Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 28. sjednici, održanoj 11. lipnja 2025. godine, Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti Korištenje sredstava raspoloživih iz Mehanizma za oporavak i otpornost u Republici Hrvatskoj, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbama članaka 16. i 21. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 31. ožujka 2025. godine.
Odbor je o predmetnom aktu raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 022-03/25-12/20, URBROJ: 50301-05/31-25-7, od 5. lipnja 2025. godine, u kojem se Hrvatskome saboru predlaže da prihvati predmetno Izvješće.
Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju istaknula da su predmet ove revizije bile aktivnosti u vezi s korištenjem sredstava raspoloživih iz Mehanizma za oporavak i otpornost u Republici Hrvatskoj za ostvarenje ciljeva Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO). Revizijom je obuhvaćeno ostvarenje ključnih etapa i ciljnih vrijednosti do konca listopada 2024., koji su definirani u NPOO-u, korištenje sredstava isplaćenih na temelju odobrenih zahtjeva za plaćanje te provedba ulaganja odabranih za revizijski uzorak. Također, revizijom je obavljena detaljna provjera aktivnosti koje su do izrade izvješća provedene za tri projekta od iznimne važnosti za Republiku Hrvatsku, ujedno i vrijednosno najznačajnija unutar ove tri komponente, a to su: povećanje kapaciteta LNG terminala na otoku Krku te jačanje plinske infrastrukture (komponenta Gospodarstvo; procijenjena sredstva u NPOO-u iznose 559.000.000,00 eura; financiranje iz zajma), zatim izgradnja, dogradnja, rekonstrukcija i opremanje osnovnih škola za potrebe jednosmjenskog rada i cjelodnevne nastave (komponenta Obrazovanje, znanost i istraživanje; procijenjena sredstva 1.302.608.000,00 eura; financiranje kombinacijom bespovratnih sredstava i zajma) te nabava opreme za prevenciju, dijagnostiku i liječenje osoba oboljelih od raka (komponenta Zdravstvo; procijenjena sredstva 84.942.597,39 eura; financiranje bespovratnim sredstvima).
Osnovni cilj revizije bio je ocijeniti učinkovitost korištenja sredstava raspoloživih iz Mehanizma za oporavak i otpornost u Republici Hrvatskoj u provedbi reformi i ulaganja iz NPOO-a na temelju uvida u primjenu strateškog, pravnog i institucionalnog okvira, analize podataka o statusu ostvarenja ključnih etapa i ciljnih vrijednosti iz NPOO-a, analize dokumentacije o provedbi ulaganja izabranih za revizijski uzorak i provjere relevantnih financijskih podataka o korištenju sredstava iz Mehanizma za oporavak i otpornost te načina izvještavanja. Subjekti revizije bila su tijela nadležna za upravljanje i praćenje provedbe aktivnosti u okviru NPOO-a te tijela nadležna za provedbu ulaganja (iz odabranog revizijskog uzorka): Ministarstvo financija – Sektor za koordinaciju praćenja provedbe Nacionalnog plana oporavka i otpornosti u Upravi za makroekonomske analize, Europsku uniju i međunarodne financijske odnose i Sektor za poslove Nacionalnog fonda u Državnoj riznici; Ministarstvo gospodarstva; Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih; Ministarstvo zdravstva; Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost; Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije; LNG Hrvatska d.o.o.; Plinacro d.o.o. i Agencija za reviziju sustava provedbe programa Europske unije.
Revizija je provedena uz primjenu agilnog pristupa, koji predviđa izradu kraćih međuizvješća tijekom provedbe revizije te izradu konačnog izvješća po završetku revizije. Stoga su izrađena dva međuizvješća (srpanj i studeni 2024.) koja su dostavljena subjektima revizije s ciljem ažurne provedbe danih naloga i/ili preporuka. Takav revizijski pristup temeljio se na stalnoj suradnji članova tima s predstavnicima subjekata revizije te je bio usmjeren na područja koja predstavljaju najveće rizike.
Revizijom je, između ostalog, utvrđeno sljedeće: uspostavljeni su strateški, pravni i institucionalni okviri, odnosno određene su institucije i tijela RH za provedbu za provedbu aktivnosti iz NPOO-a, međutim, utvrđene su manje slabosti i propusti kod uspostave pravnog i institucionalnog okvira koje bitno ne utječu na ostvarenje utvrđenih reformi i ulaganja; određena tijela/subjekti revizije ne postupaju u cijelosti u skladu s pojedinim zadanim ulogama i odgovornostima (npr. utvrđen je nedostatak specifičnih znanja i iskustava potrebnih za provedbu određenih funkcija te nedostatak administrativnih kapaciteta za obavlja pojedinih propisanih zadaća); mjere u NPOO-u provode se u skladu s planiranom dinamikom, ali su utvrđeni problemi u provedbi određenih aktivnosti na temelju kojih je utvrđen rizik da određene mjere definirane NPOO-om neće biti ostvarene u predviđenom roku; Republika Hrvatska je uspješna u povlačenju sredstava iz Mehanizma za oporavak i otpornost (iznad prosjeka EU-a).
Ured je ocijenio da je provedba aktivnosti obuhvaćenih revizijom učinkovita, pri čemu su potrebna poboljšanja te je subjektima revizije dao ukupno deset preporuka (u dva pripremljena međuizvješća), od čega su do pripreme konačnog izvješća, subjekti proveli tri preporuke, dvije djelomično, dok je pet preporuka preostalo za provesti u cijelosti.
Bez rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (9 glasova „ZA) predložiti Hrvatskom saboru sljedeći zaključak:
Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti Korištenje sredstava raspoloživih iz Mehanizma za oporavak i otpornost u Republici Hrvatskoj.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr. sc. Boris Lalovac, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
mr. sc. Boris Lalovac