Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 14. sjednici održanoj 25. studenoga 2025. godine, raspravio je Prijedlog zakona o naplati cestarine, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 223, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 20. studenoga 2025. godine.
Odbor je predmetni akt raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 103. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da se predloženim Zakonom po prvi put uspostavlja cjelovit normativni okvir za naplatu cestarine. Uz uređivanje pitanja koja do sada nisu bila normirana zakonom, ovim se Prijedlogom zakona preuzimaju i odredbe Zakona o cestama koje reguliraju područje naplate cestarine. Također se vrši usklađivanje s Direktivom 2022/362.
Ovim Prijedlogom zakona uređuje se naplata cestarine, propisuje obveza uspostave jedinstvenog sustava elektroničke naplate cestarine u slobodnom prometnom toku te se uređuju pitanja pružanja usluge europske elektroničke naplate cestarine. Nadalje, uređuje se nadzor upotrebe autoceste i objekta pod naplatom te se propisuje prekršajna odgovornost za kršenje propisanih obveza i to na području cijele mreže autocesta u RH.
Predlagatelj je naglasio da se prednosti novog sustava očituju u većoj sigurnosti i protočnosti prometa, smanjenju emisija i potrošnje goriva, interoperabilnosti s europskim sustavima, većoj pristupačnosti korisnicima te učinkovitijoj kontroli i nadzoru.
Novi sustav naplate cestarine temelji se na dvjema tehnologijama, tehnologiji koja uključuje upotrebu ENC uređaja u vozilu i tehnologiji automatskog očitavanja registarskih pločica putem kamera. Sva teretna vozila imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu, dok će laka vozila do 3,5 t nosivosti moći birati između korištenja uređaja u vozilu za elektroničku naplatu cestarine i prijave u sustav naplate cestarine za automatskog prepoznavanje registarskih pločica.
Upravitelji autocesta i nadležna državna tijela provodit će nadzor nad plaćanjem cestarine, pri čemu se neplaćanje određuje kao prekršaj radi sprječavanja bespravne uporabe autocesta.
Za provedbu projekta predviđeno je 130 milijuna eura bespovratnih sredstava. Stupanjem na snagu ovoga Zakona prestat će važiti relevantne odredbe Zakona o cestama te će se novi sustav u potpunosti primijeniti od 1. ožujka 2027. Donošenje Zakona po hitnom postupku ocijenjeno je nužnim radi osiguranja pravovremenog zakonodavnog okvira za provedbu obveza iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti i uspješnu implementaciju novog modela naplate cestarine.
Nakon provedene rasprave, Odbor je jednoglasno (7 glasova „ZA“) odlučio predložiti Hrvatskom saboru da donese
ZAKON O NAPLATI CESTARINE
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Stipu Mlinarića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Stipo Mlinarić