Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, prvo čitanje, P.Z. br. 144

24.04.2025.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 24. sjednici, održanoj 23. travnja 2025. godine, Prijedlog zakona o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, prvo čitanje, P.Z. br. 144, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 16. travnja 2025. godine. 
Odbor je o predmetnom Prijedlogu zakona raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Odbor je o predmetnom aktu raspravljao objedinjeno s Prijedlogom zakona o Centru za restrukturiranje i prodaju, prvo čitanje, P.Z. br. 145.  

Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da se u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. provodi reforma koja uključuje izradu i usvajanje posebnog zakonskog okvira o pravnim osobama u državnom vlasništvu usklađenog sa smjernicama i preporukama Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD). Ovim Prijedlogom zakona o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske propisuje se primjena standarda korporativnog upravljanja trgovačkim društvima i drugim pravnim osobama u kojima je imatelj dionica i poslovnih udjela ili nositelj osnivačkih prava Republika Hrvatska. S obzirom na trenutačni decentralizirani pristup upravljanja pravnim osobama u državnom vlasništvu, novim zakonom uređuju se jasne uloge i omogućuje efikasnija koordinacija između nadležnih državnih tijela. Najvažnije odredbe zakona su: koordinacija izvršavanja članskih prava Republike Hrvatske u pravnim osobama od posebnog interesa u okviru Ministarstva financija; donošenje vlasničke politike kojom će se jasno i transparentno definirati uloga države u upravljanju pravnim osobama, obrazložiti razlozi za vlasništvo te utvrditi odgovornosti vlasničkih tijela uključenih u provedbu vlasničke politike; transparentan i konkurentan postupak izbora članova nadzornih odbora i uprava (javni natječaj); uvođenje obveze određenog broja neovisnih članova nadzornih odbora, kao i raznolikosti u sastavu odbora, osobito prema spolu, dobi, obrazovanju i profesionalnom iskustvu; jačanje uloge i odgovornosti članova nadzornih odbora da, uz konzultacije s Vladom, biraju članove uprave, uspostava sustava financijskih i nefinancijskih ciljeva, uključujući ciljeve povezane s čimbenicima održivosti, koje pravne osobe trebaju ispunjavati te njihovo praćenje od strane vlasničkih tijela, klasifikacija pravnih osoba u vlasništvu Republike Hrvatske s obzirom na obavljanje tržišnih djelatnosti i/ili djelatnosti pružanja javnih usluga, sprječavanje unakrsnog financiranja između tržišnih djelatnosti i djelatnosti pružanja javih usluga; obveza preoblikovanja u trgovačka društva onih pravnih osoba koje nemaju oblik trgovačkog društva, a bave se pretežito tržišnim djelatnostima; objava popisa javnih usluga koje obavljaju pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske; poboljšanje prakse transparentnosti i javne objave; primjena zahtjeva i standarda određenih Zakonom na ovisna društva pravnih osoba u državnom vlasništvu. Donošenjem navedenog zakona stvaraju se preduvjeti za uspostavu jedinstvenog regulatornog okvira koji će osigurati učinkovitije ostvarenje javnih i komercijalnih ciljeva, jačanje mehanizama neovisnosti te profesionalizaciju upravljanja, a ova reforma također predstavlja i važan korak u procesu pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
U raspravi na Odboru je postavljeno pitanje o povratnim informacijama OECD-a o usklađenosti ovih akata s njihovim standardima, a imajući u vidu kandidaturu Republike Hrvatske za članstvo u toj organizaciji. Donošenje ovih zakona pozdravljeno je i od strane vanjskih članova Odbora te je iskazano uvjerenje da će ciljevi ovih zakona omogućiti suvremenije i djelotvornije upravljanje imovinom, pri čemu je posebno pohvaljena namjera postupnog izlaska države iz vlasništva onih društava koja su navedena kao „ostala“, aktivacija imovine za daljnji razvoj, kao i transparentniji izbor članova uprava i nadzornih odbora. 
Odgovarajući na pitanja i komentare članova Odbora, u odnosu na standarde OECD-a, predstavnici predlagatelja pojasnili su da je od strane te organizacije istaknuta važnost i dana uputa u odnosu na standarde izvještavanja, standarde korporativnog upravljanja, izostanak izravnog političkog utjecaja kroz nadzorni odbor i uprave i dr., te je, kako je rečeno, uspostavljena usklađenost s načelima OECD-a.  

Nakon kraće rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (8 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeće zaključke:

1.    Prihvaća se Prijedlog zakona o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske.
2.    Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga zakona.                                                     
                                               
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr. sc. Boris Lalovac, predsjednik Odbora.

                                                                                              PREDSJEDNIK ODBORA
   mr. sc. Boris Lalovac