
Zagreb – U organizaciji Kluba nezavisnih zastupnika i zastupnice Marije Selak Raspudić u Hrvatskom saboru održan je u ponedjeljak okrugli stol s temom „Kradu li mobiteli i društvene mreže i našoj djeci djetinjstvo?“. Cilj skupa bio je otvoriti stručnu i javnu raspravu o utjecaju digitalnih tehnologija na obrazovanje, psihološki razvoj i zdravlje djece i mladih te ponuditi konkretna rješenja za odgovornu upotrebu tehnologije u školama.
Poticaj za raspravu došao je nakon što je zastupnica Marija Selak Raspudić u saborsku proceduru uputila Prijedlog dopune Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, kojim bi se po prvi put na državnoj razini reguliralo korištenje mobitela u školama. Raspravu o inicijativi podržalo je više od 30 saborskih zastupnika, čime su se stekli uvjeti da se o prijedlogu raspravlja na plenarnoj sjednici Sabora u srijedu.
Stručnjaci upozorili: djeca odrastaju uz ekran, a ne u stvarnosti
Na okruglom stolu okupili su se brojni stručnjaci iz obrazovnog, zdravstvenog i društvenog sektora, koji su iz različitih perspektiva upozorili na posljedice pretjeranog korištenja digitalnih uređaja u djetinjstvu.
Zastupnica Marija Selak Raspudić istaknula je kako je krajnje vrijeme da se Hrvatska suoči s problemom koji oblikuje cijelu generaciju. –Zadnji pravilnik o korištenju mobitela u školama star je deset godina, a u međuvremenu su se životi naše djece dramatično promijenili. Vrijeme je da se zakonski odredi na koji se način i u kojim situacijama mobiteli mogu koristiti u obrazovnom procesu, rekla je Selak Raspudić.
Posebna savjetnica ministra znanosti, obrazovanja i mladih dr. sc. Ivana Pavić Šimetin upozorila je da će Ministarstvo novim pravilnicima urediti ograničenje korištenja mobitela ne samo na nastavi, već i za vrijeme odmora, osim u edukativne i zdravstvene svrhe. –Istraživanja pokazuju da će polovica učenika u budućnosti biti kratkovidna. Moramo zaštititi njihovo zdravlje i privatnost te ih udaljiti od ekrana koji pridonose pretilosti, dekoncentraciji i problemima u razvoju, dodala je dr. sc. Pavić Šimetin.
Slično je istaknula i Ivana Portolan Pajić, ravnateljica Uprave za zdravstvenu zaštitu Ministarstva zdravstva, navodeći kako pretjerano korištenje mobitela potiskuje socijalni kontakt i obiteljsko vrijeme: „Prema istraživanju Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta, 40 posto učenika koristi mobitel više od tri sata dnevno, a 11 posto pretjerano igra videoigre. To ima jasne posljedice na mentalno zdravlje te na razvoj jezika i govora.“
Iz perspektive javnog zdravstva, Željko Petković pomoćnik ravnatelja za ovisnosti Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo istaknuo je da se ovisnost o tehnologiji sve češće pojavljuje kao javnozdravstveni problem. –Tehnologija može biti korisna, ali bez pravilne regulacije postaje rizik. Radimo na nacionalnoj strategiji ovisnosti koja će uključiti prevenciju, tretman i zakonodavni okvir – bez njega nema sustavnog rješenja, naglasio je Petković.
Sociolozi dr. sc. Boris Jokić i dr. sc. Zrinka Ristić Dedić iz Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu predstavili su rezultate istraživanja „U potrazi za mjerom – između školskog igrališta i TikToka“. – Čak 85 posto nastavnika podržava zabranu korištenja mobitela tijekom nastave, dok 70 posto učenika sedmih razreda smatra da previše vremena provodi online. Samo 7 posto učenika tehnologiju koristi kreativno. Ti podaci jasno pokazuju da je vrijeme za promjene, apeliraju Jokić i Dedić.
Helenca Pirnat Dragičević, pravobraniteljica za djecu, podržala je zakonodavnu inicijativu te istaknula važnost uključivanja djece u dijalog o pravilima korištenja tehnologije. –Djeci treba pomoći da razviju zdrave navike, empatiju i osjećaj odgovornosti. Ključno je raditi na digitalnoj higijeni – sigurno, uravnoteženo i odgovorno korištenje tehnologije, istaknula je Pirnat Dragičević.
Psihologinja Ljiljana Mikuš iz Hrvatskog psihološkog društva upozorila je kako je mobitel danas distraktor u učionici jednako kao i u prometu, dok su ravnatelji škola – Nataša Vibiral iz Komercijalne i trgovačke škole Bjelovar i Antonio Jurčev, glavni tajnik Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola – istaknuli da su potrebne jasne i provedive smjernice, ali i razlika između osnovnoškolskih i srednjoškolskih pravila.
Profesorica i zastupnica u Gradskoj skupštini Grada Zagreba Dragana Turkalj iznijela je iskustva iz učionice, naglasivši da zloupotreba mobitela utječe na pažnju, koncentraciju i mentalno zdravlje učenika te da zakonska regulacija više nije stvar izbora, nego nužnosti.
Selak Raspudić: „Ako ne zaštitimo djecu od virtualnog svijeta bez granica – izgubit ćemo stvarni svijet u kojem odrastaju“
U zaključnom obraćanju, zastupnica Marija Selak Raspudić istaknula je kako je ova inicijativa tek početak šire društvene promjene. Zahvalivši svim sudionicima na konstruktivnoj raspravi, ponovila je se: „Moja vizija saborskog rada temelji se na tome da najprije poslušamo struku i da na temelju njezinih uvida oblikujemo zakonske prijedloge – umjesto da pucamo u prazno te da koristimo saborsku govornicu za puki populizam. Svoju ulogu zakonodavca moramo shvatiti ozbiljno i odgovorno, kako bismo zajedno sa stručnjacima mogli građanima jasno reći što i zašto mijenjamo – da bi njihov život bio bolji.“
Okrugli stol pokazao je kako među stručnjacima, institucijama i javnosti postoji široko razumijevanje potrebe za nacionalnim dogovorom o korištenju digitalnih tehnologija i sustavnom edukacijom djece, roditelja i nastavnika. Hrvatska se time pridružuje europskim zemljama koje su odlučile aktivno zaštititi djecu od negativnih posljedica digitalnog okruženja.



