Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o usporedivosti naknada, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu osnovnom računu, prvo čitanje, P.Z.E. br. 83

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 12. sjednici, održanoj 16. veljače 2017. godine, Prijedlog zakona o usporedivosti naknada, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu osnovnom računu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 9. veljače 2017. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je o predmetnom Prijedlogu zakona, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da predmet Zakona dosad nije bio uređen propisima Republike Hrvatske i naveo da je krajem 2015. godine kod kreditnih institucija bilo otvoreno 7,2 milijuna transakcijskih računa potrošača, da je ukupan broj potrošača koji je imao otvoren barem jedan račun iznosio 3,6 milijuna kuna, što u prosjeku iznosi 2 računa po potrošaču. Trenutačni problemi unutar sustava su nedostatak transparentnosti i usporedivosti naknada, poteškoće prilikom prebacivanja računa za plaćanje te niska razina tržišnog natjecanja u sektoru bankovnih usluga stanovništvu.  

Sukladno obvezi kontinuiranog usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije, donošenje ovog Zakona predlaže se prvenstveno radi usklađivanja nacionalnog zakonodavstva s Direktivom 2014/92/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o usporedivosti naknada povezanih s računima za plaćanje, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu računima za plaćanje s osnovnim uslugama.  Direktiva o računima za plaćanje donesena je prvenstveno zbog potrebe za daljnjim razvojem unutarnjeg tržišta Europske unije, i to omogućavanjem otvaranja računa za plaćanje potrošačima bilo gdje u Europskoj uniji bez obzira na njihovo prebivalište ili iznosu financijskih sredstva kojim raspolažu, povećanjem usporedivosti naknada povezanih sa računima za plaćanje potrošača i omogućavanjem jednostavnog prebacivanja računa za plaćanje potrošača. Navedeno je bitna pretpostavka za povećanje financijske uključenosti i mobilnosti potrošača jer su računi za plaćanje postali neophodni za sudjelovanje u gospodarskom i društvenom životu modernog društva.

Najvažnije novosti koje donosi Zakon o usporedivosti naknada, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu osnovnom računu su sljedeće: prije nego se potrošač obveže ponudom ili okvirnim ugovorom, pružatelj platnih usluga dužan je dati potrošaču informativni dokument o naknadama za najreprezentativnije usluge i to dovoljno unaprijed, kako bi potrošač imao dovoljno vremena za donošenje odluke. Nadalje, popis najreprezentativnijih usluga izradit će Hrvatska narodna banka, imat će najmanje 10, a najviše 20 najreprezentativnijih usluga, a ažurirat će ga svake 4 godine. Hrvatska narodna banka omogućit će lakšu usporedbu naknada tako što će na svojoj internetskoj stranici objavljivati naknade koje pružatelji platnih usluga naplaćuju potrošačima za najreprezentativnije usluge. Potrošač će jednom godišnje besplatno dobiti od pružatelja platnih usluga (na papiru ili drugi dogovoreni način) Izvješće o obračunatim naknadama i kamatama (uključujući i zaračunate kamate za ugovoreno prekoračenje). Isto tako, olakšat će se prebacivanje računa za plaćanje na nacionalnoj razini na način da će se potrošač obraćati samo onom pružatelju platnih usluga kod kojeg želi prebaciti račun, a opseg usluge prebacivanja potrošač uređuje u punomoći (slično kao kod prebacivanja telefonskog broja kod teleoperatera). Također, omogućit će se za posebno osjetljivu skupinu potrošača (korisnici zajamčene minimalne naknade, osobne invalidnine, doplatka za pomoć i njegu, naknade do zaposlenja i dr.) ostvarivanje prava na osnovni račun (uključivo i pravo na deset besplatnih nacionalnih platnih transakcija) po znatno povoljnijim uvjetima u odnosu na tržišne cijene. Osnovni račun mora biti u službenoj valuti Republike Hrvatske, a ugovoreno prekoračenje po osnovnom računu neće biti dopušteno.

U raspravi na Odboru konstatirano je da se predloženi zakon odnosi samo na potrošače, odnosno na fizičke osobe, a svakako treba imati na umu i naknade koje trgovačka društva bankama plaćaju u desecima tisuća kuna te je, budući da se radi o velikoj zaradi banaka samo putem ovakve naplate naknada, izraženo mišljenje da je i taj dio potrebno regulirati. Kad je riječ o osnovnom računu, naglašeno je da se u Prijedlogu zakona navodi da se radi o razumnoj naknadi za uslugu, uzimajući u obzir njezino određivanje u odnosu na prosječnu mjesečnu neto plaću u Republici Hrvatskoj, s tim da ona za potrošače iz osjetljive skupine ne smije iznositi više od 0,13% te plaće. 

Nakon provedene rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (8 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak

Prihvaća se Prijedlog zakona o usporedivosti naknada, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu osnovnom računu.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.


 PREDSJEDNICA ODBORA
    Grozdana Perić, dipl. oec.