Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti okoliša, prvo čitanje, P.Z.E. br. 429

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 32. sjednici održanoj 10. listopada 2018. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama  Zakona o zaštiti okoliša, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 6. rujna 2018. godine.


Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 95. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao matično radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja naglasio je da se mijenjaju odredbe kojima se ovlaštenicima daju ovlaštenja za stručne poslove zaštite okoliša i prirode kroz grupiranje stručnih poslova u  osam grupa po vrstama i složenosti poslova. Grupiranjem dosadašnjih pojedinih 26 stručnih poslova na osam grupa značajno će se pojednostavniti ishođenje suglasnosti jer se pokazalo da je ishođenje suglasnosti za pojedine stručne poslove predstavljalo nepotrebno administrativno opterećenje obzirom da se radi o istim stručnjacima s istim kvalifikacijama. Nadalje, unaprijedio se sustav praćenja rada ovlaštenika i oduzimanje dobivene suglasnosti, te je uvedena obveza cijelo životnog usavršavanja, a sustav ovlašćivanja je ograničen samo na pravne osobe.

Isto tako naglašeno je da je dodatno poboljšan sustav izvješćivanja o stanju okoliša na način da se uzima u obzir integrirani prikaz stanja okoliša što je danas općenito prihvaćen pristup u izvještavanju o stanju okoliša u Europskoj uniji. Preciznijim propisivanjem odredbi u području procjene utjecaja zahvata na okoliš omogućena je izmjena mjera zaštite okoliša i programa praćenja stanja okoliša nakon provedenih postupaka.

Nadalje, predstavnik predlagatelja naglasio je da se pojednostavljuje postupak ishođenja suglasnosti na Politiku sprječavanja velikih nesreća uz dodatno usklađivanje izuzeća koja se odnose na sprečavanje velikih nesreća koje uključuju opasne tvari. Osigurat će se određivanje referentnih centara iz redova institucija koje nisu financirane iz državnog proračuna, a sukladno drugim propisima obavljaju djelatnosti temeljem kojih se mogu odrediti referentnim centrom. Isto tako ovim Zakonom definirat će se poslovi koje Ministarstvo zaštite okoliša i energetike preuzima od Hrvatske agencije za okoliš i prirodu.

Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi na Odboru postavljeno je pitanje zašto se Hrvatska agencija za okoliš i prirodu pripaja Ministarstvu zaštite okoliša i energetike te da li će Ministarstvo moći obavljati poslove koji su bili u ingerenciji HAOP-a, odnosno ima li dovoljno ljudi za povećani obim poslova. Predstavnik predlagatelja obrazložio je da Ministarstvo preuzima i poslove i ljude te će sustav i dalje funkcionirati. Postavilo se pitanje zašto fizička osoba više ne može biti ovlaštenik za obavljanje stručnih poslova iz područja zaštite okoliša i prirode već to može biti samo pravna osoba odnosno trgovačko društvo. Predstavnik predlagatelja objasnio je da od 2013. godine kada je omogućeno da i fizičke osobe obavljaju stručne poslove zaštite okoliša ta praksa nije zaživjela, s obzirom da stručnjak za određeno područje kao fizička osoba nije ujedno stručnjak za sve sastavnice okoliša

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6  glasova „za“, 1 glas „protiv“  i  1 glasa „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje sljedećeg

ZAKLJUČKA

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o  zaštiti okoliša.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Mihaela Zmajlovića, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Mihael Zmajlović