Na sjednici Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu predstavljen eksperimentalni četverogodišnji program „Osnovna škola kao cjelodnevna škola“

Zagreb - Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora održao je u utorak redovnu sjednicu na kojoj je ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs predstavio projekt „Osnovna škola kao cjelodnevna škola – uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja“.

Predstavljajući model cjelodnevne škole ministar je istaknuo kako će implementacija cjelodnevne škole u odgojno-obrazovni sustav otkloniti ograničenja koja proizlaze iz ograničenja rada škola u više smjena, a očekuje se da će se povećati školska postignuća svih učenika u osnovnim školama u Republici Hrvatskoj. 

Ministar je istaknuo kako će cjelodnevna škola također omogućiti ostvarenje svih ranije započetih obrazovnih reformi koje će harmonizirati obrazovni sustav Republike Hrvatske s europskim obrazovnim sustavima u pogledu broja sati nastave i učenja. Također, istaknuo je kako će cjelodnevna nastava značajno unaprijediti profesionalni, društveni i materijalni status učenika, stručnih suradnika i ravnatelja škola. 

Nadalje, ministar je naglasio kako će cjelodnevna škola povećati kvalitetu učeničkog, vršnjačkog, roditeljskog i obiteljskog života, te osigurati široku i besplatnu, pod jednakim uvjetima dostupnu kvalitetnu javnu službu odgoja i obrazovanja svim roditeljima.

Cjelodnevna škola svim učenicima pružit će jednake mogućnosti kvalitetnog odgoja i obrazovanja čime će smanjiti utvrđene razlike u prosječnim postignućima, odgojno-obrazovnim ishodima i ishodima obrazovanja između skupina učenika koji odrastaju u različitim socioekonomskim, obiteljskim i društvenim uvjetima.

Predstavljajući koncept cjelodnevne škole ministar je naglasio da bi obavezna nastava do osmog razreda trebala trajati do 14 ili 15 sati, nakon čega bi slijedila pauza za školski ručak, a od 15 sati u školama bi se započelo s izvannastavnim aktivnostima koje bi trajale do 17 sati, a nakon 17 sati slijedile bi izvanškolske aktivnosti. 

Što se tiče novih predmeta, predmet Informatika postaje predmet Informacijske i digitalne kompetencije te će po novome biti obavezni predmet od prvog razreda. Obavezan će biti i drugi strani jezik od četvrtog razreda. Povećava se broj sati za Hrvatski jezik i Matematiku te umjetničke predmete poput Likovne i Glazbene kulture. 

U raspravi je projekt cjelodnevne škole ocijenjen kao novi iskorak u unaprjeđenju kvalitete sustava odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Važnim segmentom reforme odgojno-obrazovnog sustava smatra se osiguranje sredstava za provođenje cjelodnevne škole kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti. U raspravi je također iznesen podatak da u Republici Hrvatskoj postoji dio osnovnih škola koje imaju dobre modele cjelodnevne nastave i produženog boravka, a koje treba implementirati u reformu odgojno-obrazovnog sustava u Republici Hrvatskoj. 

Uz predstavnike Ministarstva znanosti i obrazovanja, na sjednici je sudjelovala ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje, predsjednica Udruge ravnatelja osnovnoškolskih ravnatelja, predsjednica Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja te ravnatelj Nacionalnog centra za vrednovanje obrazovanje.