Odbor za ravnopravnost spolova

Izvješće Odbora za ravnopravnost spolova o Prijedlogu zakona o Državnom inspektoratu, s Konačnim prijedlogom zakona, prvo i drugo čitanje, P. Z. E. br. 145

Odbor za ravnopravnost spolova Hrvatskog sabora na 11. sjednici održanoj 24. rujna 2008. godine, raspravljao je o Prijedlogu zakona o Državnom inspektoratu, s Konačnim prijedlogom zakona P.Z.E. br. 145, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 17. srpnja 2008. godine.

Odbor je navedeni Prijedlog zakona raspravio, sukladno članku 140. Poslovnika Hrvatskog sabora, kao zainteresirano radno tijelo.

Predstavnik predlagatelja uvodno je obrazložio Prijedlog zakona.

Ovim se zakonom uređuje unutarnje ustrojstvo, poslovi, ovlasti i način rada Državnog inspektorata.

Zakon se donosi po hitnom postupku zbog usklađivanja s propisima Europske unije.

Važeći Zakon o Državnom inspektoratu od izvornog teksta iz 1999. godine do danas mijenjan je 11 puta, te je bilo potrebno izraditi novi tekst zakona i iz nomotehničkih razloga.

Predlagatelj se suglasio s primjedbom i prijedlogom Ureda pravobranitelja za djecu vezano uz članak 27. Prijedloga zakona. Naime, taj članak ovlašćuje inspektora da prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora uzima izjave od predstavnika nadziranih pravnih, fizičkih osoba i svjedoka. Predlaže se da se dodaju stavci kojima bi se odredilo da se, ako se kao svjedok ispituje dijete, takvo ispitivanje provodi uz pomoć odgovarajuće stručne osobe, kako bi se spriječilo nestručno ispitivanje i netaktičan odnos prema djetetu. Sukladno Konvenciji o pravima djeteta, dijete je svaka osoba mlađa od 18. godina.
U raspravi koja je uslijedila članovi i članice Odbora posebno su se osvrnuli na odredbe Prijedloga zakona koje se odnose na poslove Državnog inspektorata u području rada i zaštite na radu, izražavajući potrebu za većim brojem inspektora rada, te njihovom što većom neovisnošću, izraženom kroz financijska sredstva s kojim bi institucija Državnog inspektorata trebala raspolagati.

Članovi/ce Odbora jednoglasno su odlučili podnijeti sljedeći amandman na tekst Konačnog prijedloga zakona:

Amandman 1.
U članku 27. dodaju novi stavci 5. i 6. koji glase:
«(5) Ako se kao svjedok ispituje dijete, takvo ispitivanje se provodi uz pomoć psihologa, pedagoga ili druge stručne osobe na način prikladan uzrastu, dobi i zrelosti djeteta i s dužnom obazrivošću kako takvo ispitivanje ne bi štetilo njegovu razvoju.

(6) Djetetom se u smislu odredbi ovog Zakona smatra svaka osoba mlađa od 18 godina.»

Obrazloženje:
Prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora inspektor je ovlašten uzimati izjave od predstavnika nadziranih pravnih, fizičkih osoba i svjedoka. Prema Zakonu o općem upravnom postupku, svjedok može biti svaka osoba koja je bila sposobna opaziti činjenicu o kojoj treba svjedočiti i koja je u stanju to svoje opažanje priopćiti. Prema sudskoj praksi, budući da Zakon o općem upravnom postupku ne propisuje određene godine života kao uvjet za sposobnost svjedočenja, djeca nisu isključena od toga da budu ispitana kao svjedoci, već je samom tijelu ostavljeno da ocijeni jesu li svjedoci sposobni opaziti te priopćiti relevantne činjenice za rješenje sporne stvari. Prema tome, ukoliko državni inspektor ocijeni da djeca mogu biti svjedoci, može ih saslušati kao svjedoke.

Međutim, prema navedenom Zakonu službena osoba koja vodi postupak dužna je poučiti svjedoka na koja pitanja može uskratiti svjedočenje, odnosno o tome da dijete nije dužno svjedočiti ako bi njegovo svjedočenje odnosno odgovori na pitanja izložili teškoj sramoti, znatnoj imovinskoj šteti ili kaznenom gonjenju njega, njegove roditelje i određeni krug drugih srodnika, kao i drugih osoba. Kako takvu pouku dijete, suočeno s traumom ispitivanja, teško može pravilno razumjeti i sukladno tome uskratiti svjedočenje, nužno je osigurati da njegovom ispitivanju prisustvuju osobe koje će samo ispitivanje učiniti manje traumatičnim, a prema potrebi i zaštititi dijete od odgovora na pitanja koja bi ga mogla ugroziti. Nestručno ispitivanje i netaktičan odnos prema djetetu može ostaviti dubok trag u psihi djeteta, što jasnom zakonskom odredbom svakako treba spriječiti.

Sukladno Konvenciji o pravima djeteta, dijete je svaka osoba mlađa od 18 godina. Kako zakoni u Republici Hrvatskoj moraju biti usklađeni s međunarodnim ugovorima, smatramo nužnim zakonskim odredbama jasno odrediti pojam djeteta kako u provođenju Zakona ne bi došlo do pogrešnog tumačenja.

Članovi/ce Odbora jednoglasno su odlučili predložiti Hrvatskom saboru da donese

Zakon o Državnom inspektoratu

u tekstu kako ga je predložila Vlada RH, uz prihvaćeni amandman Odbora.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskog sabora, Odbor je odredio Gordanu Sobol, predsjednicu Odbora.


Predsjednica Odbora

Gordana Sobol