Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o javnoj nabavi, prvo čitanje, P. Z. E. br. 694

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 73. sjednici održanoj 12. lipnja 2007. godine, Prijedlog zakona o javnoj nabavi, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 30. svibnja 2007.godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo kako se ovaj Prijedlog zakona temelji na obvezi usuglašavanja zakonodavstva Republike Hrvatske sa zakonodavstvom Europske zajednice. Naime, potpuno usuglašavanje zakonske regulative u području javne nabave u Republici Hrvatskoj je određena člankom 72. Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju i pretpristupnim procesima koji su u tijeku, odnosno pregovorima s Europskom komisijom i otvaranjem poglavlja 5. Javna nabava. Polazišta za Prijedlog zakona o javnoj nabavi, uz praksu Europskog suda i poznavanje zakonodavstva u području javne nabave drugih država članica, su Direktive Europske zajednice. Novi propisi konsolidiraju postojeće tekstove klasičnih direktiva, pojednostavljuju neke odredbe, uvode moderne i fleksibilne tehnike za postupke nabave kao što su okvirni sporazum, konkurentni dijalog, elektronska nabava. Pored direktiva, koje reguliraju postupke javne nabave, EU je nedavno usvojila i druge propise vezane za javnu nabavu, a reguliraju područje tehničkih aspekata kao što su npr. upotreba standardnih obrazaca kod objavljivanja obavještenja o javnoj nabavi. Prijedlogom zakona o javnoj nabavi, pored ostalog, predložene su posebne odredbe za naručitelje koji obavljaju djelatnosti na području vodoopskrbe, energetike, prometa i poštanskih usluga. Posebno je regulirana i nabava male vrijednosti na način da su naručitelji obvezni primjenjivati odredbe ovoga zakona ako procijenjena vrijednost nabave, bez poreza na dodanu vrijednost, iznosi za robe i usluge do 200.000,00 kuna, a za radove do 300.000,00 kuna.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspolagao je sa pisanim mišljenjem Hrvatske gospodarske komore o Prijedlogu zakona o javnoj nabavi.

U raspravi na Odboru iznijeta su slijedeća mišljenja, primjedbe i prijedlozi:

- Podržano je donošenje novog Zakona o javnoj nabavi posebno njegovo donošenje u dva čitanja, a ne po hitnom postupku kao što je uobičajna praksa kad se donose zakoni koji se usklađuju s zakonodavstvaom EU.;
- Upozoreno je da unatoč unapređenju niza rješenja koje sadrži postojeći zakon, novi Prijedlog zakona o javnoj nabavi također sadrži još uvijek neka dvojbena rješenja. Tako naprimjer u stavku 1. članka 150. Prijedloga zakona određuje se da nezadovoljna stranka osim prava na izjavljivanje žalbe ima pravo i na izjavljivanje drugih zahtjeva, a u stavku drugom istog članka daje se mogućnost da zaštitu svojih prava osim natjecatelja i ponuditelja može zatražiti: « i svaki drugi gospodarski subjekt koji ima pravni interes za dobivanje ugovora o javnoj nabavi u predmetnoj javnoj nabavi, odnosno koji je pretrpio ili bi mogao pretrpjeti štetu od navodnog kršenja subjektivnih prava.». Ove odredbe nisu u daljem tekstu zakona razrađene pa ostaje dvojbeno koji su to drugi mogući zahtjevi osim žalbe, kao i tko i nakoji način će prosuđivati da neki drugi gospodarski subjekt ( a koji nije natjecatelj ili ponuditelj) ima pravni interes za zaštitu svojih prava, pri čemu je nejasno i na koja se prava to odnosi, odnosno kako se utvrđuje šteta od navodnog kršenja subjektivnih prava;
- Predloženo je da uz tekst Konačnog prijedloga zakona predlagač zakona treba dati sadržajnija obrazloženja uz pojedina normativna rješenja koja bi sudionicima u javnoj nabavi omogućila razumjevanje i snalaženje u praksi;
- Upozoreno je da posebno treba doraditi rješenja, u predloženim odredbama ovoga Zakona, koja se nude prilikom nabave usluga. Naime, prilikom nabave usluga nije kao kriterij najvažnija cijena usluge već posebnu važnost treba usmjeriti na kvalitetu pružanja usluge. Kao primjer iznijeta je izgradnju sportske dvorane, kada pri izboru najpovoljnije ponude treba više voditi računa prvenstveno o kvaliteti izgradnje navedenog objekta , a ne o najniže ponuđenoj cijeni izgradnje od strane ponuđača.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je, jednoglasno, predložiti Hrvatskome saboru slijedeće

Z A K LJ U Č K E

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o javnoj nabavi
2. Mišljenj, primjedbe i prijedlozi iznijeti u raspravi uputit će se predlagatelju ovoga Zakona da ih uzme u obzir prilikom izrade Konačnog prijedloga zakona
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određena je gospođa Nevenka Majdenić, član Odbora.

ČLAN ODBORA
Nevenka Majdenić