa zaštite, njege i obnove šuma i šumskih zemljišta u zaštićenim područjima kategorije nacionalni park i strogi rezervat (opisane stavkom (4)) upozoreno je na potrebu preciznijeg definiranja osoba koje mogu provoditi Program, te predloženo da se isti dopuni obvezom posjedovanja odgovarajuće licencije komore za navedene radove.
- Uz odredbu članka 25. kojim su opisane djelatnosti Hrvatske poljoprivredno-šumarske savjetodavne službe za obavljanje poslova u području šumarstva upozoreno je kako je djelatnost Hrvatsko poljoprivredno-šumarske savjetodavne službe propisana Zakonom o Hrvatskoj poljoprivredno-šumarskoj savjetodavnoj službi, te će svaka moguća promjena navedenog zakona biti u koliziji sa Zakonom o šumama.
- Uz predložene odredbe članka 34. upozoreno je na mogućnost zlouporabe  vezano uz mogućnost proglašavanja šumom posebne namjene šuma i šumskih zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske, a posebno u odnosu na sastojine I. i II dobnog razreda, sastojine u fazi oplodnih sječa i sjemenske sastojine, te istaknut stav kako je potrebno postaviti stručna ograničenja koja će spriječiti mogućnost zlouporabe.
- Uz odredbe članka 23. stavka 3. i članka 50. stavka 4. i propisivanje obveze donošenja Pravilnika od strane ministra upozoreno je kako se odredbama navedenih članaka propisuje ista vrsta radova gospodarenja šumama i šumskim zemljištem.
- Uz predloženu odredbu članka 36. stavka 3. istaknuto je mišljenje kako je potrebno omogućiti izvršavanje poslova doznake stabala i šumarskim tehničarima.
- Uz člankom 50. stavkom 1. propisane osobe koje izvode radove gospodarenja šumama i šumskim zemljištem, a koji moraju biti registrirani i licencirani potrebno je, zbog jasnoće dodati izraz: „za te poslove registrirani“ , a koja dopuna bi jasno određivala da se radi o osobama koje su registrirane za izvođenje šumarskih radova.
- Uz člankom 55. predloženu zamjenu šuma i šumskih zemljišta upozoreno je na mogućnost zlouporabe, te ukazano na potrebu jasnijeg definiranja kriterija zamjene šuma i šumskih zemljišta, ali i potrebu stvaranja mogućnosti zamijene šuma koje nisu unutar gospodarske jedinice.
- Uz odredbu predloženu člankom 59. stavkom 8. točkom 5. upozoreno je na potrebu propisivanja značenja izraza „IAKS mjera ruralnog razvoja“ u članku 8. Prijedloga zakona.
- Uz člankom 63. Prijedloga zakona predloženu naknadu za šumsku štetu u raspravi je upozoreno kako Općinska državna odvjetništva i sudovi ne poštuju odredbe Šumsko odštetnog cjenika, pa je upitan smisao njegovog postojanja.
- Uz člankom 67. Prijedloga zakona propisani šumski doprinos upozoreno je na potrebu osiguravanja sredstava za područja koja su pogođena elementarnim nepogodama.
- Uz članak 72. stavak 1. izraženo je mišljenje kako  je predloženih pet godina radnog staža u struci za obavljanje poslova državnog šumskog inspektora potrebno povisiti.
- Uz odredbe članka 94. stavaka 9. i 10. vezanih uz stručni nadzor kvalitete radova ovlaštenih inženjera i poslove licenciranja koje obavlja Komora inženjera šumarstva i drvne tehnologije upozoreno je kako se odredbe navedenih stavaka pozivaju na „novi zakon o Hrvatskoj komori inženjera šumarstva i drvne tehnologije“, čije donošenje je neizvjesno, pa može prouzročiti pravnu nesigurnost.
- Uz odredbe članka 94. stavka 9. trebalo je dodati i obvezu donošenja Pravilnika o provedbi Stručnog nadzora kvalitete obavljenih radova ovlaštenih inženjera na gospodarenju šumama i šumskim zemljištima. Predloženo je da isti Pravilnik donosi Skupština Komore uz prethodnu suglasnost Ministarstva.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom  glasova (5  glasova „za“, 2 glasa „protiv“  i 1 glas „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru sljedeće

Z A K LJ U Č K E

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o šumama.

2. Primjedbe i prijedlozi iznijeti u raspravi upućuju se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona o šumama.

 

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Tomislava Panenića, predsjednika Odbora.
        

PREDSJEDNIK ODBORA

Tomislav Panenić