Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o radu Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave za 2005. godinu

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 65. sjednici održanoj 23. siječnja 2007. godine, Izvješće o radu Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave za 2005. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave, aktom od 14. studenoga 2006. godine.
    
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnom Izvješću kao matično radno tijelo.       
               
U uvodnom izlaganju predstavnik Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave istaknuo je da je predmetno Izvješće dostavljeno temeljem članka 9. Zakona o Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave kojim je propisana obveza Državne komisije da jednom godišnje, za prethodnu kalendarsku godinu, podnese Hrvatskom saboru izvješće o svom radu i o stanju u području javne nabave u Republici Hrvat¬skoj. Predstavnik predlagatelja predmetnog Izvješća, pored ostalog istaknuo je da je u 2005. godini Državna komisija zaprimila je 746 žalbenih predmeta, koje se odnose na 459 naručitelja, s tim da je iz 2004. godine zbog nekompletirane dokumentacije još preneseno 55 žalbenih predmeta. Usporedbom broja žalbenih predmeta u radu u 2005. godini (801 žalbeni predmet) s brojem iz 2004. godine (833 žalbena predmeta) uočava se tendencija blagog pada Od ukupno izjavljenih žalbi u 2005. godini usvojeno je 48,2%. Protiv rješenja Državne komisije (748 predmeta) podneseno je 50 tužbi Upravnom sudu Republike Hrvatske što čini samo 6,68% i ukazuje na kvalitetu donijetih odluka od strane Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave. Upravni sud usvojio je tužbu u 12 slučajeva, što je samo 1,6% od ukupno 746 riješenih predmeta Državne komisije u 2005. godini. Žalbeni predmeti protiv odluka o izravnom ugovaranju bez prethodne objave poziva za nadmetanje u 2005. godini nisu obuhvaćeni  iz razloga što je tek izmjenama i dopunama Zakona o javnoj nabavi, koji je stupio na snagu 1. listopada 2005. godine, omogućen takav način nabave.
              
U raspravi na Odboru istaknuto je da je predmetno Izvješće kvalitetno napisano posebno iz razloga što se u Izvješću, pored iznijetih brojčanih podataka, ukazuje na probleme i nepravilnosti uočene u području javne nabave u cjelini. Tako je upozoreno na slučajeve gdje je najniža cijena kao kriterij odabira najčešće u upotrebi dok kriterij ekonomski najpovoljnije ponude najčešće nije zakonito propisan ili proveden. Pored toga upozoreno je i na dužinu cjelokupnog postupka, od dana osnivanja stručnog povjerenstva do konačnosti odluke o odabiru, uz vrijeme žalbenog postupka, taj peroiod iznosi 176 dana što je iznimno dugo razdoblje. Zakon o javnoj nabavi potrebno je mijenjati i iz razloga kako bi se sprječile malverzacije prilikom donošenja odluka o odabiru najpovoljnijeg ponuđača. Naime, važečim zakonskim odredbama omogućuje se da nakon odabira najniže cijene, postoji mogućnost da i drugi ponuđači, koji prihvate naknadno tu cijenu, mogu sudjelovati u određenom poslu na temelju još dodatnih kriterija (broj zaposlenih i dr.) što je nedopustivo.

   
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je, jednoglasno, predložiti Hrvatskom saboru da donese slijedeći

Z A K L J U Č A K

1. Prihvaća se Godišnje izvješće i o radu Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave  za 2005. godinu.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Šime Prtenjača, predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK  ODBORA
Šime Prtenjača