Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 11. sjednici održanoj 11. travnja 2025. godine, razmotrio je Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o mjerama u vezi s nezakonitim ulaskom na područje Europske unije usmjerenima protiv prijevoznika koji sudjeluju u trgovanju ljudima ili krijumčarenju migranata ili ih olakšavaju COM (2021)753, D.E.U. br. 24/024, koje je predsjedniku Odbora, na temelju članka 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 11. ožujka 2025. godine, a Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske usvojila Zaključkom (Klasa: 022-03/25-07/55, Urbroj: 50301-21/21-25-1) na sjednici održanoj 25. veljače 2025. godine.
Cilj Prijedloga ove uredbe je uspostava pravnog okvira kojim bi se uniji omogućilo donošenje mjera usmjerenih protiv prijevoznika koji su u svim vrstama prijevoza (zračnim, morskim, unutarnjim plovnim putevima, željezničkim i cestovnim) sudjelovali i u nekim slučajevima ostvarivali dobit, u operacijama krijumčarenja i trgovanja ljudima kao i onima koji olakšavaju takve radnje. Europska unija i Europska komisija moraju biti spremni za razne scenarije koji su usmjereni prema vanjskim granicama EU-a te su u tom kontekstu potrebne preventivne mjere zaštite od mogućih rizika destabilizacije zbog mogućeg prilijeva migranata na granicu.
Republika Hrvatska osuđuje instrumentalizaciju migranata i podupire napore u suzbijanju i obeshrabrivanju potencijalnih novih sličnih pokušaja ovakvih radnji. Također, smatra kako uredba protiv prijevoznika, čije bi se odredbe primjenjivale kao krajnja mjera, može imati veliku dodanu vrijednost na operativnoj razini s ciljem smanjenja intenziteta krijumčarskih aktivnosti.
U odnosu na mjere koje je Europska komisija ovlaštena poduzimati protiv prijevoznika koji sudjeluju u trgovanju ljudima ili krijumčarenja migranata ili ih olakšavaju Republika Hrvatska ističe upitnost mjere suspenzije prava na opskrbu gorivom kao i mogućnost kontrole te provedbe. Nadalje, u odnosu na čl.3.st.2. Prijedloga uredbe, Hrvatska drži nejasnim suodnos temeljne uredbe s pravnom osnovom iz područja prometa i predložene Provedbene odluke Vijeća koja bi svojim sadržajem ulazila u područje zajedničke vanjske i sigurnosne politike te smatra problematičnim dodjeljivanje ovlasti Europskoj komisiji da samostalno odlučuje o zabrani poslovanja u EU vanjskim operatorima što je inače područje sankcija u kojem Komisija nema takve ovlasti.
Ne prepoznaje se potreba za izmjenom postojećeg zakonodavstva RH iz područja prometa slijedom usvajanja ovog dokumenta.
Članovi Odbora podržali su Stajalište Republike Hrvatske, posebice uzimajući u obzir duljinu hrvatske granice i stečeno iskustvo u suzbijanju nezakonitih migracija. Predmetna uredba usmjerena je na prijevoznike koji sudjeluju u trgovanju ljudima ili krijumčarenju, odnosno koji na bilo koji način olakšavaju nezakonite migracije.
Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu jednoglasno je utvrdio sljedeće mišljenje:
ODBOR PODRŽAVA STAJALIŠTE REPUBLIKE HRVATSKE
O PRIJEDLOGU UREDBE EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA O MJERAMA U VEZI S NEZAKONITIM ULASKOM NA PODRUČJE EUROPSKE UNIJE USMJERENIMA PROTIV PRIJEVOZNIKA KOJI SUDJELUJU U TRGOVANJU LJUDIMA ILI KRIJUMČARENJU MIGRANATA ILI IH OLAKŠAVAJU
COM (2021)753, D.E.U. BR. 24/024
PREDSJEDNIK ODBORA
Stipo Mlinarić