Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o provođenju Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina i utrošku sredstava osiguravanih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2006. godinu za potrebe nacionalnih manjina

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina razmatrao je, na 1. sjednici održanoj 21. veljače 2008. godine, Izvješće o provođenju Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina i utrošku sredstava osiguranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2006. godinu za potrebe nacionalnih manjina. Ovo Izvješće Vlada Republike Hrvatske dostavila je predsjedniku Hrvatskoga sabora aktom od 2. studenoga 2007. godine.

Odbor je Izvješće razmatrao kao matično radno tijelo, sukladno članku 71. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

U raspravi je konstatirano da Izvješće pokazuje da su Vlada i nadležna državna tijela tijekom 2006. godine uložili značajne napore u provođenju Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina što se ogleda kako kroz povećano izdvajanje sredstava u Državnom proračunu za potrebe nacionalnih manjina tako i kroz brojne aktivnosti koje su Vlada i druga državna tijela poduzela s ciljem provođenja ovog Ustavnog zakona.
Odgovarajućim zakonskim rješenjima stvorene su normativne pretpostavke za rješavanje problema s kojima se susreću nacionalne manjine u ostvarivanju zajamčenih manjinskih prava, a pozitivnim odnosom Vlade prema manjinskoj problematici stvaraju se preduvjeti za održavanje takvog pozitivnog trenda u rješavanju manjinske problematike.
Naglašeno je, međutim, da je još uvijek osjetna razlika između normativnih rješenja i proklamirane politike s jedne strane i onog što se u praksi ostvaruje, te da je stoga i u narednom razdoblju potrebno da sva nadležna tijela kako na državnoj tako i na lokalnoj i područnoj (županijskoj) razini pojačaju aktivnosti kako bi se politika manjinskih prava dosljedno u praksi provodila.

Posebno je ukazano na probleme u ostvarivanju prava na zastupljenost/zapošljavanje pripadnika nacionalnih manjina u tijelima državne uprave i pravosudnim tijelima, te u tijelima uprave jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i javnim poduzećima i drugim službama, zatim na probleme primjene dvojezičnosti zajamčene Ustavnim zakonom te na probleme u pristupu medijima.

Kada su u pitanju vijeća nacionalnih manjina naglašeno je da njihovo funkcioniranje još uvijek nije ni približno onomu kako je to zamišljeno Ustavnim zakonom. Kod mnogih nisu stvoreni ni elementarni uvjeti za njihov rad (prostor, uredska oprema, minimalna financijska sredstva). Iz Izvješća se vidi da ima slučajeva da je lokalna samouprava izdvojila svega 2.000 kuna za rad tih vijeća, što samo po sebi pokazuje o kakvom se odnosu radi. Primjetno je također da ima lokalnih i područnih samouprava koje su svim vijećima odobrile jednaka sredstva bez obzira na značajne razlike u brojnosti pojedinih manjinskih zajednica i probleme s kojima se susreću. Izraženo je i mišljenje da bi trebalo razmotriti pitanje uloge vijeća u onim lokalnim samoupravama u kojima pripadnici nacionalnih manjina čine veliku većinu stanovništva i u kojima su tijela lokalne samouprave praktično sastavljena isključivo od pripadnika nacionalnih manjina.
Istaknuto je, također, da je iznimno značajna zastupljenost manjina u upravnim tijelima, jer se njima svi građani pa i pripadnici nacionalnih manjina najčešće obraćaju za rješavanje svojih životnih pitanja.

Upozoreno je da bi ubuduće ovo izvješće trebalo uključivati i pitanje etnički motiviranih incidenata, jer su oni u izravnoj vezi sa manjinskim pravima zajamčenim Ustavim zakonom.

Osim toga, iako ne predstavlja izravno problematiku ovog Ustavnog zakona, izraženo je mišljenje da bi čim prije Odbor od strane nadležnog državnog tijela trebao zatražiti informaciju o rješavanju problema stambenog zbrinjavanja i povrata imovine, obzirom da je rješavanje tih pitanje je u izravnoj vezi s ostvarivanjem temeljnih ljudskih prava, kao i prava zajamčenih Ustavnim zakonom.

U raspravi je većina članova Odbora istaknula da bi koncepciju ovog izvješća ubuduće trebalo drukčije postaviti, više analizirati uzroke zbog kojih se pojedina prava ne ostvaruju, davati prijedloge mjera koje se trebaju poduzeti i obavezno dati usporedne podatke o ostvarivanju pojedinih manjinskih prava. Uspoređivanjem s prethodnim razdobljima mogao bi se egzaktno pratiti napredak u ostvarivanju prava zajamčenih Ustavnim zakonom.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese slijedeći

ZAKLJUČAK

1. Prihvaća se Izvješće o provođenju Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina i utrošku sredstava osiguranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2006. godinu za potrebe nacionalnih manjina, uz primjedbe i prijedloge iznesene u raspravi.
2. Zadužuje se Vlada Republike Hrvatske da najkasnije do 30. lipnja 2008. godine podnese Hrvatskom saboru izvješće o provođenju Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina i o utrošku sredstava osiguranih u Državnom proračunu za 2007. godinu za potrebe nacionalnih manjina, kako bi se osigurala redovitost u izvješćivanju Hrvatskog sabora sukladno članku 37. stavak 3. Ustavnom zakona o pravima nacionalnih manjina.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

dr. sc. Furio Radin